BasBQ
Beef en Steak

Hoes of niet?

 
 

Ericamado

Pitmaster
Berichten
606
De meningen zijn verdeeld heb ik inmiddels begrepen, maar wat doen jullie?
Wel of geen hoes over de kamado en waarom (niet)?
 
Het beste is zonder hoes onder overkapping.
Heb je die luxe niet dan hoes als het langere tijd zeer slecht weer is . Anders zou ik hem er af laten .vocht bouwt op onder de hoes en schimmels kunnen makkelijker vormen .
Ventilatie is een must .
 
Voor de kamado zelf hoef je hem niet onder een hoes te zetten, die kan gewoon in de buitenlucht staan.
Ik zelf had hem wel altijd onder een hoes, maar dat was meer vanwege de buitenkeuken die niet zo goed tegen de regen kan. Aangezien ik hem minimaal 1 keer in de 2 weken gebruik was dat geen probleem met vochtopbouw en schimmelvorming, maar ik heb andere verhalen gehoord van mensen die hem minder gebruiken...
Sinds vorig jaar heb ik een overkapping en heb ik hem gewoon zonder hoes staan.
Wat RdJ ook zegt, ventilatie is een must, en onder een hoes is er nou eenmaal minder ventilatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Een hoes biedt bescherming tegen de weerselementen, maar beperkt inderdaad ook de ventilatie. Vandaar ook mijn twijfel en vraag aan de ervaringsdeskundigen :)

Ik heb een overkapping waar de kamado onder kan staan, maar daar wil ik hem niet gebruiken en het onderstel met wieltjes lijkt me niet geschikt om de kamado vaak te verplaatsen. Dat gaat ongetwijfeld een keer mis :oops:
 
Heerlijke Facebook vraag 😉. Je krijgt hier zoveel verschillende antwoorden op dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Maar zal natuurlijk wel mijn duit in het zakje doen.
Mijn ei staat gewoon in de buitenlucht zonder hoes, in weer en wind.
Het ei heeft nog nooit geklaagd, tegengesputterd of uit elkaar gevallen.
Mijn Webers staan ook buiten met weer en wind en die staan wel onder een hoes.
Helpt dat??????
Nee, er vormt zich door de temperatuur wisselingen gewoon condens onder en is het gewoon super vochtig.
Waarom de weber wel onder een hoes? Omdat zonder hoes hij helemaal onder water zou staan 😉, maar voor voor de barbecue zelf maakt het geen fluit uit.
Wel heb ik de roosters van de weber binnen in de schuur hangen, die roesten anders onder je reet vandaan.
 
Ik heb de luxe van een overkapping, maar doe er nog steeds een hoes over. Ik laat wel boven en onder open staan zodat hij lucht krijgt. De hoezen van KJ hebben verluchtingsgaten zodat je de kamado niet helemaal verstikt. Soms ben ik wel te lui om hem erover te trekken. We zijn nu woensdag en ze staan van de zaterdag al zonder. Moet zelfs de roosters nog poetsen, waar ik nu ineens aan denk.
 
Mijn ei staat gewoon in weer en wind, staat onder een oversteek en daar kan bij hevige regen net nog wel wat regen aan.
In de herfst/winter heb ik daarom de zijtafels afgenomen. Voor de rest staan de schuiven boven en beneden op een kiertje om vochtopbouw/schimmelvorming tegen te gaan mocht ik onverhoopt niet vaak genoeg de kamado aansteken.
 
Mijn ei staat gewoon in weer en wind, staat onder een oversteek en daar kan bij hevige regen net nog wel wat regen aan.
In de herfst/winter heb ik daarom de zijtafels afgenomen. Voor de rest staan de schuiven boven en beneden op een kiertje om vochtopbouw/schimmelvorming tegen te gaan mocht ik onverhoopt niet vaak genoeg de kamado aansteken.

Het enige probleem dat ik lees bij jou is enkel die laatste 8 woorden :ROFLMAO:
 
Ik heb mn Q wel onder een hoes, staat wekelijks 1-2x aan, dus condens hou ik op die manier onder controle/weg. Heb er eigenlijk tot op heden geen last van condens gehad.
Maar heb (nog) geen overkapping/afdak, dus vandaar de hoes.😉
 
Ik heb die van mij onder een hoes, maar aan de onderkant los zodat het wel wat ventileert. Daarnaast staat hij er nooit langer dan een week of twee, drie onder, ik gebruik hem zo regelmatig dat hij minimaal twee keer per maand goed gelucht wordt. Nog nooit last van schimmel gehad.
 
Noodzaak van een hoes; in mijn optiek dat de drone-jatters minder snel herkennen dat er een Kamado in je tuin staat. (Ja, ze bestaan écht en ze zijn geïnteresseerd in alle kleuren)
Daarnaast ben ik van mening dat een goede hoes geen kwaad kan en waar je weersinvloeden kan uitsluiten mij dit beter lijkt voor de levensduur ( of meer waarde heeft bij de verkoop) van de Kamado.
Zelf heb ik een hoes van The Basterd, qua ventilatie gaat dit super en de hoes is zwaar genoeg dat die er niet vanaf waait.
Als ik de hoes er op doe is deze afgekoeld, de kolen zijn uit en ik doe ik beiden schuiven iets open voor de luchtcirculatie.
Juist in de nattere periode (Zeker in de periode september tot maart.) slaat deze na gebruik wel eens een nachtje over en vraag ik me af bij welke tempratuur de hoes er op kan. (Iemand hier ervaring mee?)
(De lucht schuiven staan dan weliswaar dicht maar die kan ik altijd de volgende dag weer iets open zetten.)
 
en vraag ik me af bij welke tempratuur de hoes er op kan. (Iemand hier ervaring mee?)

Toen ik nog een hoes gebruikte zorgde ik er altijd voor dat ik zeker wist dat het vuur uit was, en mn kamado handwarm was.
Dus afhankelijk van wat je gekookt hebt. Na een pizzasessie is dat in mijn geval vaak na een uur of 3. Na een low en slow sessie kan dat vaak al na een uurtje.
 
Drone jatters. Had er eigenlijk niet bij nagedacht maar als ik t zo lees tsja daar zit idd wel wat in ja.
 
Toen ik nog een hoes gebruikte zorgde ik er altijd voor dat ik zeker wist dat het vuur uit was, en mn kamado handwarm was.
Dus afhankelijk van wat je gekookt hebt. Na een pizzasessie is dat in mijn geval vaak na een uur of 3. Na een low en slow sessie kan dat vaak al na een uurtje.
Bij mij gaat de hoes er nooit de dag zelf terug over. Enkel pas de dag erna als alles afgekoeld is. Heb 1 x voor gehad dat ik hem niet 100% had dicht gedaan en dat 's morgens de kolenmand compleet erdoor was. Hoes zat er wel niet op, maar beetje onoplettendheid en hij is niet uit.
 
Mijn eerste Weber staat nog steeds in de tuin, al 17 jaar waarvan alleen het eerste jaar met hoes.
Mijn pelletbarbecues staan onder een hoes vanwege de elektronica. De WSM vroeger vanwege de constructie waardoor er water in de onderkant verzamelt. Voor de rest staat alles open en bloot in weer en wind. Hadden ze maar geen BBQ moeten worden.
Mijn auto staat ook niet onder een hoes.
 
Die loopt ook niet op pellets of houtskool :p
Het is een gebruiksvoorwerp dat gemaakt is om buiten te staan en gebruikt te worden. Als het hang- en sluitwerk dusdanig slecht is dat het daar niet tegen kan dan is het in mijn ogen een mindere kwaliteit barbecue 😜
 
Het is een gebruiksvoorwerp dat gemaakt is om buiten te staan en gebruikt te worden. Als het hang- en sluitwerk dusdanig slecht is dat het daar niet tegen kan dan is het in mijn ogen een mindere kwaliteit barbecue 😜

Daar heb je een punt. Maar ik heb eigenlijk nooit stilgestaan bij het feit of een BBQ wel effectief gemaakt is om in weer en wind bloot te blijven staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan