BasBQ
Beef en Steak

Hoes of niet?

Mijn keuken staat onder een hoes.
Maar dat 2e woord vind ik belangrijk.
Ik hou mijn spullen graag netjes, en voor regen en zon op hout zorgt voor snelle verkleuring etc. Als ik de hoes er vanaf haal ziet hij er nog steeds als nieuw uit (zo oud is tie ook niet). Hij slaapt ook nog wel eens buiten zonder hoes, maar dat komt dan omdat hij nog te warm was als ik naar bed wil.

Ik heb een officiële hoes van BGE en die ventileert ook. Als hij onder een overkapping komt denk ik dat ik er mee stop, behalve als ik hem langer niet gebruik of er heel slecht weer aan komt..

Ik ben het wel eens met Dennis en Frits, het is er voor gemaakt
 
Mijne onder een hoes, en ik zet er een vochtvreter in van de action. Dan blijven de restjes kolen dier er inzitten ook droger voor een volgende keer.

Om een of andere reden is er toch nog wel eens water in de kamado gekomen toen het regende al is ie dan helemaal dicht. Het as onderin was een smerig nat papje.
Misschien dat het water door de storm toch ergens door een kiertje geduwd werd..
 
Laatst bewerkt:
Mn weber onder een hoes en de kamado zonder. Maar beiden onder een afdak. Nooit over nagedacht of ik een hoes voor de kamado zou gebruiken als ie niet overdekt was. Die overkapping maakt wel echt het verschil qua vocht hoor.
 
Toen ik nog geen overkapping had stond mijn weber in de winter onder een hoes en in de zomer gewoon buiten zonder hoes.
Met de overkapping is ook de kamado gekomen, nu alles in een grote keuken staat heb ik er niks overheen.
 
Mijn kamado staat onder een afdak zonder hoes.
Vroeger had ik een Boretti gas bbq onder een hoes, maar daar hadden de muizen na één winter al vele gaten in gevreten.
Voor mij dus geen hoezen meer over bbqs of tuinmeubelen.
 
Toen ik eerst alleen een kamado had stond ie in weer en wind buiten. Dat ging prima, zo lang je hem maar regelmatig gebruikt is er niets aan de hand. Afgelopen zomer een buitenkeuken gekocht waar de kamado in staat en daarvoor wel een hoes op maat laten maken. Hout en natuurstenen blad zijn wat gevoeliger voor regen, sneeuw en andere nattigheid.

As we speak bouwen we een overkapping in de tuin (hadden we eigenlijk al vorige zomer willen doen, maar een wachttijd van 8 maanden....) en daar gaat de buitenkeuken zonder hoes onder. Kan niet wachten om daar zonder een toch altijd vochtige/ vieze hoes eraf te halen, weer te gaan bbq'en
 
Ondanks/dankzij :) alle meningen heb ik in mijn (eigen)wijsheid besloten om toch een hoes te kopen.
Die is net als de kamado onderweg.
 
Ondanks/dankzij :) alle meningen heb ik in mijn (eigen)wijsheid besloten om toch een hoes te kopen.
Die is net als de kamado onderweg.

Eigenwijs is ook wijs. 😎
 
De mijne staat ook onder een hoes, al is het maar omdat ik het gevoel heb dat (vooral het hang- en sluitwerk en de topvent) hierdoor minder te lijden hebben van het weer (of in ieder geval langer mooi blijven). En zodat de kolen niet vochtig worden.

Ik laat de Q na gebruik altijd volledig afkoelen en doe voordat ik naar bed ga of de volgende ochtend de hoes er omheen. Behalve als het regent of geregend heeft, dan wacht ik tot alles weer droog om schimmelvorming te voorkomen.

Nog nooit schimmel of vochtige kolen gehad. Maar ik denk dat vaak gebruiken gewoon het allerbelangrijkste is.

Als ik een overkapping zou hebben dan zou ik geen hoes gebruiken.
 
De hoezen liggen onder de overkapping en zijn bezig met stof verzamelen.
De Webers staan in dit jaargetijde na gebruik onder het afdak. Belangrijk is dat ze kunnen ventileren. Dus onder en boven de schuif open.
Zomers kijk ik wel hoe het weer gaat worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan