BasBQ
Beef en Steak

Hoe moet pulled pork op een OTP 57 goedkomen?

Gewoon doen Wouter, met al deze tips, en een vergevingsgezinde procureur, moet je echt goed je best doen, om het falikant te laten mislukken  ;)
Laat je iig niet gek maken door de tijd, laat het gewoon gebeuren. (een PP, is klaar ......als ie klaar is, en niet eerder 88?C, of ietsje pietsje hoger)

Suc6 zaterdag. (en hou ons op de hoogte h?  ;))
Komt helemaal goed, en geniet er van (zowel de voorbereiding, bereiding als het opeten  :) )

Mac
 
Het kan ook prima op een WGA :)
En als de temperatuur even omhoogschiet: geen probleem, rustig blijven en terugregelen.
En meer water in bakjes rondom het vuur maakt dat de temperatuur stabieler en lager blijft.
 
Morgen een ritje langs de Hanos en de slager om een stukje vlees te bestellen voor volgende week. :) Vandaag een marinade injectiespuit en een thermometer voor het op het rooster gekocht. De briketten waren ook binnengekomen.  ;D

en dan nog een week wachten..... :'(
 
Wat ik normaal doe is de kolen aan 1 kant opstapelen tot bijna tegen het grill rooster deze blijven liggen door de weber kolenrekjes(niet de bakjes variant) deze rekjes pak ik in met aluminiumfolie als hitte schilt.

Nu komt de truuk ik pak de rest van het onder rooster ook in zodat de lucht alleen maar langs de kolen kan. Een mooie bak water er in en gaan. In mijn 67er gooi ik ongeveer 15 hete kolen op de koude en dan kom ik een heel eind.

Succes!
 
Vandaag het vlees besteld, 2x een procureur van +/-2,5 kilo  ;D de prijs viel mee reuze mee, 4,5 euro per kilo.
Toch maar op advies van jullie wat meer vlees besteld  8)
 
Hier ga je geen spijt van krijgen, gewoon beginnen komt goed ;)
 
Er is een super uitleg op http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/split_grill.php voor het voorbereiden van je weber voor het bereiden van een pp. Heb dit gevonden na een mislukt experiment en dit werkt prima. Succes ermee het gaat zeker lukken. Mijn tip is idd een bakje water voor het beheersen en laag houden van de temperatuur.

Probeer te werken met briketten die lang branden. Bijvullen kan lastig zijn op de weber of heb je een bijvul opening in je grillrek?
 
met al deze tips wordt het een wereld pp, ooo Noskos ik gebruik het wedstrijd recept van je blog/website
 
Het vlees is binnen  ;D dat is toch best een stukkie vlees mensen, vanavond de voorbereidingen treffen voor morgen vroeg.
 
Om 9 uur begin ik de q op temp te brengen en hoop om uiterlijk 10 uur de temp stabiel te hebben. Volgens recept kan ik na ongeveer 8 uur mijn eerste pp proeven  :)

Gelukkig passen de 2 procureurs op de q, ik was ff bang dat het niet ging passen. Foto's volgen natuurlijk, straks ff de rub maken en dan maar aan de wijn om mijn enthousiasme een beetje te kalmeren ;)
 
ben benieuwd! houd ons op de hoogte!
 
Beetje late reactie maar toch.

Ik maak de PP altijd op mijn OTP 67 en waarbij dan de roosters zijn verdeeld volgens een instructie die ik op Blue Smoke BBQ heb gevonden.
http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/split_grill.php

Ik heb een paar kleine verschillen en dat is dat ik i.p.v. een hitteschild van alufolie, een aantal bakstenen verpakt in alufolie als scheiding gebruik. Naast de waterbakjes hebben ook de stenen een stukje massa waarmee je de temperatuur beter stabiel kan houden. Verder gebruik ik wat meer briketten vanwege het formaat van mijn ketel.
Ik meet eigenlijk altijd de dome-temperatuur en die houd ik gedurende 7-9 uur tussen de 140 en 160 graden, totdat het vlees een kerntemperatuur heeft van 78 graden. De kerntemperatuur stijgt nog tussen de 3-5 graden wanneer het vlees in alufolie ingepakt ongeveer een uur moet rusten.

Mijn persoonlijke resultaten zijn hiermee erg goed, hoewel ik zelf nog geen PP met een rub gemaakt heb (ook hier gebruik ik het recept van Blue Smoke BBQ welke geen rub gebruikt).
Ga binnenkort weer eens 3 procureurs tegelijk tot PP opleiden en dan zal ik er eentje met het wedstrijdrecept van Noskos bereiden en zien hoe dit uitpakt.

* edit typos *
 
Succes morgen  ;)
 
DanBras zei:
Ik meet eigenlijk altijd de dome-temperatuur en die houd ik gedurende 7-9 uur tussen de 140 en 160 graden, totdat het vlees een kerntemperatuur heeft van 78 graden. De kerntemperatuur stijgt nog tussen de 3-5 graden wanneer het vlees in alufolie ingepakt ongeveer een uur moet rusten.

78?C is echt te laag voor een goede Pulled Pork. Pas vanaf een graad of 88?C wordt het vlees makkelijk pullbaar. Altijd even prikken met een thermometerprobe of metalen prikker, als die er zonder weerstand in gaat is het vlees goed. Dan een uurtje laten rusten onder folie en uit elkaar trekken. 
 
noskos zei:
78?C is echt te laag voor een goede Pulled Pork. Pas vanaf een graad of 88?C wordt het vlees makkelijk pullbaar. Altijd even prikken met een thermometerprobe of metalen prikker, als die er zonder weerstand in gaat is het vlees goed. Dan een uurtje laten rusten onder folie en uit elkaar trekken.

Mijn eerste PP heb ik gemaakt op basis van het recept van Blue Smoke BBQ en hier wordt als ideale kerntemperatuur 82 graden gehanteerd, waarbij het vlees dus van de Q komt met 77-78 graden en dan nog 5 graden stijgt tijdens de rustperiode in alufolie. Hier heb ik zelf goede resultaten mee gehaald en het vlees laat zich m.i. goed 'pullen' en is mooi mals. Dit is dan met mijn beperkte ervaring een mening zonder de beschikking over een ander referentiekader.

Maar het viel mij hier idd ook al op dat de meeste een veel hogere kerntemperatuur voor PP aanhouden. Ook als ik zoek naar andere PP recepten wordt er vaker dan niet een kerntemperatuur van minimaal 88 graden aangehouden.
Ga dus zeker de komende keer eens proberen wat het resultaat is bij een hogere temperatuur.
 
De briketten zijn bijna zo ver, het vlees ligt ongeduldig te wachten en het rookhout staat ook klaar. Het feest kan beginnen ;)
 
woutje1981 zei:
De briketten zijn bijna zo ver, het vlees ligt ongeduldig te wachten en het rookhout staat ook klaar. Het feest kan beginnen ;)
Ben benieuwd naar het resultaat. Veel succes en geduld!
 
Geduld= niet mijn sterkste kant, maar ben het aan het leren.

Dome temp= 140 graden celsius
rooster temp = 92 graden celsius
 
Terug
Bovenaan Onderaan