BasBQ
Beef en Steak

Hier is hij weer de jaarlijkse Appeltaart 4e editie

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
4e Jaar op rij de traditionele Appeltaart van appels uit eigen tuin.
Superlekker en dat komt hoofdzakelijk omdat ik de appels vrij vroeg pluk. (James Grieve) wat al erg lekkere appels zijn, in Engeland worden deze appels nog veel gebruikt om Cider te maken.
Ik pluk ze vrij vroeg, want dan zijn ze nog lekker zuur met weinig zoet, dat zoetje krijgen ze wel van de suiker waardoor je een heerlijke fris zoetzure appeltaart krijgt. Alleen met Granny Smith appels uit de winkel kom ik daarbij qua smaak in de buurt.
Wederom Bastognekoeken op de bodem verkruimeld om het overtollige vocht te absorberen, en voor nog meer smaak.
Heel belangrijk vind ik ook dat je de appels in kleine blokjes/stukjes snijdt, ongeveer net zo groot als een gewelde rozijn, daardoor worden de appels boterzacht, het lijk wel of ze smelten samen met de suiker en kaneel. Als je de appels te grof snijdt of In schijven krijg je meestal van die droge zompige taaie stukken/schijven, dat vind ik niet lekker.
De overburen hebben ook weer genoten van de taart, ik kreeg zojuist een appje.
2 uur en 30 minuten bij 175- 180 graden Celsius heeft hij op de BBQ gestaan. de volledige korst was weer heerlijk gaar en krokant

DSC_2638.JPG
DSC_2654.JPG
DSC_2657.JPG
DSC_2663.JPG
DSC_2672.JPG
DSC_2674.JPG
DSC_2680.JPG
DSC_2694.JPG
DSC_2695.JPG

DSC_2697.JPG
 
Laatst bewerkt:
Phoe, die ziet er fantastisch uit hoor! 2 uur en 30 minuten? Da's langer dan ik zou verwachten bij die temperatuur. In de oven op 175 graden was mijn appeltaart na 75 mi uren echt wel gaar. Is die langere baktijd puur vanwege de bereiding zonder luchtcirculatie oid? Ik heb nog nooit taart gebakken op m'n Kamado, maar dat ga ik de volgende keer zeker doen als ik jouw taart zo zie!
 
Bij mij was voorheen een appeltaart nooit goed gaar na de aangegeven tijd (75 min bij 175-180 gr.C) op de conventionele manier. Ook niet in een heteluchtoven.
Normaal duurt dat zeker een half uur langer.
Op de BBQ zit ik nu op 1 uur en 50 minuten
Tot 2 en een half uur. Bij een temperatuur tussen de 175 en 200 graden Celsius.
Maar met een lagere temperatuur (175-180 graden) bruint de korst mooier egaal bij mij.
Een BBQ werkt ook iets anders dan een oven
Als je geen controller gebruikt heb je een hele vlakke temperatuur "flatliner" bij een oven zorgt de thermostaat dat je temperatuur fluctueert als een sinusgolf. Daar kunnen ook kleine verschillen door komen.
 
Ziet er lekker uit hoor.
De appels uit mijn tuin zijn afgelopen week ook veranderd in een taart, maar dat was binnen in de oven.
Op deze manier kan ik ook nog eens maken, heb er genoeg.
 
Die taarten blijven er goed uit zien.
@ Peter64 zal het niet erg vinden als jullie zouden verhuizen, krijg je een app van Peter 😉
 
Da’s een flinke unit geworden! Lekker 😁
 
Die taarten blijven er goed uit zien.
@ Peter64 zal het niet erg vinden als jullie zouden verhuizen, krijg je een app van Peter 😉
Yep, over een jaar of 10 heb je dan wel genoeg appels😂.

Prachtig Ewald.... Mooi jaarlijks projectje. 1x per jaar appeltaart is ook genoeg 😋😋
 
Dat ziet er verdomt lekker uit. Ook mooie royale punten.
 
Die taarten blijven er goed uit zien.
@ Peter64 zal het niet erg vinden als jullie zouden verhuizen, krijg je een app van Peter 😉
@Ewald , @rno
hahaha, Arno was me al voor.
Maar vooruit, voor de appeltaart wil ik het kille Z-Holland wel opzoeken.
Ziet er toppie uit.
 
Prachtig taartje zeg!
Je plukt de appels idd vroeg, hier gaan de jonagolds er pas eind september van af. Maar dan zijn ze wel behoorlijk zoet, en dat wil jij juist niet natuurlijk.
 
Prachtig taartje zeg!
Je plukt de appels idd vroeg, hier gaan de jonagolds er pas eind september van af. Maar dan zijn ze wel behoorlijk zoet, en dat wil jij juist niet natuurlijk.
James Grieve zijn hele vroege appels en die pluk je normaal gesproken tussen half en eind augustus
 
Wat een schitterende taart
 
Ziet er heerlijk uit, en dat idee van de appel in hele kleine stukjes snijden is een slimme Heb hem bij favorieten opgeslagen zodat we deze ook een keertje kunnen gaan maken
 
Mijn appels zijn nog wat klein. Maar ben ook vanplan om er onder andere een taart van te maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ziet er top uit.....deel je mening ook volledig over de grootte van de stukjes appel.... taaie stukken gedroogde appel zijn ook niet "mijn ding":cautious:
 
Engelen geduld om die appels zo klein te snijden Ewald, wat een fantastische taart is dit weer.
Wij hebben een schitterende pruimenboom he-le-maal vol zitten met pruimen, je brengt mij op een ontzettend leuk idee. bedankt voor de inspiratie!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan