BasBQ
Beef en Steak

Het Grill Guru draadje

Benieuwd naar wat tips en ervaringen. Aan de binnenkant achterzijde van de deksel van mijn GG Large hangen druppels/condens. Ook valt mij op dat de achterkant van het vilt behoorlijk doorweekt is, terwijl de voorkant dit veel minder heeft. Zie foto's.

Dit is na de regen van afgelopen nacht, waarbij ik het magrietwiel bovenop volledig met een plastic zak en tape had dichtgeplakt, om uit te sluiten dat het vocht via de bovenkant naar binnen kon komen.

Ik had het rooster aan de voorkant met 2 rijen gaatjes open staan voor luchtcirculatie.

Waar komt het vocht/condens vandaan? En hoe kan het dat de achterkant van het vilt zo doorweekt is, de deksel lijkt wel gewoon netjes uitgelijnd op de base, maar wellicht moet ik daar wat aan tweaken.

(Voor wie zich afvraagt: hoe komt die dome zo schoon, die is net vervangen onder garantie ivm scheuren, reden dat ik nu vocht aan de binnenkant echt wil uitsluiten om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurd).

IMG_2338.JPG


IMG_2339.JPG
 
Je kan hem beter onder een afdakje / paraplu zetten met alle ventilatie open.
Met een hoes / afdichting wordt hij juist vochtig en loop je in de winter risico met vast vriezen.
 
rustig opstoken, het water zal verdwijnen.
Hier vind je wat meer info over dit proces @EvtK

https://help.thebastard.com/nl/articles/100360-the-bastard-zomerklaar-maken

Keramiek is een poreus materiaal en kan heel wat vocht opslorpen oa uit de vochtige lucht en door koude/regen zal dit opgeslorpte vocht terug gaan vrijkomen in druppelvorm.
Op mijn Bastard zet ik standaard wanneer deze niet ingebruik is de topcap en schuif onderaan een stukje open, dit voorkomt alvast schimmelvorming.
Wanneer er periodes zijn waarin ik mijn kamado voor een lange tijd niet gebruikt (meestal tijd- en weergebonden) gebruik ik hoger aangegeven proces om de condens te verwijderen
 
Ah kijk, goede info! Thanks, dit proces ga ik zeker doorlopen.

Dan rest nog het zo onevenredig nat worden van het vilt. Heb jullie daar nog een idee of tip bij?
 
Ah kijk, goede info! Thanks, dit proces ga ik zeker doorlopen.

Dan rest nog het zo onevenredig nat worden van het vilt. Heb jullie daar nog een idee of tip bij?
De dome is nooit helemaal perfect gevormd, kan zijn dat de achterzijde het condenspunt is door de vorm. Ook zal die kant het koelst zijn omdat de zon het makkelijkst op de voorzijde kan schijnen. Mijns inziens niets om je zorgen over te maken. Gewoon rustig opstoken om alles weer op te laten drogen en bij het langer niet gebruiken de schuifjes onder en boven iets openen zodat ie kan “ademen”.
 
Ik heb mijn grillguru compact verkocht. Maar heb er de volgende mods op toegepast. De Teltru dome thermometer. Omdat die beter afleest en die van de grillguru 3x gratis vervangen is. De vilten rand voorzien van glasfiber vilt. En daarna de deksel wel even opnieuw afstellen. En verder heb ik de bovenste binnenring vervangen door die van een BGE small en de reflector van BGE erbij gekocht. Past perfect en je hebt een makkelijkere reflector en rooster houder en je kunt er nog een grotere. Ook BGE wegwerp druipborden onder doen. Was natuurlijk duur en had ik een andere bbq voor kunnen kopen. Maar heb ik in stapjes gedaan. Maar dat zijn echt top upgrades. Of de huidige grilguru nog steeds dat stomme driehoekige rekje heeft met die reflector steen weet ik niet maar die BGE binnenkant is top!
 
Ik ben opzoek naar een aslade voor Grill Guru Large. Weet iemand een passend exemplaar? Ik zag laatst een YT video waarin rookchips onder de kolen via een lade gevoerd worden...vandaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben opzoek naar een aslade voor Grill Guru Large. Weet iemand een passend exemplaar? Ik zag laatst een YT video waarin rookchips onder de kolen via een lade gevoerd worden...vandaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Volgens mij is die er niet. En staar je niet blind op allerlei dingen die bij andere barbecues zitten. Als je meer rook wil kun je altijd beginnen met een extra blokje rookhout. Scheelt je weer een accessoire dat de airflow in je kamado beïnvloed 😉

En je kan altijd een blokje met je pook door het gat onderin duwen mocht je het echt willen.
 
Ondertussen is mijn tweede vuurbox ook gescheurd. Is indertijd onder garantie vervangen en net geen 2 jaar later weer gescheurd. Mijn bbq is net buiten de garantie maar ik heb het alsnog geclaimed. Even afwachten.

Tweede ding, door het vele pizza bakken is mijn vilt na 2 jaar op. Hebben jullie dit bij een large vervangen voor wederom vilt of geupgrade naar zo'n infinity gasket?
 
Ik heb het onlangs bij mn grill guru large vervangen voor vilt ( aliexpress ). Maar bij mn kamadojoe zou ik er weer infinity gasket voor terug plaatsen. Ligt aan je budget, maar ze zeggen dat je er een stuk langer mee doet.
 
Ondertussen is mijn tweede vuurbox ook gescheurd. Is indertijd onder garantie vervangen en net geen 2 jaar later weer gescheurd. Mijn bbq is net buiten de garantie maar ik heb het alsnog geclaimed. Even afwachten.

Tweede ding, door het vele pizza bakken is mijn vilt na 2 jaar op. Hebben jullie dit bij een large vervangen voor wederom vilt of geupgrade naar zo'n infinity gasket?
Ik heb een gasket geplaatst, moet je wel de dome opnieuw stellen. Heel tevreden over! Let wel op, garantie op base en dome kan komen te vervallen omdat GG tegen de gasket adviseert omdat de grill er niet op gemaakt is.
 
Goede tip! Dan ga ik er gewoon vilt op zetten. In principe werkt dit prima. Alleen bij hoge temperaturen slijt het gigantisch snel weg.
 
Grillguru geeft geen garantie meer op de vuurbox. Ik heb hem sinds april 2022. De vuurbox is in augustus 2022 al vervangen ivm scheuren. Ze zeggen jammer dat de vuurbox nog geen 2 jaar oud is maar je garantie is verlopen. Vind het een grote tegenvaller en het valt mij eigenlijk tegen qua service.
 
Grillguru geeft geen garantie meer op de vuurbox. Ik heb hem sinds april 2022. De vuurbox is in augustus 2022 al vervangen ivm scheuren. Ze zeggen jammer dat de vuurbox nog geen 2 jaar oud is maar je garantie is verlopen. Vind het een grote tegenvaller en het valt mij eigenlijk tegen qua service.
Dit is eigenlijk tegenwoordig wel de standaard. Als een bedrijf 2 jaar garantie afgeeft, gaat die 2 jaar in op het moment van aanschaffen. Dat je tussentijds een beroep doet op garantie verlengt deze garantie niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan