BasBQ
Beef en Steak

Hergebruik van eerder gebruikte cederhout rookplankje...

Maar gaan ze dan wel roken op middelhoge temperatuur zo indirect?

Ik ben nu niet bepaald van het zuinige leven en ik lig er ook niet wakker van, maar vroeg me gewoon af hoe dat anderen het voor mekaar krijgen. Maar indirect zal dat idd wel een stuk langer mee gaan.

Bij mij is het gewoon in de KJ het rooster op de hoogste stand en direct op 200°.
Ter verduidelijking... Ik gebruik een Weber 57... misschien is dit de reden🤔
Ik wil er ook nog bij vermelden dat de plankjes en dik uur in water ondergedompeld worden, vooraleer ik ze gebruik.
 
trekken hier ook krom.
Trek mij daar niets van aan, zolang ze niet weggebrand zijn blijf ik ze gebruiken.
Gewoon bovenkant afwassen en laten drogen, dan terug gebruiken.

ik leg ze wel altijd zo dicht mogelijk bij het vuur want het is de bedoeling dat het verbrandt/rookt.
Na gebruik maak ik de plankjes onmiddellijk onder stromend water goed zuiver en ik gebruik de restwarmte van van BBQ om ze te drogen, Bovenop de plankjes leg ik ook een betonnen klinker, zodat de plankjes niet krom trekken.
 
Gaan bij mij ook direct. Ik doe ook niet aan weken in water van te voren. Ze worden bij mij wel (goed) zwart aan de onderkant, maar is dan nog prima te gebruiken.
Misschien is het een goed idee om ze voor het gebruik eerst even in water te weken en wat oude verbrande stukjes plank rechtstreeks op het vuur te gooien. Zo verbrand je plankje niet, maar krijg je toch voldoende rook in je vis....
 
Zie ziet de laatste er aan de onderkant uit. Heb toen een paar camemberts erop gerookt.

5A34BFE1-350A-4296-8DB9-2A2095BA06A4.jpeg
 
ideaal, kan je de volgende toch nog eens gebruiken?
Gewoon bovenkant mooi afkuisen, onderkant laat je zoals die is en gaan met de geit.
Ah, ok. Dacht anders ff met wat schuurpapier rap over de zwarte kant. Vorige keren gewoon weggesmeten, maar toen ik deze gisteren vast had, had ik ook het idee dat ik deze nog eens kon gebruiken.
 
waarom schuren? is allemaal materiaal dat je verliest, er komt toch geen eten op te liggen dus maakt geen fluit uit.
 
waarom schuren? is allemaal materiaal dat je verliest, er komt toch geen eten op te liggen dus maakt geen fluit uit.
Goeie vraag :ROFLMAO:
Denk wel dat het plankje wel wat sneller vuur wil vatten dan. Of dat is maar een gedacht.
 
Ik week ze ook niet en altijd direct, 1x geprobeerd (weken) en de zalm was klaar en begon het plankje pas goed te roken 🙄.
 
Ik week ze ook niet en altijd direct, 1x geprobeerd (weken) en de zalm was klaar en begon het plankje pas goed te roken 🙄.

exact, het is de bedoeling dat het rookt, niet dat het stoomt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
lees net dat ik mn plankjes veel te snel weggooi... toch ook eens wat vaker proberen.
 
  • Haha
Waarderingen: Rdj
lees net dat ik mn plankjes veel te snel weggooi... toch ook eens wat vaker proberen.
Plankjes zijn er niet om weg te gooien.
Zo vaak mogelijk gebruiken, en als hij bijna door is als rookhout op de kolen. 😄
Hak ze ook wel in reepjes als rookhout op de wga
20220709_163051.jpg
 
Ik week ze overigen ook niet (meer). Veel beter resultaat door ze niet te weken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan