BasBQ
Beef en Steak

Herfststol met een twist!

 
 
 
 

RenZwi

Pitmaster
Berichten
548
Die prachtige gerechten die voorbij zijn gekomen, man man man! Dit is nu al een mooie editie! Ik had pompoen als idee, maar zag het al in machtig mooie creaties voorbij komen. Wild was ook al de revue gepasseerd, ook een streepje door.

Moeilijk moeilijk.. Inspiratie was nergens te vinden, totdat we op het werk tijdens overleg de stollenproductie bespraken van aankomende periodes. Een stol! Van de Bastard?! Waarom niet! En direct een goed excuus om eens een brood te bakken in die grote matzwarte vriend

De herfstperiode kent vele gerechten die daarbij horen, een stol is daar voor ons als grootste bakkersfamilie van Nederland, zeker 1 van

Terwijl ik een receptje aan het uitwerken was, bedacht ik me dat ik er een mooie combinatie mogelijk was in deze! Namelijk de fusie met een Poffert! Voor de lezers die dit niet kennen; Een poffert is een soort groot rozijnen/krentenbrood.

Bij ons in de regio wordt hiervan de onderkant bekleed met spek, een gou-den combi! Als ezelsbruggetje naar mijn combi; een herfststol met spekbodem Let ons begin!

Eerst maar even de harde realiteit van mijn eerst baksessie delen. Ik wilde mijn pizzasteen zó graag gebruiken bij dit project, dat ik vergat dat het deeg er een half uur op ligt ipv 2 á 3 minuten zoals een pizza. Daarbij de flinke hoeveelheid suiker in de stol en het spek, welnu. Alhier het resultaat:

FF7FCAC4-282D-4B18-B704-A2BB3B2DC29B.jpeg


7F8CFC3C-E780-4257-BF21-32F5D0BE347D.jpeg


Gelukkig kostte de vulling niets, noch het spijs, maar toch, zunde! Het roet eraf gesneden was hij overigens heerlijk

Poging 2 werd dus een opzet waarbij ik een opgehoogd roostertje op het bbq rooster heb gezet om de warmte eronder door te laten gaan ipv direct hitte van de steen. Hier gaan we!

De ingrediënten bij elkaar gesprokkeld. We hebben zakken vol met rozijnen, gekonfijt fruit, noten en spijs op het werk liggen, vandaar de mooie verpakkkngen Ik had ook stollen premix mee kunnen nemen, maar ik wilde graag zelf een recept neerzetten. De kaneel en sinaasappelrasp staan niet op de foto, maar zaten er wel in

459B548F-5297-4FAE-BF30-7E1B59B6773C.jpeg


Eerst maar eens een deegje kneden van de bloem (300gr), suiker (50gr), het gist (1 zakje), de specerijen (0,5tl kaneel en 0,5tl speculaaskruiden), melk (100ml), zout (1tl) en de boter (25gr). DJ! Uh René (rijmt ) spin that sh*t! Jaja, jeugdige ikke 🥲

71265C06-1E26-4298-80A3-2C6A76D99EBB.jpeg


2 minuten langzaam draaien, 7 minuten snel en er was een mooi deegje zichtbaar in de kom. Tijd om de vulling toe te voegen (rozijnen 200gr, 50gr gemengde noten, in mijn geval cashew en amandel en gekonfijt fruit 30gr). Snelheid terug naar langzaam en een minuutje of 2 goed laten mengen. Lekker man!

824C7E2D-CE92-4303-BD12-71A5D4BCE5E3.jpeg


30 minuten stukje plastic erover en voor de verwarming onder een kleedje. Mooie DIY voorrijskast! Na de verstreken periode mocht ik het deeg gaan opmaken. Zo’n gevuld deeg rijst niet heul veul, door de vulling. Geen paniek dus

Werkblad ligt bestoven en het deeg een mooi formaat gegeven met de deegroller. Loopt weer op rolletjes hier

11CBFC83-ECEC-4584-954B-75AA712F4388.jpeg


F969E6DB-27A8-4AC3-AC4E-63AE881D0ADF.jpeg


Stukje spijs van ongeveer 250gr nog over van de vorige sessie, deze kon in z’n geheel erin. Je kunt nooit teveel spijs in je stol hebben

8E7D3F15-656B-46BE-A52B-381E1C8A74F3.jpeg


Deze mooiboy ffkes dichtvouwen om vervolgens een dekentje van spek over het geheel heen te “draperen”. Och wat heeft de Nederlandse taal toch mooie woorden Spek is daar ook 1 van Mocht het spek niet blijven plakken, besprenkel het deeg dan eerst met wat water, spek blijft dan beter pl

9343C123-B4A3-4BF5-9640-F07365C314C7.jpeg


Aangezien de vorige ronde onder het plastic goed beviel, nog maar eens 45 minuten gedaan, maar dan niet onder een dekentje, hij moet wel wat kunnen ademen natuurlijk

D4A6C01C-32A5-4D76-B0BD-BA21EDF3EA20.jpeg


Hup, de regen door, naar m’n grote vriend. Tijd om hem aan te zetten. Vandaag richting de 200 graden! Dat gedaan, aanrechtje opgeruimd, nog een kleine 20 minuten over. Mooi een portje ingeschonken en een aflevering Big Bang Theory gekeken. Heerlijk, die herfstdagen

261354C1-392F-498F-9093-FCFC708F0A27.jpeg


image.jpg


20 minuten lachen later (heerlijke serie ) tijd om de stol op een wat warmer plekje te bergen!

21430888-0739-4F41-8A6E-5C16E5B0CB72.jpeg


30 minuten op 200 graden, dat heeft hem goed gedaan, al zeg ik zelf

20513984-856D-4C26-8820-6179C2A72FAF.jpeg


Snel naar binnen waar ik wat boter had gesmolten, om deze over de stol te kunnen kwasten. Glimmen dat die doet!

485AB29F-5B1A-4D2C-B493-DE26814544C8.jpeg


En dan het moment suprême of hoe je het ook schrijft, de onderkant! Die had ikzelf natuurlijk allang bekeken, maar voor dramatisch effect dan nu pas (?!) de foto

30AF66A1-49DA-4A5D-B12D-56E0A8142A2D.jpeg


Nog wel een ietsie pietsie donker, maar zo is de poffertbodem ook, krokant en zoutig Geslaagd dus! Op naar het aansnijden, fotograferen, maar vooral proeven van dit pareltje!

7069271A-8899-4FB1-957B-87DC7EF557CB.jpeg


De smaak was precies zoals ik gehoopt had! Het zoutige van knapperig spek, gecombineerd met het zoete van alle heerlijkheden in de stol + de poedersuiker bonus maakte dit een ware smaaksensatie! We waren met z’n drieën, hij was binnen een kwartier op

Ikzelf mag graag een flinke plak afsnijden, spijs eruit lepelen, op de plak smeren, laag roomboter eroen HAP! The perfect bite! Mij krijg je bijna niet gelukkiger met dit weer

525E52EA-22F0-4724-BC78-C4BAEB761F9B.jpeg


4A3FC40F-EE4B-4C9C-99DF-90653266E46A.jpeg


Dit was zonder meer 1 van de leukere projecten (zijn ze allemaal, maar deze sprong er echt uit ) die ik tot nu toe gedaan heb! Er komt zeker vaker brood van deze Q
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi gemaakt Er is zoveel mogelijk met een barbecue, gewoon proberen ‘the sky is the limit.’
 
Ondanks dat het nog net aan oktober is, wil ik ook wel een stukje stil proeven. 🤤 Tof hoor dat je ook laat zien dat het dus ook niet altijd goed gaat de eerste keer. Nooit opgeven!
 
Leuke versie zo met dat spek aan de onderkant!
 
Dat ziet er heerlijk uit. Die kleine van je zal er vast van gesmuld hebben!
 
Schitterend verhaal René, die eind foto's zijn ook briljant, het is alsof die stol uit elkaar spat van plezier zo met die nootjes en poedersuiker, echt een mooie finale!

Dank voor je schitterende bijdrage, wordt vast weer spannend de komende dagen! Succes!
 
Wat een succes Rene! Geweldig resultaat en heel vermakelijk verhaal weer!
 
Deze moet ik ook maken maaruh…. 1ml melk? is dat niet weinig?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Rene, je hebt je weer gegeven . Had graag een hapje (met bacon en vulling) willen proeven.
 
Mooi verhaal, deze moet ik echt ook eens maken..... Als groot liefhebber van stol met een dikke plak oude kaas weet ik dat spek met zoet wel lekker moet zijn.... thx ;)(y)
 
Een mooi vegetarisch gerecht verrijken met de roem van het varken. Geweldig idee. Gaat op de to do list.
 
Wauw. Wat een heerlijkheid.
Mooie reportage, en dan de zin op het einde : spijs eruit, op het brood met roomboter, toen liep het water in de mond.
Zo Is tie het lekkerst

Heb genoten van je verslag. Top.
 
Lekker bezig geweest weer Rene! Effe oefenen maar wat een resultaat. Met dat poedersuiker echt smullen 🤩🤩
 
Dat is weer een heerlijk verslag René. Mooie plaatjes. Ben er gewoon even voor gaan zitten.
Dat moet echt snoepen geweest zijn. TOP
 
Die laatste twee foto’s zien er echt heel mooi en lekker uit! Mooi verslag ook.
En dat van de BBQ :D
 
Psssst het ei op de foto heb je dat ook gebruikt?

Hij staat hoog op de todo lijst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan