BasBQ
Beef en Steak

Help, ga morgen eerste PP maken

 

Kessel10

Tondelzoeker
Berichten
16
Hoi allen,


Wil morgen mijn eerste PP maken en ben een beetje zenuwachtig  :-S
Krijg morgen 5 kilo Boston Butt binnen en hoop dat het allemaal goed gaat.
Ik heb verschillende topics gelezen maar ben nog niet helemaal zeker.

Kunnen jullie mij nog wat bruikbare tips geven?

Hier wat info over mijn bereiding:

-KOSNOS wedstrijd PP
-Minion methode
-Boston Butt 5 kilo
-WSM 47
-2x fantast
-dammers briketten
-WRI Cuba Hardwood Lump Charcoal 15 kilo
-Hikory chunks, Oak chunks, cherry snippers


Wanneer kan ik het beste met de PP gaan beginnen?
In de avond of de ochtend?
Blijft de WSM constant op temperatuur of moet je ieder half uur checken?
Hoeveel kolen voor de Minion methode?
Zal ik de WSM moeten bijvullen tijdens de sessie, en hoe doe je dat precies?

Sorry voor al de vragen...


Vriendelijke groetjes ed
 
hoi Ed,

Als je de WSM gebruikt hoef je geen minion methode te gebruiken. je gooit de kolenmand vol met briketten, steekt een kleine starter vol met briketten aan die je er dan bovenop gooit. dan moet je zorgen dat je WSM rond de 120 graden gaat blijven. Je rookhout moet je al gelijk tussen de koude briketten in je kolenmand verdelen. je kan dan1 probe in je boston Butt steken en (als die de temperatuur aan kan) 1 probe door een aardappel op je rooster leggen.

verder gewoon het wedstrijd recept van Noskos volgen, dan zou het helemaal goed moeten gaan. Gewoon lekker vroeg in de ochtend beginnen. Of evt vanavond al.

succes man  ;)
 
Vermoedelijk hoef je ook niet bij te vullen als je het doet zoals Leo schrijft.

En als het een beetje "constant" weer is, kun je best een paar uur weg van de WSM!
 
Ok?... al super bedankt voor de tips.... was al bijna met een stoel tegenover mijn WSM gaan zitten of het goed gaat. :) :)


Wanneer kan ik bij 120 graden WSM en 5kg Boston Butt de zone verwachten?

 
Kessel10 zei:
Ok?... al super bedankt voor de tips.... was al bijna met een stoel tegenover mijn WSM gaan zitten of het goed gaat. :) :)


Wanneer kan ik bij 120 graden WSM en 5kg Boston Butt de zone verwachten?
Ik schat op ongeveer 4-5 uur, het gaat best rap in 't begin.
Als kleine tip zou ik ook beide probes in je vlees steken. Het vlees gaart niet overal even snel. Hou dan je dome temp op 120-130 graden.
En doorgaren tot 91+ graden (dit is persoonlijke voorkeur, ik vond 88graden elke keer NET niet gaar genoeg)
 
als je je probe in het meest dikke stuk vlees stopt en dan door gaart tot 88 graden zou dat gewoon echt voldoende moeten zijn.
Wanneer ie in de zone komt is heel moeilijk te zeggen, dat verschilt per stuk vlees.
 
suc6, vorige week mij ook gelukt voor de eerste keer en zeker niet de laatste! Word zeer binnenkort weer gemaakt.  :D :D :D
 
Leo +1

Gewoon wedstrijd recept van noskos volgen. Dan heb je eigenlijk niets met "de zone"  te maken.
Heb met kerst 4 kilo gemaakt, en dat duurde 10 uur. Dat is inclusief een uur rusten als je het van de wsm haalt.

Bijvullen van brandstof is niet nodig als je start met een volle kolen mand.

Ik zou lekker vroeg beginnen. Uur of 7-8 afhankelijk van hoe laat je wilt eten.
Alhoewel je nooit exact weet hoe lang het duurt.

Heel veel succes in ieder geval.
 
Eerste keer is altijd spannend maar zo leuk die vergeet je nooit meer en idd met een wsm is het zo simpel,  geniet er vooral van en heel vee succes gewenst.
Owja vergeet niet veel foto'sfoto's te maken van vlees in de rub als hij net op de q gaat,  net voor het inpakken,  als hij er afkomt,  en gepulled, dan verdien je gelijk een leuke badge,  :D
 
Haal op tijd je vlees uit de koelkast (zeker 1 uur van te voren). Dat scheelt je uiteindelijk veel tijd. Ik sta vaak rond 7 uur op, haal het vlees uit de koelkast, steek de q alvast aan, dan na het douchen en ontbijt gaat het vlees er rond 08.15 op. Kan dan na circa 10 uur pp eten.
 
McPeet zei:
Haal op tijd je vlees uit de koelkast (zeker 1 uur van te voren). Dat scheelt je uiteindelijk veel tijd. Ik sta vaak rond 7 uur op, haal het vlees uit de koelkast, steek de q alvast aan...

+1 (een belangrijke)
 
En niet vergeten
na het pullen en die tevreden gezichten ben je even een held.
Geniet er van en succes voor een sticker.
 
Bedankt voor de tips allen.

Na mij Butt in bad gelegd te hebben  :p dacht ik dat deze wel binnen een uur of 5 ontdooid was.

Wou de Butt om 12uur in de avond op de WSM leggen maar dat gaat niet meer lukken aangezien de kern van mijn Butt nog bevroren is.

Injecteren lukt dus ook niet... zou ik hem wel al met de rub kunnen insmeren en de nacht in de koelkast bewaren om hem zo in de ochtend te injecteren en op de Q te leggen?

Eerste foto's komen er aan
 
ja, dat zou kunnen
 
image_zpsevceg1ox.jpeg
[/URL][/img]
 
Leuk man, succes. Ben benieuwd naar je verslag
 
Nog steeds niet ontdooid de BB  :-O

Maar weer terug in de koelkast dan.... Hoop dat de BB deze avond op de WSM kan.

Vlees buiten de koelkast ontdooien is niet goed toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan