BasBQ
Beef en Steak

Help, dochter houdt niet van bbq

Toetjes van de Q!
* bananabootjes met rollo's etc
*gegrilde ananas,
*gekarameliseerde appel.
*Poffertjes ( misschien heb je al zo'n gietijzer poffertjesgeval anders zijn ze met enige regelmaat wel te vinde bij bijv een kringloopwinkel )
*Gepofte aardappels
*Aardappelswirls
*Pulled chicken en dan op een wrap met wat tomaatjes, augurk, komkommer, slamixje, uienringetje, sausje.
*Probeer ook eens burgers en grill er van alles bij zoals groente, uien, bacon, ananas, laat ze die burgers zelf maar samenstellen 😊
Hoeft niet ingewikkeld te zijn, gewoon dingetjes proberen.
*wij eten ook regelmatig kiprollade die rook ik dan wel zelf met gewenst rookhout. De buitenkant is dan gerookt en de binnekant blijft smaakvol al eet ze de buitenkant dan bijv. niet.
*Burned end frikandelle moet je ook gewoon eens probere wie weet is ze aangenaam verrast en al bevalt het niet is een extra delletje zo klaar

🤪 dammers acacia vind ik een hele fijne neutrale houtskool kwa smaak.
( bruine zak )
 
Laatst bewerkt:
Jullie zijn toch ook kanjers met alle ideeën!

In de planning staat:
- pulled pork/kip voor loaded fries
- spareribs
- een zak neutrale houtskool uitproberen (Dammers Acacia, BGE Pure Charcoal).

Het zal alleen moeten wachten to na Hemelvaart, we gaan eerst lekker met de caravan weg.
Edit: @mamajolijn : snap nou de dwarse houding wel staat er eindelijk een fatsoenlijke BBQ en dan nóg geen spareribs!
Helemaal waar! haha 😆 Maar daar gaan we gauw verandering in brengen.
 
De bruine / beige zakken dammers zijn volgens mij heel neutraal. Succes!
 
Houtskool is brandstof, meer niet! Houtskool behoort geen smaak af te geven aan je gerecht, slechts hitte.

Ik vind dat niet veel meer dan een mening / benadering.
Zelf vind ik het juist leuk dat je daarmee kunt spelen.
Als je super neutraal wilt is gas misschien de betere keuze?




Verder ontopic: mijn kinderen willen eigenlijk helemaal niks van de bbq.
Ik heb me er maar bij neergelegd.
 
Laatst bewerkt:
De spareribs zijn goedgekeurd!! 🥰
Vorige week broodjes met procureur gemaakt, die die waren wel aardig, vond ze.

Volgende gerecht worden de loaded fries. :LOL:
 
Dit recept van Pulled Chicken doet het altijd goed bij kinderen is onze ervaring (en zelf vinden we hem ook heerlijk trouwens):

  • 2-3 uien in fijne ringen snijden en even aanfruiten.
  • Alles kan in deze volgorde in de pan:
    • 1.5kg kippendijen
    • 1 fles BBQ saus (Sweet Baby Rays - Hickory & Brown Sugar/Honey Chipotle)
    • Als die leeg is die fles vullen met Coca-Cola en dan leeg gieten in de pan
    • 3 eetlepels bruine basterdsuiker
    • 2 eetlepels stroop
    • 2 tenen knoflook
  • Na 2 uur pruttelen is de kip helemaal gaar.
  • Met 2 vorken uit elkaar te trekken, gewoon in de pan blijven doen dan trekt alle saus in de kip.
  • Dan de pan weer op de kolen en even droog koken kan uurtje duren, dan veel blijven roeren.
 
Ik vind dat niet veel meer dan een mening / benadering.
Zelf vind ik het juist leuk dat je daarmee kunt spelen.
Als je super neutraal wilt is gas misschien de betere keuze?

Verder ontopic: mijn kinderen willen eigenlijk helemaal niks van de bbq.
Ik heb me er maar bij neergelegd.
Dit is niet een mening/benadering van mij maar van velen. zelfs professionele BBQ-ers en BBQ Restaurants.
Ik heb niet eens moeite hoeven doen om een bevestiging te vinden dat het niet mijn mening is, maar meer naar algemeen feit.
En we blijven on-topic want de TS wil weten waarom zijn/haar kinderen geen BBQ eten willen.

Ik heb even een paar artikelen van Meathead van Amazing ribs doorgelezen.

Meathead quote 1:

Mike Wozniak of Quau, the 2010 Kansas City Barbeque Society Team of the Year and winner of scores of big money championships told me “Charcoal is for heat, not flavor. Wood is for flavor.

Quote 2:

Binchotan is a traditional charcoal made from ubame oak in Japan and Vietnam. Japanese restaurants often import it at great expense and market the fact that they use it. They promote the fact that it is flavorless.

Quote 4:

Remember, charcoal is for heat, not flavor. If you want flavor, it will come from vaporized drippings, laden with fats, sugars, and proteins, or from wood thrown on the coals, not to mention spice rubs, injections, marinades, and sauces.

Quote 5:

Temperature is also a factor. Charcoal usually transmits more heat than the normal gas grill, and this creates more browning on meat, and browning, the maillard reaction and caramelization, produce huge flavors.

Bron: Amazing ribs.com
 
Laatst bewerkt:
Dit is niet een mening/benadering van mij maar van velen. zelfs professionele BBQ-ers en BBQ Restaurants.
Ik heb niet eens moeite hoeven doen om een bevestiging te vinden dat het niet mijn mening is, maar algemeen feit.

Een door meerdere gedragen mening maakt iets geen feit. Daarbij zeg ik niet dat het onzin is, dat is weer wat anders.
Ik snap zelf alleen nog niet waarom je, als je zo veel mogelijk neutraal wilt zijn, je met houtskool zou willen werken en niet bijvoorbeeld met gas.
 
Ik snap zelf alleen nog niet waarom je, als je zo veel mogelijk neutraal wilt zijn, je met houtskool zou willen werken en niet bijvoorbeeld met gas.

Lees Quote 4 en 5 nog eens.
 
Lees Quote 4 en 5 nog eens.
Tja over smaak valt wel te twisten. Want wat is smaak? Denk dat iedereen het wel met elkaar eens is hier, maar semantisch iets anders bedoelt met smaak.

Velen zullen zeggen dat water geen smaak heeft. Maar toch smaakt een gekookte hamburger heel anders een een hamburger op de BBQ bereid met een neutrale houtskool. Dus je kunt onderscheid maken tussen daadwerkelijk de smaak dat een product zoals houtskool afgeeft en dat je bij het aflikken zou kunnen proeven of kunt ruiken. Je kunt ook net als bij punt 5 kijken naar de scheikundige processen van koken.

En naast smaak is textuur ook een factor. Mondgevoel, malsheid etc. Valt dat onder smaak?
 
Als houtskool een lichte rooksmaak afgeeft en dat is toevallig zoals jij het hebben wil kan je het gebruiken.
De reden waarvoor ik voor "smaakloos" kies:
  • Vaak is smaak bij houtskool een teken dat het proces om de houtskool te maken niet onder controle is. Daarmee wordt het onvoorspelbaar en dat wil ik niet.
  • Ik wil mijn houtskool kunnen gebruiken voor alles wat ik maak. Als de rooksmaak van de houtskool niet bij elk gerecht past heb ik dan i.c.m. het bovengenoemde punt een probleem.
 
Wat ik in deze discussie nog mis is het type verbranding van de kolen.
Veel kolen met weinig zuurstof laten gloeien zal meer geur en smaak geven aan uw bereiding.
Een kleinere hoeveelheid kolen met wat meer zuurstof zal evenveel warmte geven maar minder rooksmaak.
 
Er zit wel degelijk verschil in smaak met houtskool. Het zou goed kunnen dat dit verschil nul is als je maar hoog genoeg stookt.
Water mag geen smaak hebben, toch smaakt het compleet anders uit een glas dan uit een beker. Ook smaakt warm water anders dan koud.
En verschillende soorten water smaken wel degelijk anders (omdat het misschien niet puur h2o is)
 
ergens lees ik van iemand "blijven wel on topic" maaaarrrrr blijven toch ff lekker doorgaan.
hoop dat je dochter wel zin krijgt in BBQ
 
Dank voor alle inzichten!

Ik ben er inmiddels achter dat ik in het begin de kamado teveel liet roken. Nu verwijder ik de rokende aanmaakblokjes zodra de kooltjes gloeien, zorg dat de kamado voldoende trekt zodat de rook niet blijft hangen. Noem het een leercurve. Mijn laatste paar gerechten zijn veel beter van smaak en dochterlief vind het nu ook lekker.
Ik gebruik nog steeds de BestCharcoal Eik/Berken. Eerst het proces van de houtskool netjes laten branden onder de knie krijgen en daarna gaan spelen met andere varianten.

En daarnaast vinden mijn man en ik en de andere 3 kinderen het wel lekker 😁. Dit weekend staat er pulled pork op de agenda.
 
Wat vindt ze van Char Siu of Fo Lam (aka babi spek, krokant buikspek) van de Chinees / Wok?

Ik maak beide af en toe op de offset, is echt wel een favoriet hier, maar gewoon gegrild van de bbq is ook heerlijk.
't Is heel wat anders dan traditioneel bereid/gekruid vlees, misschien vind ze dat lekker 🤷‍♂️
 
Wat vindt ze van Char Siu of Fo Lam (aka babi spek, krokant buikspek) van de Chinees / Wok?

Ik maak beide af en toe op de offset, is echt wel een favoriet hier, maar gewoon gegrild van de bbq is ook heerlijk.
't Is heel wat anders dan traditioneel bereid/gekruid vlees, misschien vind ze dat lekker
Ik heb geen idee of ze dat lekker vind, we hebben het nog nooit gegeten.

Maar nu gaat het natuurlijk op het lijstje!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan