BasBQ
Beef en Steak

Help, dochter houdt niet van bbq

We zijn een aantal weken verder. Inmiddels begin ik de kamado aardig onder de knie te krijgen. Eigenlijk alles wat er nu afkomt: spareribs, pulled pork, hamburgers, gerookte kip, beenham, kipkluifjes, loaded fries vindt mevrouw lekker! Hoezee! Dan lag het dus toch aan mama's kookkunsten op de kamado 😅. Kan dus alleen maar nog beter worden.

Een aantal tips voor gerechten hier ga ik zeker nog proberen.
 
Laatst bewerkt:
Kan je dan nu zelf benoemen wat je anders doet nu?
Wellicht zijn daar anderen ook mee geholpen.
Ik weet van mezelf dat ik soms te weinig geduld heb.
Zeker op mijn offset smoker is dat een probleem, wanneer het vuur niet mooi ontwikkeld is geeft die ook een straffe niet aangename rooksmaak .
 
Kan je dan nu zelf benoemen wat je anders doet nu?
Wellicht zijn daar anderen ook mee geholpen.
Ik weet van mezelf dat ik soms te weinig geduld heb.
Zeker op mijn offset smoker is dat een probleem, wanneer het vuur niet mooi ontwikkeld is geeft die ook een straffe niet aangename rooksmaak .
Goed idee, had ik nog niet aan gedacht. Dat geduld was ook mijn probleem. 😅
Ik laat de dome langer openstaan, totdat de wokkel (aanmaakblokje) volledig is opgebrand en de kolen smeulen. Ik gebruik voor een temperatuur tot 120 graden 1 wokkel, voor een temperatuur tussen 120-150 graden 2 wokkels en hoger 3 wokkels. Als de kolen goed smeulen, maar de wokkel rookt nog erg, dan haal ik die eruit en blus hem in water en gooi 'm weg.

Bij indirecte bereidingen de conveggtor (platesetter) erin zodra je de dome gaat sluiten. Dan de kamado op temperatuur laten komen tot 10-15 graden onder je gewenste temperatuur. Dan pas de topvent en de schuif onderin knijpen. Die sloot ik voorheen te vroeg, waardoor het alsnog ging roken. Zo gaat het tot nu toe prima. dit werkt voor mij op mijn Big Green Egg Large. Ik heb geen ervaringen met andere merken kamado's of soorten bbq's.
 
Ik let minder op temperatuur.

Zodra ik een schone houtskool verbranding heb dus als de wokkels weg zijn ( ik gebruik ook regelmatig de looftlighter) dan voeg ik rookhout toe "bouw mijn set up op" en dan mag het vlees op het rooster. Ook als de temperatuur nog laag is bijv 80 graden.
Dit gaat bij mij goed.

Ik heb ook wel eens een vervelende rooksmaak gehad maar dan was er te veel vet direct op mijn deflector / platesetter gekomen. ook iets om in de gaten te houden.
 
Ik doe er tegenwoordig allemaal niet zo moeilijk over als ik met Low & Slow bezig ben.
Ik verdeel wat blokjes rookhout onder op de kolenmand ( meestal een stuk of 2 ) daarboven op doe ik de kolen met een blokje rookhout ertussen, vervolgens steek ik de kolen aan met een looftlighter, dan gaan mijn platte setters erin,lekbak en rooster, dan pak ik vervolgens het vlees uit de koeling en dat gaat er koud op, deksel dicht en vervolgens de kamado naar de gewenste temperatuur laten komen en dan alles afregelen, Dat hele op temperatuur laten komen van je Kamado en dan je vlees erop doen zie ik het nut niet zo van in 🤷‍♂️ Ik heb nog nooit een klacht gekregen dat mijn vlees bitter smaakt of vies is 😁
 
Laatst bewerkt:
Ik doe er tegenwoordig allemaal niet zo moeilijk over als ik met Low & Slow bezig ben.
Ik verdeel wat blokjes rookhout op het rooster ( meestal een stuk of 2 ) daarboven op doe ik de kolen met een blokje rookhout ertussen, vervolgens steek ik de kolen aan met een looftlighter, dan gaan mijn platte setters erin,lekbak en rooster, dan pak ik vervolgens het vlees uit de koeling en dat gaat er koud op, deksel dicht en vervolgens de kamado naar de gewenste temperatuur laten komen en dan alles afregelen, Dat hele op temperatuur laten komen van je Kamado en dan je vlees erop doen zie ik het nut niet zo van in 🤷‍♂️ Ik heb nog nooit een klacht gekregen dat mijn vlees bitter smaakt of vies is 😁
En op lage tempratuur neemt je vlees beter en sneller de rook van het rookhout op.
 
Ik doe er tegenwoordig allemaal niet zo moeilijk over als ik met Low & Slow bezig ben.
Ik verdeel wat blokjes rookhout op het rooster ( meestal een stuk of 2 ) daarboven op doe ik de kolen met een blokje rookhout ertussen, vervolgens steek ik de kolen aan met een looftlighter, dan gaan mijn platte setters erin,lekbak en rooster, dan pak ik vervolgens het vlees uit de koeling en dat gaat er koud op, deksel dicht en vervolgens de kamado naar de gewenste temperatuur laten komen en dan alles afregelen, Dat hele op temperatuur laten komen van je Kamado en dan je vlees erop doen zie ik het nut niet zo van in 🤷‍♂️ Ik heb nog nooit een klacht gekregen dat mijn vlees bitter smaakt of vies is 😁
Hier het zelfde . Enige voorwaarde is dat er geen wokkels of zo meer in liggen maar er alleen schone houtkool brand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan