BasBQ
Beef en Steak

Ham speenvarken

 
 

DaanN

Vuurmaker
Berichten
76
Vandaag stuk ham gebraden. Gepoogd de zwoerd crispy te maken maar hierin helaas niet geslaagd. Ongeveer 1,5u op de Q tussen 230-260 graden. Dit stuk van Beef en Steak gehaald maar was niet naar mn smaak maar het gewenste crispy resultaat is dan ook niet gelukt. Aparte wildsmaak aan de binnenkant waarop ik niet had gerekend.
Geen aanrader.

5BCE21BA-4681-4FC5-9A5B-9EAB485AEA8C.jpeg


C25A1CE3-E287-4CD2-B74B-F34F9F331513.jpeg


50327A30-F34B-4C5F-A6CA-5F54DE0E8E80.jpeg


BC2B900F-6EA9-4479-98F1-B607482407A3.jpeg
 
Jammer. Mijn kennis is niet zo groot, maar is dat niet zeer lang tegen vrij hoge temperatuur?
 
Jammer dat de smaak niet raak was, het ziet er wel erg lekker uit! Mooi project.
 
Is dit niet gewoon een oer hammetje of varkens hak? Die zijn vaak wel sterker van smaak. Een wildsmaak aan normaal varken lijkt me sterk.
Ik denk eerder dat je een stuk vlees hebt van een ouwe beer. Welke al lange tijd geslachte rijp was. Die geur en smaak krijg je er nooit uit.
 
Jammer dat het resultaat niet fijn was. Had je het vel nog ingesmeerd met baking soda? Dat schijnt te helpen
 
Die wildsmaak is inderdaad wel jammer!
Ik leg mijn porkbelly altijd met de velkant op een laag grof zeezout voor een paar uurtjes in de koelkast.
Daarna het zout er af halen, inkerven en overgieten met kokend water, dan droogt het echt goed uit, hoe droger hoe knapperiger!
En als dat niet gelukt is kan je nog altijd vals spelen met de onkruidbrander :ROFLMAO:
 
Jammer dat het resultaat niet fijn was. Had je het vel nog ingesmeerd met baking soda? Dat schijnt te helpen
Baking soda wordt ook in de Chinese keuken massaal gebruikt in marinades voor het vlees malser te maken.
Zelf nog nooit gebruikt eigenlijk
 
jammer van het resultaat
misschien had je beter voor een low & slow bereiding kunnen kiezen, en dan even het huidje aanzetten.
ach, als je niets probeert kom je ook niet verder
volgende keer beter
 
Jammer dat je smaak niet naar wens was. Op het oog ziet hij er goed uit.
 
Zonde dat het tegen is gevallen, ziet er wel goed uit
 
Jammer. Zonde van de moeite en het verheugen op een lekker stukje vlees. 😔
Maar, ter lering van velen, waar is niet goed gegaan. ?:unsure:

Ik onderschrijf de hypothese van Bram mbt de wildsmaak. Maar of je nu nog de "smaak van een oude beer" krijgt weet ik niet gezien de hoge doorloopsnelheid in de varkensfokkerijen. Het verhaal klopt wel.
 
Het zou ook van een zeug kunnen zijn die na een aantal keer werpen "rijp" is voor de slacht. Dat geeft oo keen straffere smaak aan je varkensvlees.
 
Bedankt voor alle reacties! Aantal fraaie tips. Ik weet niet waar ik de fout in ben gegaan. Ik vond de huid erg ‘taai’ en stug kauwen waarop het leek alsof ik op pees kauwde. Dit waarschijnlijk vanwege het niet goed krokant worden. En zoals gezegd was de smaak van het vlees niet mijn ding. Nu een aantal keer gehad met varken. Volgende keer weer rund!
 
Hoi Daan,
Zelf heb ik dit stukje vlees van B&S al vaker gemaakt, maar wat ik doe om de korstknapperig te krijgen is hem idd insnijden zoals je hebt gedaan en dan flink zout op de zwoerd ( en dat mag echt veel zijn. Temperatuur hou ik zelf rond de 150 grd. Na ongeveer 1 1/2 uur zie je dat de korst krokant word ( anders wat langer laten liggen ) en dan kan je met de achterkant van een mes oid het zout er zo weer van afschrapen.

Suc6 de volgende keer.
 
Als de zwoerd niet knapperig genoeg is zet ik de elektrische verfafkrabber (zo'n hete föhn) erop. Je ziet dan de zwoerd opzwellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan