Beef en Steak

Hallo! Voorstellen en een onderhoudsvraag

Chloorkop

Tondelzoeker
Goedemorgen allemaal!

Bedankt voor het accepteren van deze bbq beginner. ;) Ik ben Gidi en woon met mijn partner en zoontje van 6 maanden in Gouda. Met een dakterras gekozen voor een gasbbq zodat ik niet met as door mijn huis hoefde en een grote kamado was onmogelijk op het dak te krijgen. Ik hoop hier leuke mensen en recepten te vinden en deel ook graag wat recepten als ik wat nieuwe dingen heb geprobeerd.

Ik heb de Tenneker Carbon TG3-U gekocht met een geëmailleerd gietijzeren grill. In de handleiding stond na gebruik reinigen met een doek en warm water en een aantal keer inbranden. Echter krijg ik met een doek de aangekoekte resten er niet af maar ik mag volgens mij geen stalen borstel gebruiken. Wat kan ik het beste doen om de grill mooi schoon te houden en in goede conditie? Ik voeg een foto bij van de grill na 1 keer bbqen. Alvast hartstikke bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Gidi

IMG_7736.jpeg

IMG_7760.jpeg

Hi Gidi. Welkom hier!

Mooie barbecue heb je. Ik snap dat hij er nog helemaal mooi en nieuw uitzag toen je hem in elkaar zette, maar als je erop gaat barbecuen, zal hij hier en daar wat vies worden. Dat hoort er een beetje bij 😊

Voor gietijzer met een emaille-laag zou ik zelf alles heet stoken, en een messing borstel gebruiken om het rooster daarna schoon te borstelen. Messing is een wat zachter materiaal, en de kans op het beschadigen van het rooster is dan ook een stuk kleiner.

Je kunt messing borstels bij de barbecue speciaalzaak kopen, of gewoon bij de bouwmarkt, beide is prima. Ik weet dat er mensen zijn die bezwaar hebben tegen het gebruik van borstels, omdat ze staaldraadjes en restjes kunnen achterlaten. Daarom is het altijd verstandig om na het borstelen nog even met een doek het rooster af te nemen. Let wel op dat als je met een natte doek op een heet rooster gat, dit stoom geeft. Zorg dus voor een goede handschoen die ook je onderarm goed beschermd. Ik gebruikte vaak een tang om de doek vast te houden.

Succes, en veel plezier hier op het forum.

Welkom Gidi, veel plezier en inspiratie hier!

Bedankt voor de reacties!

De eerste viezigheid voelt altijd het ergst he. ;) Maar zeker een terechte opmerking. Ik wil vooral af van de harde resten op het rooster en met de tip van @Timmeeh gaat dat zeker helpen, erg fijn!

Vetten jullie het emaille ook (regelmatig) nog in met olie?

Laatst bewerkt:
Hoi Gidi, welkom bij het Genootschap.
Dit is het voorstel forumdeel.
Je vraag kun je in het materiaal onderdeel plaatsen.

Welkom Gidi!

Veel lekkere gerechten te vinden 😊
Ook het bbqen met ( jonge ) kid(s) kan een uitdaging zijn.. iets met multitasken 😁 Ook dat word makkelijker! naarmate je gerechten uit je hoofd weet te maken zonder nog een handleiding te moeten raadplegen.

Veel plezier met je mooie bbq.
Je kan ook altijd de plek waar je je bbq gekocht hebt raadplegen onder het mom van stukje service. Iig dat vind ik niet meer dan normaal.
De tips die in de vorige berichten staan kan je al best wat mee lijkt me.
Ook is grof vuil makkelijker te verwijderen als je rooster goed heet geweest is.

@Veluwse Bob Bedankt! De kleine maakt het inderdaad niet makkelijker, maar ik heb een fijne taakverdeling met mijn partner die als bliksemafleider dient in ruil voor lekkere gerechten: win-win dus. ;)

Vandaag een messing borstel gekocht en hem goed opgestookt, de losse restjes waren er toen zo af dus ik ben blij!

Welkom! Bijzondere forumnaam, hoe kom je daar zo op? 😅

Welkom Gidi! Veel plezier hier !

Heet stoken doet al heel veel om je rooster schoon te krijgen.

Terug
Bovenaan Onderaan