BasBQ
Beef en Steak

Hachee van Haas.

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Zo BBQgenoten,

Ik ben nog niet klaar met draadjes droppen. Zo zijn we ook afgelopen jaar weer verschilleden malen in het veld geweest. En toch ook redelijk succesvol. Zo heb ik weer een paar hazen mee naar huis kunnen nemen. Deze even met m'n BBQ broeder opgedeeld. De ruggen hebben we apart gehouden. De bouten bij elkaar om eens een mooie stoof van te maken. Gisteren was de dag dat ik eens lekker de Q aan ging steken en een lange dag ging stoven. Tijd voor Hazen Hachee.

Hierbij de plaatjes,

Hazen netjes opdelen en dan vacuüm verpakken voor later.

LJDO6135.JPG


PHRO0185.JPG


WXAA9632.JPG


Wild gaat hier bijna altijd met vlies en al in de vacuüm de vriezer in. Hiermee heb ik het id dat het vlees veel minder uitdroogt mocht het iets langer liggen. Nadeel is wel dat je 2x je keuken onder de derrie hebt zitten. Bouten dag van tevoren uit de vriezer gehaald. En dan na het ontbijt een lekker gaan ontvliezen. Daarna in een rubje van zout, peper, knoflookgranulaat, uienpoeder en chilivlokken gezet. Ik had in no-time de keuken voor mijzelf.

IMG_0577.JPG


IMG_0578.JPG


IMG_0579.JPG


De oplettende kijker ziet ook gelijk 2 stukjes zwijnen bil liggen. Deze waren van een biggetje en konden mooi mee liften.
Alles kon zo de BGE in en voor 1 a 2u roken. nagelang ik tevreden was met de kleur. en het vocht niet uit de stukken ging verdampen. Bij een kern van 60gr heb ik ze er dan ook afgehaald.

IMG_0580.JPG


IMG_0588.JPG


IMG_0589.JPG


Ik heb er voor gekozen het vlees nu uit te benen. Dat heb ik gedaan om zo botsplinters en eventuele hagel uit de hachee te houden. Ook kan er in de botten best wat bloed achter blijven en dat geeft bij haas een veel te sterke smaak af. Wat voor sommige restauranthouders als "echt wild" wordt beschouwd. Ik ben daar geen geen liefhebber van en laat het er dan ook net zo lief uit.

IMG_0591.JPG


IMG_0592.JPG


IMG_0593.JPG


Zo alles voor de stoof is klaar. Nu kan alles in het pannetje gemikt worden en stoven maar.
Hierin gingen 5 uien, 3 sjalotten, bol knoflook, klein blikje tomaten pure, scheutje azijn, eetlepel Italiaanse kruiden, wagyu vet en spekblokjes, laurierblaadjes, Kruidnagels en natuurlijk Bier. Deze ronde geen Grimbergen maar een Lente Bok van Grolsch.

IMG_0587.JPG


IMG_0594.JPG


IMG_0595.JPG



IMG_0596.JPG


IMG_0597.JPG


Poppetje gezien, deksel er op en kleppie dicht. Nu lekker lang laten stoven.

IMG_0598.JPG


Nou vooruit dan, af en toe gluren moet kunnen. Na 6u stoven er een paar plakken peperkoek bij gedaan en dan nog ff paar uur door.

IMG_0601.JPG


IMG_0604.JPG


Uiteindelijk na 8u stoven bij zn 140/150gr vond ik het wel welletjes. Even de oude vertrouwde stamper er bij gepakt en de boel lekker los gestampt. Pannetje kon van het vuur en lekker een nachtje gaan afkoelen. Stoofvlees is immers een dag later pas op zijn best.

IMG_0606.JPG


Dat ziet er allemaal veel belovend uit. En dan was daar eindelijk het moment van proeven. Ik at de hachee zo als ik die het liefste eet. Heerlijk bij de lunch. Paar plakken tijgerbrood. Lekker wat roomboter er op en smullen maar.

IMG_0610.JPG


Hatseflats dat was weer heerlijk eten. De rest die afgekoeld was lekker in vacuüm zakken verdeeld voor een later moment. Dit is toch echt wel genieten zo in je vakantie. Iets wat hier jaarlijks gemaakt wordt en nooit gaat vervelen. Helemaal TOP

Bedankt voor het lezen/kijken
Bram.
 
Complimenten voor je slagers vakmanschap Bram, ik geniet echt van je reportages!
 
Mooie reportage 👍🏻.
Moet ook maar eens het veld in ,zag dat mijn zoontje wel een peil en boog had 🤔
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Heb je hem weer met zen wagyu vet…..

😉😂😂

Nee, maar zonder gein, ziet er echt heerlijk uit.
Mooi wild, mooi verslag, mooie bereiding en fantastisch resultaat! Zal zeker gesmaakt hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Mooie skills Bram. Heerlijk stoofpotje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
En nog zo’n lekkere reportage! Je bent goed bezig geweest zeg. 😋
 
Mooi hoor. Geniet enorm van zulke verhalen..


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Weer een smakelijk draadje van Bram hoor :D
Zo blij dat je weer terug bent met onderwerpen, kerel.
 
Jeetje. 8u stoven.
Dan moet je 8 uur bier drinken tijdens het wachten.
Ziet er weer heerlijk uit allemaal bram. Topmaaltijd
 
Heerlijk broer. Wat is dat kundig uitgesneden zeg 😉
Zeker weten Broer, het is niet belangrijk wie je bent maar wie je kent :cool:

Complimenten voor je slagers vakmanschap Bram, ik geniet echt van je reportages!
Weer een smakelijk draadje van Bram hoor :D
Zo blij dat je weer terug bent met onderwerpen, kerel.
Thanks mannen. Het blijft toch een geweldige hobby dat BBQ-en. En vooral de positive vibe is heel tof.
Ik hoop echt komen jaar eens een treffen mee te kunnen gaan maken waar de BBQgenoten samen kunnen komen en het glas kunnen heffen. lijkt me erg gezellig.
 
Dat is eigenlijk het enige dat mij ervan weerhoudt...
Baal er ook een beetje van dat BBQ en bier drinken altijd met elkaar verbonden lijkt.
"Framing" ?
@Bram is wel heel sterk terug gekomen na zijn retraite

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ik hoop echt komen jaar eens een treffen mee te kunnen gaan maken waar de BBQgenoten samen kunnen komen en het glas kunnen heffen. lijkt me erg gezellig.

Dat lijkt mij een zeer goed plan!
 
Het is een lange run geweest maar zeker lekker beloond.
En hazen netjes schoon gemaakt, toch nog 3 stukken hagel gevonden 👍🏻 die je anders misschien met je kiezen had gevonden 😱
 
Tja prachtig stuk wild. Wat wil je nog meer. Ziet er echt heerlijk uit!
 
Mooi verslag zeg. Prachtig vlees, wild.
 
Och mijn lieve help, fijn potje zeg

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan