BasBQ
Beef en Steak

Groente: Melanzane alla Parmigiana

DSC_3050.JPG


Naar een recept uit de Allerhande

2 grote Augergines of 3 tot 4 kleine
Olijfolie
1 ui, gesnipperd
3 tenen knoflook, fijngesneden
2 blikken gepelde tomaten a 400 gr. (Heinz)
2 tl. suiker
100 gr. Parmezaanse kaas (zelf raspen van een stuk Grano Padano, geen zakje kant en klaar)
2 zakjes mozzarella a 125 gr. (Galbani) in plakken
1 bakje verse Basilicumblaadjes (15 gr.)
Ovenschaal (20x30 cm.)

Steek de BBQ aan en maak hem gereed voor direct en indirect.

1. Snijd de Aubergines in de lengte in plakken van 1/2 cm. dik. Bestrooi de plakken aan beide kanten (royaal) met zout (niet te veel) en laat ze in een vergiet 20 min uitlekken.

2. Verhit 3 el. Olijfolie in een koekenpan/skillet en fruit de ui en de knoflook op zacht vuur totdat de uitjes licht gaan verkleuren (5 min.) Let op dat de knoflook niet verbrandt. Voeg de tomaten toe en roer deze met een houten lepel in kleine stukjes (beter kun je de tomaten eerst in stukken snijden). Breng deze op smaak met de suiker, zwarte peper uit de molen en zout. Laat vervolgens 15 min. zachtjes inkoken.Spoel de Aubergines goed af met koud water en dep droog met keukenpapier.

3. Grill de Aubergines aan beide kanten direct. Daarna de BBQ afregelen op 180 gr.C voor indirect.

4. Leg een laag Aubergines in de ovenschaal en schep er een laag tomatensaus op. Bestrooi met Parmezaanse kaas en leg er een paar plakken Mozzerella op. Scheur of knip wat blaadjes Basilicum in stukken en strooi erover.

Herhaal "stap 4" tot alles op is, eindig met Tomaten, Mozzarella, Basilicum.

Indirect op de BBQ, 180 gr.C, 40-60 min.
Je kunt dit gerecht 1 dag van tevoren maken, en daarna opwarmen (180 gr.C, 20 min.)
Koud is het ook erg lekker. Heerlijk met ciabatta als hoofdgerecht en als bijgerecht heerlijk bij geroosterd vlees of vis.

DSC_2938.JPG




DSC_2941.JPG


DSC_2944.JPG


DSC_2947.JPG


DSC_2949.JPG


DSC_2951.JPG


DSC_2958.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een gerecht! Mooi op de 2do
 
Daar krijg ik de handen hier thuis ook mee op elkaar, bedankt voor het delen
 
Let wel op dat je de aubergines na het zouten goed afspoelt, anders zijn ze veel te zout, en sowieso niet TE veel zout gebruiken.
 
Dit is een blijvertje! E?n van de gasten noemde het restaurantwaardig, dat lijkt me toch een aardig compliment.

Klein puntje, ik had een rechthoekige schaal van 20x30 maar dat is een beetje is te groot. Een schaal van 20x20 is beter voor deze hoeveelheid. Volgende keer ga ik gewoon twee keer zo veel maken voor deze schaal, hopelijk houd ik dan nog wat over ;)
 
Mooi gerecht. Ik heb gelijk maar ff op 2do geklikt
 
Gelukt!

Echt een supergerecht.

aubergineschotel07.jpg


Dit in combi met een met pesto gevulde kipfilet die ik in had verpakt in Italiaanse ham, indirect op de Q, met kersenhoutrook bij 120?C :D

Paar kleine dingen aangepast (suiker weg en bij gebrek aan verse basilicum, pesto gebruikt), kon er mijn vrouw en schoonzus mee inpakken ;)

Een echte aanrader en eenvoudig te maken.
 
Ook op mijn todo beland, ziet er heerlijk uit. Bedankt voor het delen!
 
Ben blij dat degene die het gemaakt hebben er enthousiast over zijn, is inderdaad niet moeilijk om te maken en heeft een gigantische smaakexplosie
Visite is dan ook altijd verrast dat dit van de BBQ afkomt in plaats van alleen maar vleesgeweld.
Vlees is natuurlijk niks mis mee maar er kan zoveel meer.
 
En weer zo'n leuk recept van Jet! Die gooien we hier ook maar op de todo.
 
Dankjewel. wat een mooi gerecht. Ga ik zondag maken als bijgerecht.
 
Wat ik tegenwoordig ook wel doe is de melanzane in ipv een grote schaal maken, van die kleine stenen 1 persoonsschaaltjes gebruiken om het in te maken. De aubergine dan ipv in de lengte snijden in ronde plakken snijden zodat het goed in de schaaltjes past  ;) en soms als we met z'n tweetjes zijn maak ik maar de helft van het recept dan heb je genoeg om 3 kleine schaaltjes te vullen. ieder 1 schaaltje om leeg te eten bij het diner en het schaaltje wat over blijft de volgende dag koud (op kamertemperatuur) leeg snoepen met een stukje stokbrood  ;) :D
 
Ziet er lekker uit! Gaan er doen!
 
Ziet er erg goed en zeer smakelijk uit Ceriel, de Aubergines die we meekregen bij Baseball en BBQ Cook Off waren ook van uitstekende kwaliteit, wij hebben er Moussaka mee gemaakt deze keer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan