BasBQ
Beef en Steak

Grillworst van kippendij, eigen receptuur.

 

Robkrekel

Stoker
Berichten
479
Ik had onderstaande epistel al in een concept klaar staan in het topic van @vogels, maar dat werd een beetje een topic kaping. Zelf al een keer of 5 (of 10 alweer) grillworst gemaakt, en nu mijn grillworst mix op is, zelf aan het mengen geslagen omdat ik €13/kg nogal aan de prijs vind voor iets met veel (30-60%?) paneermeel er in.

De laatste keer onderstaande receptuur gebruikt, maar nog zonder de cayenne en nootmuskaat. Deze heb ik toegevoegd omdat zelfs vriendinlief zei dat het wel pittiger mocht, maar dat wordt dus de volgende batch, er ligt nog 2.5 kg in de vriezer.
2022-02-10 06_31_38-20201229 Kruiden en Rubs enzo - Excel.jpg



Voor de rub de laatste keer Pig Powder gebruikt. Ja, op kip :p . Ik had het nog staan, maar het beviel me maar matig.
Normaal gebruik ik onderstaande.
2022-02-10 06_56_10-20201229 Kruiden en Rubs enzo - Excel.jpg


Zo zie je, ook voor grillworst geldt: recept proberen, proeven, recept aanpassen, repeat.

Ook het wellen van de worst heb ik op verschillende manieren gedaan, maar na een tip hier op het forum (of tweakers?) gebruik ik nu de grootste braadslede van ikea op gewoon het gasforuis. Mijn grillworsten zijn inmiddels dus zo'n 40 cm lang. Gewoon, omdat het kan. Om af te grillen moeten ze alsnog door de midden, maar he, het ziet gewoon leuk als er visite is, en je vraag of ze trek hebben in een stukje worst :ROFLMAO:

Nog even een fotootje (maak ik veel te kort) van eind 2020, toen ik ze nog in de soeppan welde.
IMG_20201118_205100.jpg
 
Lekkere worst heb je. 😉

Bedankt voor het delen van de ingrediënten, wil hier binnenkort echt eens mee aan de gang gaan.
 
Zo'n stukje worst gaat er altijd wel in.
Binnenkort ook maar eens aan beginnen om zelf een grillworstje te maken, heb gelijk je recept opgeslagen.
 
Wil dit ook echt een keer maken. Ga deze even opslaan. Bedankt
 
Thanks voor het delen… heb ik weer wat hulp voor de volgende ronde (eerst nog twee kilo opeten).
 
Ziet er heel goed uit, maar paneermeel in je grillworst, die begrijp ik niet.
Ik heb laatst kipgrillworst gemaakt met de kruidenmixen van van Beekum. En die waren echt superlekker, maar daar zit geen paneermeel in, niet in de kipgrillworst mix en niet in de gewone grillworst mix. Een paar gemaakt met jalapeño en (echte) Cheddar. Mijn meisje vroeg wanneer ik ze weer ging maken.:giggle:
Zout vind ik wel mooi zo die 16 gram, ik kwam uit op 16,7 gram per kilo kippengehakt. De commeciele worsten zitten overigens op 23,5 gram per kilo. Nootmuskaat is ook duidelijk aanwezig in mijn gekochte kruidenmixen.
Zou je dit recept in het receptendeel charcuterie willen zetten? Dan is en blijft hij voor een ieder makkelijk toegankelijk.
Hij voldoet al bijna aan de regels alleen een foto van het eindresultaat bovenaan en klaar
 
Het wordt weer eens tijd om zelf grillworst te maken. Eerder een ander recept geprobeerd maar daar was ik niet weg van. Ik ga deze binnenkort maar eens proberen. Bedankt voor het delen!
 
Ziet er heel goed uit, maar paneermeel in je grillworst, die begrijp ik niet.
Ik heb laatst kipgrillworst gemaakt met de kruidenmixen van van Beekum. En die waren echt superlekker, maar daar zit geen paneermeel in, niet in de kipgrillworst mix en niet in de gewone grillworst mix. Een paar gemaakt met jalapeño en (echte) Cheddar. Mijn meisje vroeg wanneer ik ze weer ging maken.:giggle:
Zout vind ik wel mooi zo die 16 gram, ik kwam uit op 16,7 gram per kilo kippengehakt. De commeciele worsten zitten overigens op 23,5 gram per kilo. Nootmuskaat is ook duidelijk aanwezig in mijn gekochte kruidenmixen.
Zou je dit recept in het receptendeel charcuterie willen zetten? Dan is en blijft hij voor een ieder makkelijk toegankelijk.
Hij voldoet al bijna aan de regels alleen een foto van het eindresultaat bovenaan en klaar
De mix die ik gebruikte kwam bij Aalvink vandaan, en daar staat in de ingrediëntenlijst duidelijk paneermeel. Dat was ook goed te zien overigens, en ook uit het geadviseerde aantal gram per kg (80) duid er voor mij op dat het niet alleen kruiden zijn die er in zitten. Van Beekum adviseert 30 gram de kilo bij de normale mix, en 40 gram de kilo bij de kip mix.

Online ook nog naar de ingrediënten van andere supermarktkruidenmixers bekeken, en daar kwam paneermeel ook vaak terug.

Bij de volgende batch (nu nog maar een kilo in de vriezen:cool: ) met nieuwe receptuur maak ik even nieuwe foto's en zet ik hem bij de recepten (y)
 
Iemand tips waar het kunstdarmpje te kopen? Grillworst staat al heel lang op het lijstje. Bedankt voor dit recept.

inmiddels besteld ! bezig met kruiden en specerijen mengen
 
Laatst bewerkt:
Bij van Beekum hebben ze alles wat je nodig hebt.
 
Ja, net zoals bij gehaktballen wel gedaan wordt. Ik blijf het ook doen, het bevalt me prima.
 
Komt hier regelmatig voorbij en het wekt mijn interesse. Ga ik ook een moeten maken.
 
Vandaag ein-de-lijk weer eens tijd gevonden om grillworst te maken. Moet ik vaker gaan doen, maar denk er simpelweg niet aan. Gisteravond gesneden en in het zout, vandaag een uur en 3 kwartier bezig geweest, en toen waren ze klaar en was alles schoon.

Uiteraard (voor het eerst 🙈) via bovenstaand recept, en na veelvuldig een stukje bakken in de pan is dit hem voor mij. Foto lukt me niet via telefoon, maar heb nu 3 kg klaar om af te grillen als we er trek in hebben. Ze gaan nu in 7 stukken de vriezer in.
 
Laatst bewerkt:
Deze laatste ziet er niet uit als een grilworst maar als een rulle gehaktstaaf, volgens mij is er iets misgegaan met de voorbereiding.
 
Hier een grillworst liefhebber. Zijn er nog meer recepten/bereidingen te vinden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan