BasBQ
Beef en Steak

Goulash uit de DO

Ja Roland?
 
Ziet er geweldig uit, krijg weer honger.
Kleine cursus Hongaars, wat je gemaakt heb is  P?rk?lt, Goulash is soep. :)
 
Bij mijn chili doe ik er geen deksel op, hou wel het vocht peil in de gaten. Wil natuurlijk wel wat rook in het geheel hebben.
 
Even een misschien onbehoorlijke vraag, maar wat heeft de do dan, buiten de lol, voor toegevoegde waarde ten op zichte van een goede gietijzeren pan op het gas fornuis?
 
Eigenlijk is het de bedoeling van een DO dat je hem gebruikt als een soort heksenketel die je met bijv. een 3 poot boven een vuurtje hangt!
Nu heb ik (nog) niet zo'n 3 poot of een knappe vuurplaats in me tuin,en wou toch graag de DO uitproberen vandaar..next time zet ik hem denk ik op m'n petroleumstel..
 
Een dutch oven is in de VS gewoon een gietijzeren braadpan en daar kunnen pootjes onder zitten. Je gebruikt hem dus voor stoofpotten en sudderen. Dat er versies zijn die in het vuur kunnen is mooi, maar dat is maar een kleine groep ;)

Als je de temperatuur in je BBQ laag houdt kun je prima zonder deksel een tijd stoven, sudderen etc. en op die manier rook toevoegen. Zo krijg je de typische barbecue smaak. Anders kun je hem net zo goed in de oven of op het gas zetten....
 
Welke do is dit ? de 3liter?
 
de DO is in allerlei maten te koop harlin, het hangt er puur vanaf wat je er mee wilt doen en voor hoe veel personen je hem gaat gebruiken
 
Leo zei:
de DO is in allerlei maten te koop harlin, het hangt er puur vanaf wat je er mee wilt doen en voor hoe veel personen je hem gaat gebruiken

Dat weet ik heb een 3L en 9L tot me beschikking, samen gekocht met een maat en wilde dit recept gebruiken voor de maidenrun.
Ik ben nog niet zo bevlogen dat ik maten goed kan inschatten, vandaar de vraag.
 
Ik heb een keer rundvlees stoofpan gemaakt in de braadpan zonder deksel (zo'n goedkoop ding bij de action). Ik heb een BGE en het idee was dat de warmte toch wel gelijkmatig de pan in gaat en i.p.v. deksel de dome aangezien de BGE toch veel vocht vasthoud vandaar intentie om een eenvoudige braadpan aan te schaffen. Ik heb geen verschil ontdekt tussen met deksel op de pan of zonder. En rookhout heeft geen toegevoegde waarde, het kwam gewoonweg niet in het pannetje terecht  :(. hoog uit wat rook uit de BGE.

De gietijzeren DO kent een betere warmte geleiding, warmte inbreng en vormvastheid omdat meer materiaal is en van gietijzer is! Ik moet wel bij zeggen dat mijn eenvoudige braadpan van top kwaliteit plaatstaal is!!  :) (tja, top kwaliteit stond op de verpakking en ik moet het maar geloven  :-/). Ik verwacht dat op den duur de eenvoudige pan gaat wringen en krom trekken, maar geeft niks ik heb een kogelvanger nodig voor mijn luchtbuks  B-).
 
Ik las nog een even terug en viel de opmerking van Noskos op m.b.t. rookhout dat er wel rookhoutsmaak naar voren komt. Ik ga volgende keer wat meer rookhout op gooien en minder gaan backdraften (misschien was de rookhout weg gefikt).
 
Naar recept van Richard heb ik deze tijdens mijn vakantie ook nog eens nagemaakt:

28bcd1f733144ddfb0e04157ce54bbf7_zpsc02bc3cb.jpg


ad2736b92c3a940d4550f9b86a7ca304_zps88e9dd7c.jpg


e6119b8858d6f6e87306917058758666_zpsc7c0a31c.jpg


Het mooiste van Low & Slow in de DO is het kijken naar het vuur, biertje in de hand en de vieze hoeven in het gras  :D

7f49997bddd2209eb4f87f3dc8c165f3_zps81a02549.jpg


Bijna eindresultaat en daarna vergeten nog foto's te maken

a4bb4a23f6975c39e39d6cd56d70afe6_zpsabc47e96.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan