BasBQ
Beef en Steak

Gietijzeren kookgerei - nuttig of vooral fun?

 
 

danibierhoff

Vuurmaker
Berichten
65
Eerder dit jaar ben ik verhuisd naar een huis met een grotere tuin. Dat was voor mij het ideale moment om toch maar die Bastard Large te kopen die ik al langer wilde, maar nooit voor mezelf goed kon praten. Ik ben sinds eind maart flink aan het experimenteren gegaan en ben helemaal verkocht. Gevolg is dat ik mijn horizon steeds verbreed en dus ook steeds meer accessoires interessant ga vinden. Inmiddels heb ik aardig wat geld uitgegeven aan deze hobby.

Waar ik nog wel over twijfel is het nut van gietijzeren kookgerei. Ik heb het dan met name over de plancha en de pan/dutch oven. Het nut van gietijzer, daar ben ik al van overtuigd, laat ik dat vooropstellen. Vóór ik BBQ-en serieuzer ging nemen, kookte ik al graag in een gietijzeren braadpan en skillet.
Maar waar ik nog twijfels over heb is het voordeel van deze dingen op de BBQ gebruiken t.o.v. 'gewoon' gas. Ik vraag mij af of een cili con carne beter smaakt als ie boven houtskool is gemaakt. Zelfde geldt voor dingen die je op de plancha bereid. Dat is vaak zo kort en heet dat ik niet denk dat de BBQ smaak erin komt. Met andere woorden: smaakt een smash burger beter als ie van de plancha op de BBQ komt, dan dat ie uit een skillet uit de keuken komt?

Ik kan mij wel voorstellen dat het vooral de fun is. Buitenkoken is nu eenmaal leuk om te doen en gietijzer voelt goed. Vooral een dutch oven rechstreeks in een vuurtje zetten en zo. Ik kan me alleen voorstellen dat het voor sommige dingen makkelijker is om de BBQ niet aan te hoeven steken.

Hoe denken jullie daar over?
 
Ik vraag mij af of een cili con carne beter smaakt als ie boven houtskool is gemaakt.

Nou en of! Vooral als je wat rook geeft en de deksel (van je DO) er af laat! Het is lekker èn leuk, waarom zou je daartussen moeten kiezen? Probeer het gewoon eens met een bestaand braadpannetje op de kamado!
 
Laatst bewerkt:
@danibierhoff wat is nu het probleem dat je probeert op te lossen?
Je bent overtuigd van het nut van gietijzer!
Het mooie van gietijzer is dat je niet hoeft te kiezen voor of BBQ of gas of oven of inductie. Je kan het overal gebruiken ;)
En zo lang je het maar droog opslaat gaat het de rest van jou leven (en dat van je kinderen en kleinkinderen) mee. Met een DO en een Skillet kun je een heel eind uit de voeten. Plancha gebruik ik zelf iets minder vaak, maar als je veel smash burgers wil maken dan zullen ze toch iets anders smaken op de BBQ. Er zal altijd wat vet in het vuur druppen, ook kan je het gietijzer veel warmer kunnen stoken op je BBQ. Extra voordeel is dat je de luchtjes niet in huis hebt.
 
@danibierhoff wat is nu het probleem dat je probeert op te lossen?
Je bent overtuigd van het nut van gietijzer!
Het mooie van gietijzer is dat je niet hoeft te kiezen voor of BBQ of gas of oven of inductie. Je kan het overal gebruiken ;)
En zo lang je het maar droog opslaat gaat het de rest van jou leven (en dat van je kinderen en kleinkinderen) mee. Met een DO en een Skillet kun je een heel eind uit de voeten. Plancha gebruik ik zelf iets minder vaak, maar als je veel smash burgers wil maken dan zullen ze toch iets anders smaken op de BBQ. Er zal altijd wat vet in het vuur druppen, ook kan je het gietijzer veel warmer kunnen stoken op je BBQ. Extra voordeel is dat je de luchtjes niet in huis hebt.
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik heb in de keuken inductie. Ben een beetje bang dat het ten koste van mijn kookplaat gaat als ik een pan door elkaar op beide bronnen ga gebruiken. Ik weet het, het klinkt/is overdreven :)

Ik heb me dus voorgenomen om mijn BBQ gerei niet te mixen met mijn keuken gerei. Ik ga dus nieuwe pannen aanschaffen speciaal voor de BBQ.
Verder heb ik geen probleem, ben vooral benieuwd naar de eventuele voordelen die ik nog niet ken.
 
Laatst bewerkt:
Wist niet dat een vel bakpapier werkt. Moet de pan niet volledig op de glasplaat staan voor de inductie?
Als een van mijn pannen ook maar iets on vlak is, piept de pan op de inductie plaat.
 
Bij geëmaailleerde pannen staan die ook niet rechtstreeks met het metaal op uw vuur, trouwens het glas zit er ook nog tussen.
 
Gewoon overal inderdaad op gebruiken en voor krassen kan bakpapier maar je hebt ook matjes en die zijn ideaal heb ik gemerkt (bij schoonmoeder)

Dit zijn er: nooit meer krassen en pan schuift niet!


Ow ja .. en op de BBQ bv een gerecht zelfs zonder rookhout maken proef ik vaak toch nog wel ligt natuurlijk ook aan de gebruikte kolen. Kan soms net dat beetje extra's geven!
 
Ik heb geen ervaring met inductie, maar denk dat je op de Q je gietijzeren plancha veel heter kunt stoken. Dat komt zeker de kwaliteit van je smasburger ten goede. Voordeel van een plancha boven een skillet is dat je er, in het geval van smashburgers, veel makkelijker bij kunt wegens het ontbreken van een hoge rand.
Kijk eens op Amazon, ik heb daar pas een Lodge plancha gekocht voor nog geen 50 eu, in de reguliere kookwinkel was hij bijna het dubbele.
 
Als ik Wiener Schnizels maak dan wil ik dat de kern van dat dunne lapje kalfsfilet rose blijft en de paneerkorst mooi bruin.
Dat krijg ik alleen goed voor elkaar als ik een pishete pan (skillet) heb. loeiheet en kort bakken.
Het gasfornuis in de keuken gaat mij die kalorieen die mijn houtskool geeft echt nooit leveren.
En zo zijn er wel meer dingen waar je heel veel Energie (kalorieen) voor nodig hebt. Echt wokken bijvoorbeeld.
De Chinees heeft daar speciale grote wokgasbranders voor.....Maar wij hebben Houtskool:giggle:
Maar ook een lekker tartaartje vraagt op loeiheet en kort, hetzij in een skillet hetzij op een grilplaat/plancha
 
Een doorgerookte chili is altijd lekkerder. Niet voor niets zit er bij mij al gerookte tri-tip in en chipotle (gerookte jalapeño).
Lekker met mesquite of eiken, het kan niet gek genoeg (zolang je rook maar schoon is).
 
E55CBE02-F95B-4AAE-914C-6ED1E6BBEF4D.jpg
Afgelopen week nog de skillet op de inductieplaat gebruikt; werkt prima hoor!
 
Ik heb een beetje hulp nodig. Althans, bij mijn keuze…
Ik heb een Weber 57 met GBS grill. Kan dus mooi het middelste deel van het rooster eruit halen.
Nu wil ik graag een gietijzeren pan om wat aardappeltjes en groenten en zo te bakken. Misschien wat garnaaltjes etc.
Maar nu, is de bakplaat diep genoeg voor groenten en zo? De Dutch oven vind ik erg prijzig….
 
Ja, in die bakplaat/ pan kun je prima groenten bakken.

Waarom koop je geen losse skillet?
Dan ben je goedkoper uit en nog flexibeler qua indeling ook.

Edit;

Deze bedoel je toch?

B923C278-7935-4B27-A717-B1569BC75B1F.jpeg
 
Er kan ook een wok in. Dan heb je ruimte zat.
 
Ja, in die bakplaat/ pan kun je prima groenten bakken.

Waarom koop je geen losse skillet?
Dan ben je goedkoper uit en nog flexibeler qua indeling ook.

Edit;

Deze bedoel je toch?

Bekijk bijlage 40892

Die bedoel ik inderdaad. Vind het juist fijn dat hij in dat gat past en dus niet gaat schuiven als je eens wat harder wil roeren/omscheppen. Maar het is online een beetje moeilijk te zien hoe hoog dat ding nu is. Maar gebakken aardappeltjes gaat wel lukken begrijp ik. Top!
 
Die bedoel ik inderdaad. Vind het juist fijn dat hij in dat gat past en dus niet gaat schuiven als je eens wat harder wil roeren/omscheppen. Maar het is online een beetje moeilijk te zien hoe hoog dat ding nu is. Maar gebakken aardappeltjes gaat wel lukken begrijp ik. Top!

Ja, aardappeltjes gaat prima.

Het is een beetje lastig om het goed op de foto te krijgen dus heb wat in de pan gelegd zodat je een vergelijk hebt.
Hij is ongeveer 2,5 cm diep aan de binnenkant.

8E82A165-C4B3-48C1-92CB-6D3DC1EFBFB2.jpeg

990819BC-7FEF-4696-979C-C07506333A6C.jpeg

204CB35A-B878-4C34-B5AA-78920CF11E40.jpeg
 
De Dutch oven vind ik erg prijzig….
Dit is wel spijtig en ik snap wat je zegt.
Ik heb hem met een verjaardag gekregen (de oude versie) maar de nieuwe is nog mooier.
Die heet Weber Dutch Oven Duo, en de deksel is eigenlijk hetzelfde als het prodcut wat @Zzzjon hier uiterst duidelijk gefotografeerd heeft (complimenten kerel!).

je kan de duo dus gebruiken als pan of dutch oven en de deksel alleen als bakplaat.
1654842007907.png


Maar neem je die van Grill Guru ben je iets minder kwijt. of hij dan past in je weber gbs systeem weet ik dan niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan