Beef en Steak

Gietijzer rooster vs Gietijzer plaat

Ik ben op zoek naar een gietijzeren oplossing voor het grillen/searen van vlees/groente.
Ik twijfel of ik voor het albekende rooster moet gaan of voor een dubbelzijdige plaat(https://www.coolblue.nl/product/829358/kamado-joe-halfronde-gietijzeren-plaat-classic-joe.html?cmt=c_a,cid_8856328463,aid_88396249359,tid_aud-918309158096:pla-302270821193,gn_g,d_c&gclid=EAIaIQobChMI7KbYmIit8AIVGap3Ch2MjwUYEAQYASABEgItYPD_BwE)

Graag jullie mening zodat ik een goede afweging kan maken.
Ik heb beide maar zou je de plaat adviseren als je er maar 1 koopt. Je kan je vlees veel betere korst geven op de grillplaat. Die grill strepen zien er mooi uit, maar je hebt ook veel minder korst en daardoor minder smaak. En mocht je toch grillstrepen willen dan kan je de grillplaat omdraaien.

Beste, dit is geheel afhankelijk van wat je ermee wil doen.
Kleine stukken vallen al vlug door het roosteren ligge fijner p een plaat.
Een rooster is zowiezo nooit weg.
Adview. Beide kopen.

Op basis van je foto zie ik dat je naar een halve plaat/rooster kijkt. In dat geval is het makkelijk, je kan dan een (half moon) plaat én en regulier gietijzeren (half moon) rooster nemen.

Voor bijv. burgers, groentes is een vlakke plaat erg handig. Als de andere zijde dan ook nog grill strepen heeft is het helemaal ideaal. Voor vlees heeft overigens een gietijzeren open rooster in de meeste gevallen mijn persoonlijke voorkeur (hitte kan directer bij het vlees komen + mooie grill strepen). Maar zoals gezegd, als je twee halve kan plaatsen op je bbq, is kiezen niet nodig.

Afhankelijk van wat je het vaakst maakt kan je natuurlijk met één helft starten en later nog uitbreiden. De plaat die je in de link hebt staan voeg je in mijn ogen het meeste functionaliteit toe aan je Q (qua o.a. groente, burgers en vis). Een gietijzeren open rooster is erg fijn maar doet hetzelfde als een RVS rooster (alleen beter qua grill strepen wat wel een rede is om er een keer een aan te schaffen).

ps. bij gietijzer loont een beetje shoppen, kijk bijvoorbeeld eens bij een tuincentrum in Osdorp (ik heb daar ook de open grill plaat gekocht a €38, maar die lijkt uitverkocht).

Thanks voor de tips allemaal. Ik ga dan eerst voor de plaat met grill aan de andere zijde van de plaat!

Ik heb ook beiden. De grillkant heb ik wel nog niet gebruikt :ROFLMAO: Ik gebruik vooral de plancha kant om bv de smashed burgers te maken of mijn cheesesticks op te bakken. Ik ben nog niet aan de mayosear geraakt, maar daar heb ik m ook voor.

De steaks sear ik altijd op het gietijzeren rooster.

De plaat die je in de link hebt staan voeg je in mijn ogen het meeste functionaliteit toe aan je Q (qua o.a. groente, burgers en vis). Een gietijzeren open rooster is erg fijn maar doet hetzelfde als een RVS rooster (alleen beter qua grill strepen wat wel een rede is om er een keer een aan te schaffen).
Dit is m.
Dit advies zou ik geven.

Terug
Bovenaan Onderaan