BasBQ
Beef en Steak

gevulde lamszadel

theun2969

Kooltjesharker
Berichten
147
Gevulde lamszadel

De ingredi?nten:


Een hele lamszadel in de been
abrikozen
pijnboompitten
Komijnzaden heel
zwarte peperkorrels
grof zeezout
een paar sneetjes oud wit brood
olijfolie
parmaham
Opbindtouw 

184db.jpg


196gcb.jpg


bereidingswijze:
Begin zoals getoond de zadel uit te benen. Dit is echt te doen volg gewoon met een goed scherp mes het bot. Om een mooi egaal resultaat te krijgen snijd je in lange bewegingen het bot er uit. Draai de zadel met de been zijde naar boven en verwijder de haasjes langs het been, houd ze apart.
Zoek het eind van de beenderen. Volg het been en snijd tegen het been aan tot hij in 1 stuk los is.
Snijd/ vlinder filets-vlees open als een boek.

186zx.jpg


188fd.jpg


190ws.jpg


194tc.jpg


Strooi nu de komijnzaden in de pan en rooster deze, de komijn af laten koelen. Door het roosteren komen de etherische oli?n vrij en krijg een heerlijk aroma die je bij kant en klare poeder nooit zult krijgen.
Vijzel de komijnzaden met het zeezout en de peper tot poeder en kruid het vlees hiermee.

Rooster de pijnboompitten in een droge pan tot ze mooi goudgeel gekleurd zijn. Blijf er wel bij en beweeg of roer ze regelmatig want ze verbranden zo maar. Haal de pitten uit de pan en laat afkoelen.

Draai in een keukenmachine het oude brood door en voeg daarna de abrikozen erbij. Draai kort door tot een dikke pulp en het gemengd is. Voeg de pijnboompitten erbij en meng dit met een scheutje olijfolie, peper en zout door elkaar.

Noot, nu heb ik 2 fouten gemaakt:
1) Ik heb abrikozen uit blik genomen, maar neem gedroogde abrikozen en wel deze in warm water. Ze zijn natuurlijk veel steviger dan de abrikozen uit blik waardoor je een steviger consistentie krijgt na het pureren.
2) Ik heb de pijnboompitten ook mee gepureerd in de keukenmachine. Resultaat was dat je een papje krijgt, weliswaar wel met veel smaak maar dit is niet de bedoeling.

Vul de uitgebeende en gekruide zadel met het mengsel en schik de haasjes weer terug op de filets.
Leg de parmaham naast elkaar op een vel keukenfolie. Leg de zadel iets voorbij het begin op de parmaham en rol de zadel met behulp van de folie strak op. Bind het geheel op met slagers touw.

198ns.jpg


Grill indirect tot desgewenst 58/63 graden. Even laten rusten en aansnijden.

200hh.jpg


201qx.jpg


Dit is misschien niet zo'n appetijtelijke foto... de smaak was heerlijk!
202jl.jpg

 
ben blij dat ik hierop gewacht heb Theun, ziet er heerlijk uit, is voor een slager als jij goed te doen, maar zou het zelf wel aandurven denk ik.
Moet maar eens een paar goede messen aan gaan schaffen
 
Erg mooi stukje vlees en uitleg
 
Ziet er mooi uit,
Bedankt voor de mooie rapportage.
 
Ik ben er stil van Theun. En fijn Q'tje die outdoorchef city grill he? Ik ben daarop begonnen.
 
Mooi recept, dank je wel voor het delen! Altijd welkom hier lamsvlees.
 
Het stukkie vlees ziet er wel appetijdelijk uit hoor. 8)
 
Mooi recept Theun en mooi uitgelegd.
Een mooi project om te leren uitbenen ;)
 
Dominique zei:
Ik ben er stil van Theun. En fijn Q'tje die outdoorchef city grill he? Ik ben daarop begonnen.

YES!!! Het is me gelukt Do is stil!!!! Inderdaad een city grill van outdoorchef! In bruikleen gekregen om er mee te spelen voor de demo's voor outdoorchef. Erg handig en leuke grill!
 
Ziet er geweldig uit maar wij en lamsvlees?
 
Oh lekker man! En duidelijk uitgelegd
 
theun2969 zei:
Dominique zei:
Ik ben er stil van Theun. En fijn Q'tje die outdoorchef city grill he? Ik ben daarop begonnen.

YES!!! Het is me gelukt Do is stil!!!! Inderdaad een city grill van outdoorchef! In bruikleen gekregen om er mee te spelen voor de demo's voor outdoorchef. Erg handig en leuke grill!

Tssss, ik ben heus wel eens stil :)
Maar ik ben het met je eens hoor, echt fijne Q!
 
theun2969 zei:
Dominique zei:
Ik ben er stil van Theun. En fijn Q'tje die outdoorchef city grill he? Ik ben daarop begonnen.

YES!!! Het is me gelukt Do is stil!!!! Inderdaad een city grill van outdoorchef! In bruikleen gekregen om er mee te spelen voor de demo's voor outdoorchef. Erg handig en leuke grill!

Misschien moet er een speciale batch komen voor mensen die Domi een keer stil kregen. ;)
Zal wel een zeldzaamheid blijven. ;D


Maar weer even on topic (anders krijg ik last met die vervelende moddereters ;)), mooi gedaan! Denk dat dat uitbenen nog een hele klus is voor gewone stervelingen.
 
Het is vooral een kwestie van durven doen, heb ik gemerkt. Rustig aan de gang gaan, en goed kijken. Mooie reportage!
 
Nosmo zei:
theun2969 zei:
Dominique zei:
Ik ben er stil van Theun. En fijn Q'tje die outdoorchef city grill he? Ik ben daarop begonnen.

YES!!! Het is me gelukt Do is stil!!!! Inderdaad een city grill van outdoorchef! In bruikleen gekregen om er mee te spelen voor de demo's voor outdoorchef. Erg handig en leuke grill!

Misschien moet er een speciale batch komen voor mensen die Domi een keer stil kregen. ;)
Zal wel een zeldzaamheid blijven. ;D


Maar weer even on topic (anders krijg ik last met die vervelende moddereters ;)), mooi gedaan! Denk dat dat uitbenen nog een hele klus is voor gewone stervelingen.

Beste Nosmo, Omdat je de hele wervel uitsnijd is het een kwestie van het bot volgen. je voeld waar het bot ophoud en daar zet je je mes onder. Hout het mes tegen het bot en snijd met lange bewegingen. Recht toe recht aan. Meer is het niet. Als je de wervel er pes stuk uit wil uitsnijden dan wordt het een ander vehaal, dan moet je weten hoe de wervel loopt. Ze grijpen alsware in elkaar.  Maar zo als getoond is het echt simpel te doen, geloof mij. Net wat Dominique zecht gewoon doen!
Ook voor een sterveling als ik...
 
Gebruik jij dan een fileermes , uitbeen mes of anders ?
 
RoBBQ zei:
Gebruik jij dan een fileermes , uitbeen mes of anders ?

Een fileer mes gaat het beste, maar omdat die van mij behoorlijk bot is heb ik een koksmes gebruikt.
 
Mooi getoond! Ik krijg er gewoon zin in om ook eens lamsvlees te proberen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan