BasBQ
Beef en Steak

Gerookt hart

O

Olaf

Gast
Naar aanleiding van mijn gerookte elandhart vroeg Dirk3G op het forum of hertenhart gerookt kon worden. Je kunt alle harten - misschien zelfs wel gebroken harten - roken.
Eland-, koe- of varkenshart is goed vlees met weinig vet. Ik pekel (gehalveerde) harten in een standaard pekeloplossing (125 g zout, 50 g suiker in 1 liter water) gedurende 48 uur. Daarna 12 uur drogen en dan in de rookkast tot een kerntemperatuur 60? C. Als je echt stevig, niet rood vlees wilt kun je de harten na het pekelen eerst een half uurtje zachtjes koken. Dunne plakjes snijden als broodbeleg of als borrelhapje!
 
Klinkt goed! Heb je misschien ook nog foto's van een eerdere sessie, ben er eigenlijk wel benieuwd naar :)
 
Dank Olaf. Ik ga dit van de winter (lekker lage buiten temperatuur) proberen met een hertenhart.
 
Ik ben niet zo'n liefhebber van orgaan vlees, maar ik probeer wel alles !...dus misschien dat deze op het lijstje komt. In ieder geval bedankt
 
@Olaf

Plaats gewooon het gehele recept, in het receptendeel. (dat is het makkelijkst voor allemaal)
Ben ook wel erg nieuwschierig.

Maarehhhh...........hebben we eigenlijk wel een receptendeel waar Hert/ Eland/ Rendier/ Yak/ Bison/ en IJsbeer in passen ???  :D

Mac
 
Mac zei:
@Olaf

Plaats gewooon het gehele recept, in het receptendeel. (dat is het makkelijkst voor allemaal)
Ben ook wel erg nieuwschierig.

Maarehhhh...........hebben we eigenlijk wel een receptendeel waar Hert/ Eland/ Rendier/ Yak/ Bison/ en IJsbeer in passen ???  :D

Mac

Dat deel heet "de rest" ;)
 
Ahhhhh, was al op Wikipedia aan het zoeken wat dat voor dier was "rest"  :D
Thx Gerard

Mac
 
Recept mag alleen met foto ;)
 
Boldeagle zei:
Ik ben niet zo'n liefhebber van orgaan vlees...
Gewoon uit nieuwsgierigheid; is hart eigenlijk wel orgaanvlees? Het is toch gewoon een spier?
wickie.jpg
 
Is orgaanvlees.
 
Lijkt mij een taaie spier.
Of vergis ik mij hier in?

Mijn vader heeft ook altijd de kippenhartjes opgegeten van de zelf geslachte krielkipjes
 
Het schijnt in sommige landen een delicatesse te wezen.
Ik heb geen flauw idee waar het naar smaakt.
 
Waar kan je tegenwoordig nog een heel hart kopen? Bestelling bij slager?
 
Jord zei:
Waar kan je tegenwoordig nog een heel hart kopen? Bestelling bij slager?

Ja bij de slager, maar wel even een weekje van te voren vragen.
 
mmmm dat idee van hertehart gaat mij toch iets te ver

grtn hertekop
 
Terug
Bovenaan Onderaan