Sinds ik op dit forum ben gekomen ben ik helemaal in de ban geraakt van het maken van bacon.
Een mooi gezout varkensbuikje 7 dagen lang masseren en dan op de BGE roken tot een waar culinair hoogstandje.
Ik kan echt dagen genieten van het proces. Zoiets als uitkijken naar pakjesavond toen ik nog klein was. 8->
Een half jaar geleden heb ik een hygro- en temperatuur datalogger in de kelder gelegd en gisteren de data bekeken.
In de afgelopen 5 maanden is de gemiddelde temperatuur 17 graden (met een max van 21 en een minimum van 15 graden) en de luchtvochtigheid schommelt nauwelijks en is gemiddeld 75%.
Volgens mij komt dit erg dicht in de buurt van de ideale waarden van een droogkast. <
Dus hierbij mijn eerste poging om mijn bacon naar een hoger/nieuw level te tillen.
Bijna 2kg buikspek van het Livar klooster varken gekocht.
Ik heb uitgebreid gezocht naar de verschillende mogelijkheden en ben erg veel tegen gekomen.
Omdat ik niet kan kiezen heb ik zelf maar iets bedacht. B-)
1941 gram buikspek
22 gram zout
45 gram nitriet 0,9% zout
30 gram bruine suiker
10 jeneverbessen
3 laurier blaadjes
4 eetlepels zwarte peper
3 eetlepels gemalen karweizaad
en een eetlepel hickory liquid smoke.
Dit alles door elkaar gemengd en over het buikje gesmeerd.
Nu ligt het buikje de komende 7-10 dagen vacu?m verpakt in de ijskast.
Daarna spoelen en ga ik hem voor onbepaalde tijd in de kelder hangen.
Ben echt benieuwd.
Een mooi gezout varkensbuikje 7 dagen lang masseren en dan op de BGE roken tot een waar culinair hoogstandje.
Ik kan echt dagen genieten van het proces. Zoiets als uitkijken naar pakjesavond toen ik nog klein was. 8->
Een half jaar geleden heb ik een hygro- en temperatuur datalogger in de kelder gelegd en gisteren de data bekeken.
In de afgelopen 5 maanden is de gemiddelde temperatuur 17 graden (met een max van 21 en een minimum van 15 graden) en de luchtvochtigheid schommelt nauwelijks en is gemiddeld 75%.
Volgens mij komt dit erg dicht in de buurt van de ideale waarden van een droogkast. <

Dus hierbij mijn eerste poging om mijn bacon naar een hoger/nieuw level te tillen.
Bijna 2kg buikspek van het Livar klooster varken gekocht.

Ik heb uitgebreid gezocht naar de verschillende mogelijkheden en ben erg veel tegen gekomen.
- Larau
Jausenspeck
Bauern Bauchspeck
poitrine fum? paysanne
boucan?
Tirolerspek
H?ttenbauch
pancetta tesa
pancetta a pepe
guanciale
pancette steccata
Walliser Trockenspeck
Walliser Krauterspeck
etc
etc
Omdat ik niet kan kiezen heb ik zelf maar iets bedacht. B-)
1941 gram buikspek
22 gram zout
45 gram nitriet 0,9% zout
30 gram bruine suiker
10 jeneverbessen
3 laurier blaadjes
4 eetlepels zwarte peper
3 eetlepels gemalen karweizaad
en een eetlepel hickory liquid smoke.
Dit alles door elkaar gemengd en over het buikje gesmeerd.

Nu ligt het buikje de komende 7-10 dagen vacu?m verpakt in de ijskast.
Daarna spoelen en ga ik hem voor onbepaalde tijd in de kelder hangen.
Ben echt benieuwd.