BasBQ
Beef en Steak

geconfijte eendenbouten (confit de canard)

Miki

Stoker
Berichten
280
Ik heb de bacon in de pekel en ik had nog zuur van mijn project van vorige week, maar wat zouden we vandaag eigenlijk eten. Het
werden geconfijte eendenbouten. Een favoriet bij ons thuis, en ook een goede als je sjieke lui op bezoek hebt. Je kunt dan duidelijk maken
dat je niet helemaal van de straat bent, ook al woon je in een Vogelaarwijk en rook je vlees op je balkon. Hoe dan ook, de eendenbouten heb
ik 12 uur van tevoren gezout, en eraan toegevoegd een blaadje laurier, een paar teentjes knoflook, drie takjes thijm, een paar jeneverbessen en flink
wat peper.

Na 12 uur in de koelkast heb ik de bouten afgespoeld en afgedept. De volgende stap is mijn goedkope variant, ik kook het namelijk in zonnebloemolie in plaats van eendenvet. Wat mij betreft werkt dat even goed, je kan er ook kruiden aan toevoegen en je olie krijg ook nog eens een eendenvet smaak. Dit keer heb ik het gekookt in
een slow cooker, maar het kan ook in een pan op het laagste gaspit of in de oven op een lage stand. Belangrijk is dat de temperatuur niet lang boven de
90 graden komt. Je kookt het totdat het vlees los komt van het bot, normaal is dat 2 a 3 uur. Als je het daarna wilt grillen, dan is het handig als het vlees niet
helemaal stukvalt. Wij hebben het daarna gegrild op de bbq, helaas geen foto van gemaakt, maar het was geweldig.

2jcu13p.jpg


2m454yp.jpg


nwwq6c.jpg


 
Dank. Toen ik de eendenbouten op de grill plaatste kreeg ik wat vlammen, ik vond het eigenlijk wel erg stoer uitzien , maar ik was
bang dat het vlees zou verbranden. Inmiddels begrijp ik dat het fenomeen "flare ups" heten.

Geconfijte eendenbouten zijn daar denk ik meer vatbaar voor omdat je ze in vet/olie hebt voorgegaard. Dus dat is
iets om rekening mee te houden. De bouten waren niet verbrand, ze hadden gewoon een heerlijke bbq smaak.
 
Confit de canard... De uitvinder daarvan zou een standbeeld moeten krijgen.
 
@El fumarole

Helemaal mee eens, je ziet de transformatie van een taai stuk vlees in iets heel erg moois. I vind het ook leuk, dat
iets dat is uitgevonden om vlees langer te kunnen bewaren nu voor de smaak wordt gemaakt. in Frankrijk
schijn je het in de supermarkt te kunnen kopen.
 
Klopt, ik koop elk jaar een paar blikken Cassoulet au canard.
Bonen met geconfijte eendenpoot, is niet echt duur maar oooo zo lekker.
Kost een euro of 6 voor een blik van 800 gram.

12.jpg
 
Wow, goed idee om ook een keer zelf te proberen in de slow cooker. Zou dit ook werken in een Dutch oven? Ik bedoel als
de poten klaar zijn dat je de Cassoulet maakt in de Dutch oven op kolen. Iemand ervaring mee?

 
hoefnix zei:
Klopt, ik koop elk jaar een paar blikken Cassoulet au canard.
Bonen met geconfijte eendenpoot, is niet echt duur maar oooo zo lekker.
Kost een euro of 6 voor een blik van 800 gram.

12.jpg
Beetje Franse supermarkt heeft het tegenwoordig zelfs als huismerk staan. Bijproduct van de eendenlever productie...
 
Deze ga ik proberen!
 
@ Sander,

Leuk, ik ben benieuwd hoe het bevalt, zorg dus dat de temperatuur niet boven de 90 komt en je kan
het beste de poten in de olie of vet doen en daarna de temperatuur langzaam laten oplopen.
 
Ik zie trouwens ook wel dat je die poten na het garen dan in een pot moet doen en moet overgieten met het vet, tot alles onder staat en dat dan een week of 6 in de kast laten staat voor je het gebruikt. Heb jij daar ervaring mee Miki? Of dat nog scheelt in smaak, die 'rijping'?
Groetjes van Jeroen
 
El Fumarole zei:
Ik zie trouwens ook wel dat je die poten na het garen dan in een pot moet doen en moet overgieten met het vet, tot alles onder staat en dat dan een week of 6 in de kast laten staat voor je het gebruikt. Heb jij daar ervaring mee Miki? Of dat nog scheelt in smaak, die 'rijping'?
Groetjes van Jeroen

Het is niet noodzakelijk om ze nog te laten 'rijpen' na het confijten. Ik haal regelmatig blikken confit uit Frankrijk en als die langer staan merk ik geen verschil in smaak. Het vet sluit de bouten ook luchtdicht af.
 
Lowietje72 zei:
El Fumarole zei:
Ik zie trouwens ook wel dat je die poten na het garen dan in een pot moet doen en moet overgieten met het vet, tot alles onder staat en dat dan een week of 6 in de kast laten staat voor je het gebruikt. Heb jij daar ervaring mee Miki? Of dat nog scheelt in smaak, die 'rijping'?
Groetjes van Jeroen

Het is niet noodzakelijk om ze nog te laten 'rijpen' na het confijten. Ik haal regelmatig blikken confit uit Frankrijk en als die langer staan merk ik geen verschil in smaak. Het vet sluit de bouten ook luchtdicht af.
Ok, thx. Zal dan wel zuiver voor het bewaren zijn.
 
Nee, dat vet gebruik je daarna voor het bakken van je aardappeltjes  :D
 
Lowietje72 zei:
Nee, dat vet gebruik je daarna voor het bakken van je aardappeltjes  :D
Dat ook natuurlijk :)

Wat mij weer doet denken aan die bijzonder grappige anekdote dat ik voor een kerstdiner gans had gemaakt (toen nog in de oven) en dat mijn vrouw toen 's morgens 'die vieze reuzel' had weggegooid, die ik voorzichtig in een bakje had gegoten en op het aanrecht had laten staan om af te koelen.
Halve liter ganzevet. In de prullenbak. Weg. Nooit meer teruggezien. Het is nu zo'n 10 jaar geleden, maar ik schrik er nog wel eens van wakker.
 
@ El fumarole

Voor minder is menig oorlog verklaard.

Bij mij haalt het nooit de rijpingsfase en zoals ik begrijp gaat het inderdaad meer om conserveren
dan om extra smaak. De techniek schijnt ook geschikt te zijn voor wild gevogelte dat wat taaier is
van structuur.
 
Inmiddels heb ik dit thuis ook eens gepoogd te maken. Poten staan in het vet in de koeling. Zaterdag proeven. Spannend!
 
El Fumarole zei:
Lowietje72 zei:
Nee, dat vet gebruik je daarna voor het bakken van je aardappeltjes  :D
Dat ook natuurlijk :)

Wat mij weer doet denken aan die bijzonder grappige anekdote dat ik voor een kerstdiner gans had gemaakt (toen nog in de oven) en dat mijn vrouw toen 's morgens 'die vieze reuzel' had weggegooid, die ik voorzichtig in een bakje had gegoten en op het aanrecht had laten staan om af te koelen.
Halve liter ganzevet. In de prullenbak. Weg. Nooit meer teruggezien. Het is nu zo'n 10 jaar geleden, maar ik schrik er nog wel eens van wakker.
Herkenbaar... Er zijn praatgroepen die je kunnen helpen, Jeroen
 
Terug
Bovenaan Onderaan