BasBQ
Beef en Steak

gebruik Dutch oven

Zo deed ik dat op m'n OTG 47 ook en soms nog wel eens want dat werkt prima.



of zo


't is maar net hoe het uitkomt en hoeveel warmte je denkt nodig te hebben de keteltemperatuur was meestal rond de 120Cgr.C

Ziet er prima uit. Ik heb een kamado, dus op zich geen stenen nodig.
 
Ik doe het exact zoals @Hans zijn eerste foto maar dan zonder pizzasteen.
Nooit echt iets laten aanbakken...
 
Ziet er prima uit. Ik heb een kamado, dus op zich geen stenen nodig.
Ligt eraan wat voor een bereiding je wilt.
Soms wil je hitte direct onder de pan, om even het eea aan te bakken.. wat je bij een stoof zeker wel even doet.
maar zodra je dan over gaat naar de indirecte hitte dan kan je inderdaad je deflector gebruiken.. ik weet niet of dat echt nodig is trouwens, misschien is de afstand al groot genoeg dan..
 
Ligt eraan wat voor een bereiding je wilt.
Soms wil je hitte direct onder de pan, om even het eea aan te bakken.. wat je bij een stoof zeker wel even doet.
maar zodra je dan over gaat naar de indirecte hitte dan kan je inderdaad je deflector gebruiken.. ik weet niet of dat echt nodig is trouwens, misschien is de afstand al groot genoeg dan..
Ah zo bedoel je. Ik heb 'm nu 1 x gebruikt en ik het een petromax. Hierbij kan je de deksel gebruiken om aan te bakken. Dus had alles aangebakken boven direct vuur en daarna de deflector erin om de beef stew te maken. Maar vroeg me af of er stoofgerechten zijn, of bv brood bakken, waarbij de DO de hele sessie direct erop gaat.
 
Als je brood gaat bakken in de DO (doe dat want dat is geweldig leuk!) dan is het raadzaam om wat kooltjes op de deksel te leggen zodat je ook bovenwarmte krijgt. Dat werkt geweldig goed! Als je de warmte goed weet te regelen dan is het geen enkel probleem om je stoofjes of andere gerechten in de DO direct te verhitten. Omdat je product in de pan zit (open of dicht) zou ik dat zelf niet directe hitte noemen (de DO is immers zelf al een hitteschild) maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik zet een DO graag direct op het rooster van mijn kamado en temper (na het aanzetten van het vlees en de uien bijvoorbeeld) de warmte door de luchtschuiven verder te knijpen en met bier of wijn af te blussen en in te koken... krijg er trek van! Iets met curry ofzo denk ik...
 
Geen idee of ik ooit brood ga bakken in de DO, want ik ben geen broodeter. :ROFLMAO:
Maar het was maar een voorbeeld.

Mss wel eens iets van broodjes op de steen, ofwel eens zelf een rond brood bakken in de DO om daarna een gat in de maken, 2 camemberts erin, sneetjes in de rest met goeie kruiden tussen en dan terug de KJ in om de kaas te laten smelten :ROFLMAO:. Nu krijg ik weer honger.
 
Gerrit, met de bovenstaande info moet je toch een heel stuk uit de voeten kunnen.
Voor aanbraden zet ik mijn DO meestal op het verhoging boven de kolen (baksteentjes gaat ook), voor het stoven zet ik de ketel
meestal op het rooster en dan indirect.
Gerecht hoeft dan maar te sudderen.
 
Ik heb er een zonder pootjes, maar hang hem meestal in mijn accesoire ring. Past perfect 👌🏼 En anders zet ik hem gewoon op t rooster😂. Zie het nut niet zo zeer van de pootjes...
 
Zie het nut niet zo zeer van de pootjes...

die pootjes zijn enkel handig als je een DO boven briketten wilt zetten.
Dan kan je de briketten op de 'grond' leggen, do met pootjes zonder extra constructies erboven op en nog een paar briketten op het deksel.

Aangezien de meesten hier de Q gebruiken zijn de pootjes idd niet zo handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan