BasBQ
Beef en Steak

gebruik Dutch oven

Beste mensen,

Ik wil een dutch oven aanschaffen voor het gebruik op mijn Kamado.
Hoe kan ik de dutch oven het beste gaan gebruiken op de Kamado?

Ik hoor graag de tips.
Bedankt.

Groeten Gerrit
 
Als een Stoofpan.
 
Bedankt voor je reactie Ewald.
En hoe zit het met het plaatsen als ik er 1 met pootjes heb? Heb wel een dutch oven gezien maar die heeft 3 pootjes.
 
Als het goed is vallen de pootjes door het rooster maar dat ligt er ook aan hoe dicht de spijlen van het rooster van elkaar af liggen.
het enige dat dan nog overblijft is te zoeken naar een DO zonder pootjes.
 
Dan bestel ik die wat ik gezien heb met die pootjes.
Bedankt voor de info en alvast een fijn weekend.
 
Pootjes kun je er nog altijd afslijpen.
 
Ik zet m?n DO met pootjes altijd op de platesetter, werkt prima
 
Holkers zei:
Ik zet m?n DO met pootjes altijd op de platesetter, werkt prima


Met open of gesloten deksel?
En regel je de temperatuur dan d.m.v. de hoeveelheid houtskool of met de schuiven?
 
Deksel dicht. Wat ik doe: zet de pan op de hete kolen om het vlees aan te braden, daarna eraf halen, platesetter erop en de DO daar bovenop. Dan alle groente en vocht toevoegen (temperatuur DO gaat dan naar beneden), deksel erop en kamado dicht, schuiven knijpen tot iets boven 100 graden en klaar. Zorg er wel voor dat je niet een enorme fik in je kolen hebt want dan krijg je de temperatuur te snel te hoog en die is dan lastig te knijpen
 
Holkers zei:
Deksel dicht. Wat ik doe: zet de pan op de hete kolen om het vlees aan te braden, daarna eraf halen, platesetter erop en de DO daar bovenop. Dan alle groente en vocht toevoegen (temperatuur DO gaat dan naar beneden), deksel erop en kamado dicht, schuiven knijpen tot iets boven 100 graden en klaar. Zorg er wel voor dat je niet een enorme fik in je kolen hebt want dan krijg je de temperatuur te snel te hoog en die is dan lastig te knijpen


O.K. Dank voor je reactie, wij hebben laatst ook een D.O. gekregen en gezocht naar info over temperatuur regeling maar voor gebruik in de bbq vind je niet zoveel.
Wel als je de D.O. buiten de Q gebruikt (hangend aan een driepoot of staand op z'n pootjes).

Grts,  Hans.
 
Afgelopen maandag voor het eerst met een DO gewerkt op de BBQ. De pootjes vielen wel door het rooster van m?n BGE L. Maar niet van harten. Ik had de DO te leen. Dus poten afslijpen was geen optie.
Toch denk ik dat een DO met poten mijn voorkeur heeft. Ik maak dan wel iets waar de pootjes op kunnen staan. Of koop een DO waar van die brede poten onder zitten.
Ik had de convEGGtor uit Mn BGE gehaald. En de DO direct boven de kolen gezet. Door de schuiven onder en boven te knijpen kreeg ik de temperatuur toch netjes omlaag.
Ik vond het een geweldige ervaring. Het is toch magisch dat garen op vuur
 
Ik vind een DO zonder pootjes het handigst in combinatie met een los rooster (trivet).
 
Ik heb een divide en conquer en daar zit en daar zit een soort van houder bij waar een pan in gezet kan worden
 
 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.160
Zit toch ook met een vraag. Ik heb een tijdje terug de eerste keer een stoofpotje gemaakt in de DO. Eerst alles aangebakken in de deksel boven het houtskool en daarna indirect de DO erop.

Maar zijn er gerechten waarbij de DO ook direct gebruikt wordt, of is dat altijd indirect?
 
Ik zet in mijn keteltje de DO op een paar bakstenen direct boven de kolen, ik kan eenmaal niet anders met de hoogte van mijn deksel.
Kwestie van de luchttoevoer wat meer te knijpen.
 
Zit toch ook met een vraag. Ik heb een tijdje terug de eerste keer een stoofpotje gemaakt in de DO. Eerst alles aangebakken in de deksel boven het houtskool en daarna indirect de DO erop.

Maar zijn er gerechten waarbij de DO ook direct gebruikt wordt, of is dat altijd indirect?

Als je schrik hebt voor aanbranden zou ik indirect gaan en anders direct.
Mijn mosseltjes heb ik direct gedaan, ook heb ik het deksel niet op de DO gelegd tijdens het garen, de BGE fungeert toch als oven en zo kon er nog wat mosselvocht ontsnappen tijdens het garen.
 
Als je schrik hebt voor aanbranden zou ik indirect gaan en anders direct.
Mijn mosseltjes heb ik direct gedaan, ook heb ik het deksel niet op de DO gelegd tijdens het garen, de BGE fungeert toch als oven en zo kon er nog wat mosselvocht ontsnappen tijdens het garen.

Wanneer moet ge schrik hebben voor aanbranden?
Maar in principe maakt het niet zo heel veel verschil dan? Behalve dan het deksel.
 
Wanneer moet ge schrik hebben voor aanbranden?
Maar in principe maakt het niet zo heel veel verschil dan? Behalve dan het deksel.
Probeer eerst met rijstpap :ROFLMAO:

Aanbranden net zoals het kan aanbranden op je vuur in de keuken.
 
Ik zet in mijn keteltje de DO op een paar bakstenen direct boven de kolen, ik kan eenmaal niet anders met de hoogte van mijn deksel.
Kwestie van de luchttoevoer wat meer te knijpen.
Zo deed ik dat op m'n OTG 47 ook en soms nog wel eens want dat werkt prima.



of zo


't is maar net hoe het uitkomt en hoeveel warmte je denkt nodig te hebben de keteltemperatuur was meestal rond de 120Cgr.C

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan