BasBQ
Beef en Steak

Frikandel Burnt Ends

 

Jongkind

Sprokkelaar
Berichten
47
Vanwege de kriebels om de kamado voor het eerst in gebruik te nemen (na enkele keren opstoken volgens instructie) de frikandellen burnt ends gemaakt volgens Noskos recept. Eerst lekker in de kruiden (Noskos pulled pork):
FBurntends.jpg


Daarna 30 minuten op 125 graden laten garen en roken, in 4 stukken gesneden en in bakjes met boter/suiker/saus en weer terug op 175 graden. Gelijk wat familieleden uitgenodigd want ja het eerste hapje moet geproefd worden. Alles was op en ze vonden het heerlijk.

Frikaburntendsresult.jpg


Ik vond het fantastisch om te doen, niet alleen het oppeuzelen maar de hele bereiding en het spelen met de Bastard. Ik vond het best lastig om de Q goed op temperatuur te krijgen maar dat komt hoop ik met ervaring.
 
Ziet er goed uit!

De temperatuur regelen vond ik ook lastig aan het begin. Maar je gaat er vanzelf meer gevoel bij krijgen. Vooral niet te vaak aan je schuiven zitten, maar steeds even 10-15min wachten om te kijken wat het effect van je vorige verstelling is.
 
Een snack die hier ook in de smaak valt.
Een kamado reageert traag op aanpassingen van je schuiven, altijd wat tijd geven om te zien wat je aanpassing doet, in ieder geval makkelijker om de temperatuur omhoog te krijgen dan deze te laten zakken.
Gewoon vaak genoeg je kamado gebruiken en dan leer je al snel hoe je schuiven moeten staan voor een bepaalde temperatuur.
 
Met een doos frikandellen kan je qua prijs ook nog mee thuis komen :p

Dat klopt, maar met burnt ends niet. Alles waar BBQ saus op zit, willen mijn vrouw en zoontje niet. Gelukkig de bezoekers wel.

Wel ga ik ze de volgende keer niet in 4, maar in 6 snijden. Als je ze in 4 doet zoals Noskos zijn beschrijven, dan is het geen hapje, maar 2 hapjes :ROFLMAO: En ik wil graag dat een hapje in 1 hap binnen is. Idem voor de moinkballs, die maak ik ook wat kleiner.
 
Dat klopt, maar met burnt ends niet. Alles waar BBQ saus op zit, willen mijn vrouw en zoontje niet. Gelukkig de bezoekers wel.

Wel ga ik ze de volgende keer niet in 4, maar in 6 snijden. Als je ze in 4 doet zoals Noskos zijn beschrijven, dan is het geen hapje, maar 2 hapjes :ROFLMAO: En ik wil graag dat een hapje in 1 hap binnen is. Idem voor de moinkballs, die maak ik ook wat kleiner.

Zal ik 'm dan maar zelf maken....... met onze Nederlandse grote mond is een frikadel in vieren echt maar 1 hapje 🤫
 
Zal ik 'm dan maar zelf maken....... met onze Nederlandse grote mond is een frikadel in vieren echt maar 1 hapje 🤫

Dan is er bij mij iets met dat Belgische deel mis gelopen :ROFLMAO: Alhoewel technisch gezien ik 1/4de Belg ben, 1/4de Duitser en 1/2de Nederlander ben :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan Onderaan