BasBQ
Beef en Steak

Foutje bedankt..........

Eszer

Tondelzoeker
Berichten
18
Hallo, ik heb een probleem met mijn Green Egg...........

Wilde deze week een wok gerecht maken op de egg maar dat ging onverwacht mis.
Ik heb de Wok (originele BGE Wok) altijd ingevet in mijn buitenkast staan........omdat deze dus vettig is staat hij op een pannenlap.
Dus ik mijn egg opgestookt en toen toen hij op temperatuur was de wok er in gehangen om op te warmen en snel naar binnen gegaan om het dienblad met ingrediënten op te halen.
Je raad het dus al..............die pannenlap hing nog onder de wok en is dus gaan branden en roken en stinken. (Domme Lul, ja ik weet het, had het niet in de gaten)
Toen ik weer bij de egg aankwam was het kwaad dus al geschied......een egg vol met stinkende rook............Het geluk bij een ongeluk is dat de pannenlap (zie foto) een gehaakte was van 100% katoen.....maar toch.
Er hangt sinds dien een vieze lucht in de egg.
Heb hem dezelfde avond nog helemaal uit laten branden tot wel 375 Graden maar lijkt weinig effect te hebben gehad.
Heb er deze week nog wel op gekookt..........1x Steaks met groenten en gisteren Spareribs maar hij blijft stinken en het lijkt ook in het vlees te gaan zitten.

Is hier iets aan te doen, of is hij nu vern**kt, en of heeft iemand hier ook zoiets meegemaakt en een eventuele oplossing??

Ik hoor het graag,

Vriendelijke groet
Eric

CB948090-74C8-4B76-9631-83E489B5FDF4.jpeg
 
Misschien een keer maximaal opstoken, naar zo'n 450C of hoger.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Klokje rond stoken, dat is 500C dan wordt hij gelijk weer helemaal wit van binnen.
 
Sorry als ik eigenwijs over kom, maar zo'n pannelap die verbrand kan volgens mij geen langdurig effect hebben. Het is niet een chemisch goedje, vloeistof of iets kunstmatigs. Ik denk dat je met rustig opstoken en verse houtskool de boel zo weer schoon hebt. Zal best goed komen kerel!
 
Gelukkig inderdaad geen chemische stoffen nee dat scheelt. En opstoken tot wel 500graden? Dat wordt over het algemeen toch afgeraden ivm risico op barsten toch?
 
Opstoken boven de 350 graden heeft immers geen nut.
dat is enkel stoere praat aan de toog.

is hij binnenin reeds proper gebrand (langere tijd op 350°C?
als dat niet helpt een paar dagen open laten staan.

Of wat zwaar rookhout erin, misschien overheerst dat dan meer.
 
@Stijn zal hem nog eens opstoken ja maar niet hoger dan 350 inderdaad, hij hoeft niet mooi wit te worden alleen maar de stank eruit.
 
Met 350 is ie wel weer mooi wit hoor, tenminste, na een pizzasessie is ie dat wel altijd bij mij.
Edit: Ah, 350+ dan.

IMG_20210220_185717.jpg


IMG_20210220_185704.jpg
 
Hallo, gisteren de boel wederom flink opgestook, ging zelf wat hoger als ik zou willen maar dat gebeurde nou eenmaal. Maar het belangrijkste is dat het gewerkt lijkt te hebben want de stank is zo goed als weg en hij is inderdaad weer een stuk witter, nou ging het mij daar niet om maar de vieze lucht is weg een tot nu toe ook geen barsten in de vuurkorf onze dus alles lijkt weer onder controle. Eerst volgende sessie wordt een Lamsschouder Slow and low en dan pullet, nu al zin in. Dank allen voor jullie reacties heeft zeker geholpen.

43203CE5-1167-4E03-A972-94D56BE02A75.jpeg


C8ED4333-B3BC-460C-8C84-5085311C03C3.jpeg
 
Persoonlijk had ik die Eggspander er even uit gehaald, maar ok, die is nu ook weer schoon!

Lekker man, mooi lammetje erop... iets met lente-kriebels zeker?
 
Mooi dat de tips geholpen hebben

Had je wel heel veel zin om te wokken dat je de lap vergeten was 😉
 
@Sander72 tja macht der gewoonte wilde mijn rooster ook schoonbranden dus leg ik die op de Eggspander, had ook zonder gekund inderdaad......en lammetje ligt erop en de zon schijnt dus inderdaad iets met lente kriebels haha
 
Nou je bent in ieder geval niet de enige ;)
Ik was een keer chili con carne aan het maken en even de pan uit de BBQ gehaald en op een ovenwant gezet.
Vervolgens was de ovenwant weg en stond heel de buurt blauw... En ik me maar afvragen wat er mis kon zijn met de chunk rookhout die ik bij de kolen had gegooid. Gelukkig geen last gehad van een vieze geur, dus moet bij jou ook vast helemaal goed komen!

918de8d6415bd31bd93340cc6048c5c2.jpg


a42bf58f60949f38aa6c01633afc4dea.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
@chbrand haha mooi verhaal..ik dacht ook toen mijn veranda geheel blauw stond: zoveel had ik die pan toch niet ingeolies.....WTF is happening??? Toen viel het kwartje haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan