Zondag de kans gepakt om 3 dagen achter elkaar een bbq aan te steken.
Zaterdag en zondag waren de pulledpork/familiedag sessies, laten we de zondag dan ook nog maar doen.
Ik heb even getwijfeld om hem te plaatsen, maar het was een techniek die ik nog niet eerder gebruikt heb, en daarom wel leuk om de ervaring te delen.
Scrollend door mij To-Do lijstje op zoek naar een vega topper, vond ik de Falafel burger van de BGE site.
Voor mij nieuwe techniek: je bakt ze in zonnebloem olie (bijna frituren natuurlijk).
Dus lekker gaan maken.
We hadden kikkererwten met wat olijfolie, sjalotje, knoflook, kurkuma, komijnzaad curry madraspoeder, gerookte paprikapoeder in een pannetje gegooid.
Even wat opbakken tot uitje glazig is.
Daarna laten afkoelen, en (wegens missen keukenmachine) gepureerd met een staafmixer.
Daarna wat peterselie toegevoegd, bloem en bakpoeder.
4 mooie burgers van gemaakt:
En toen dus de skillet voorzien van een ruime laag zonnebloemolie:
Ik heb de firestarter van mn schoonvader mogen overnemen wegens wegdoen bbq (verhuizing).
Eindelijk een goeie, de oude barbecook firestarter is nu officieel met welverdiend pensioen.
Terwijl dat opwarmde etc de burgers voorzien van panko.
En toen het frituren.. is dat frituren? jawel toch?
na 5 minuten gedraaid, maar toen kwam ik al snel tot de conclusie dat ze lang niet zo mooi stevig waren als gehoopt.
Dus met veel geluk heb ik ze nog redelijk heel kunnen houden, ze waren echt niet in de meewerk modus.
Een plakje mozzarella bovenop, na het draaien.
Ik heb ze er nog redelijk vanaf gekregen.
Broodje voorzien van een laag avocado creme (avocado, sushigember, limoensap, peterselie).
Vervolgens de burger erop (en de sla vergeten).
Smaak was super, de ervaring op het in zonnebloemolie te bakken was erg leuk.
Ik wil het echt nog wel eens proberen, dan de olie wat heter en misschien wat beter kneden met de burgers (misschien toch niet compact genoeg gemaakt).
Vega-vrouw was super tevreden over de smaak, en merkte niet te veel van het uit-elkaar vallen van de burgers.
Onze oudste (2) vond ze helemaal geweldig. 'Burgâh!'
Heeft gewoon zo'n hele rakker in zn eentje op zonder problemen.
En daarna helaas..
The aftermath..
Gelukkig was het nog zo vet als wat, dus kwam er makkelijk vanaf.. haha
receptje is hier te vinden
Zaterdag en zondag waren de pulledpork/familiedag sessies, laten we de zondag dan ook nog maar doen.
Ik heb even getwijfeld om hem te plaatsen, maar het was een techniek die ik nog niet eerder gebruikt heb, en daarom wel leuk om de ervaring te delen.
Scrollend door mij To-Do lijstje op zoek naar een vega topper, vond ik de Falafel burger van de BGE site.
Voor mij nieuwe techniek: je bakt ze in zonnebloem olie (bijna frituren natuurlijk).
Dus lekker gaan maken.
We hadden kikkererwten met wat olijfolie, sjalotje, knoflook, kurkuma, komijnzaad curry madraspoeder, gerookte paprikapoeder in een pannetje gegooid.
Even wat opbakken tot uitje glazig is.
Daarna laten afkoelen, en (wegens missen keukenmachine) gepureerd met een staafmixer.
Daarna wat peterselie toegevoegd, bloem en bakpoeder.
4 mooie burgers van gemaakt:
En toen dus de skillet voorzien van een ruime laag zonnebloemolie:
Ik heb de firestarter van mn schoonvader mogen overnemen wegens wegdoen bbq (verhuizing).
Eindelijk een goeie, de oude barbecook firestarter is nu officieel met welverdiend pensioen.
Terwijl dat opwarmde etc de burgers voorzien van panko.
En toen het frituren.. is dat frituren? jawel toch?
na 5 minuten gedraaid, maar toen kwam ik al snel tot de conclusie dat ze lang niet zo mooi stevig waren als gehoopt.
Dus met veel geluk heb ik ze nog redelijk heel kunnen houden, ze waren echt niet in de meewerk modus.
Een plakje mozzarella bovenop, na het draaien.
Ik heb ze er nog redelijk vanaf gekregen.
Broodje voorzien van een laag avocado creme (avocado, sushigember, limoensap, peterselie).
Vervolgens de burger erop (en de sla vergeten).
Smaak was super, de ervaring op het in zonnebloemolie te bakken was erg leuk.
Ik wil het echt nog wel eens proberen, dan de olie wat heter en misschien wat beter kneden met de burgers (misschien toch niet compact genoeg gemaakt).
Vega-vrouw was super tevreden over de smaak, en merkte niet te veel van het uit-elkaar vallen van de burgers.
Onze oudste (2) vond ze helemaal geweldig. 'Burgâh!'
Heeft gewoon zo'n hele rakker in zn eentje op zonder problemen.
En daarna helaas..
The aftermath..
Gelukkig was het nog zo vet als wat, dus kwam er makkelijk vanaf.. haha
receptje is hier te vinden
Laatst bewerkt: