BasBQ
Beef en Steak

Falafel burgers

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.931
Zondag de kans gepakt om 3 dagen achter elkaar een bbq aan te steken.
Zaterdag en zondag waren de pulledpork/familiedag sessies, laten we de zondag dan ook nog maar doen.

Ik heb even getwijfeld om hem te plaatsen, maar het was een techniek die ik nog niet eerder gebruikt heb, en daarom wel leuk om de ervaring te delen.

Scrollend door mij To-Do lijstje op zoek naar een vega topper, vond ik de Falafel burger van de BGE site.
Voor mij nieuwe techniek: je bakt ze in zonnebloem olie (bijna frituren natuurlijk).
Dus lekker gaan maken.

We hadden kikkererwten met wat olijfolie, sjalotje, knoflook, kurkuma, komijnzaad curry madraspoeder, gerookte paprikapoeder in een pannetje gegooid.
Even wat opbakken tot uitje glazig is.
1629375953186.png


Daarna laten afkoelen, en (wegens missen keukenmachine) gepureerd met een staafmixer.
Daarna wat peterselie toegevoegd, bloem en bakpoeder.
1629376119320.png


4 mooie burgers van gemaakt:
1629376130010.png


En toen dus de skillet voorzien van een ruime laag zonnebloemolie:
1629376171813.png


Ik heb de firestarter van mn schoonvader mogen overnemen wegens wegdoen bbq (verhuizing).
Eindelijk een goeie, de oude barbecook firestarter is nu officieel met welverdiend pensioen.
1629376210574.png


Terwijl dat opwarmde etc de burgers voorzien van panko.
1629376240421.png


En toen het frituren.. is dat frituren? jawel toch?
1629376261177.png


na 5 minuten gedraaid, maar toen kwam ik al snel tot de conclusie dat ze lang niet zo mooi stevig waren als gehoopt.
Dus met veel geluk heb ik ze nog redelijk heel kunnen houden, ze waren echt niet in de meewerk modus.
Een plakje mozzarella bovenop, na het draaien.

Ik heb ze er nog redelijk vanaf gekregen.
Broodje voorzien van een laag avocado creme (avocado, sushigember, limoensap, peterselie).
Vervolgens de burger erop (en de sla vergeten).
1629376579829.png


1629376585412.png


Smaak was super, de ervaring op het in zonnebloemolie te bakken was erg leuk.
Ik wil het echt nog wel eens proberen, dan de olie wat heter en misschien wat beter kneden met de burgers (misschien toch niet compact genoeg gemaakt).

Vega-vrouw was super tevreden over de smaak, en merkte niet te veel van het uit-elkaar vallen van de burgers.
Onze oudste (2) vond ze helemaal geweldig. 'Burgâh!'
Heeft gewoon zo'n hele rakker in zn eentje op zonder problemen.
1629376702960.png


En daarna helaas..

The aftermath..
1629376737348.png


Gelukkig was het nog zo vet als wat, dus kwam er makkelijk vanaf.. haha

receptje is hier te vinden
 
Laatst bewerkt:
Vega gerechten.. gelukkig mogen we hier nog vlees eten :p ( deel van de familie doet dat niet meer en probeert ook dwangmatig de rest te overtuigen :( )..
Dat de huisgenoten het lekker vinden is de hoofdzaak toch? daar gaat het om, al ziet het er ( voor mij ) wel wat vreemd uit op de 2e en 3e foto, op het broodje ziet het er lekker uit.

Ik had voor mezelf wel een portie pulled pork of ander vlees van voorgaande dagen achtergehouden, ik wil zolang het kan en mag gewoon vlees blijven eten ( dwarsligger ;) )
 
deel van de familie doet dat niet meer en probeert ook dwangmatig de rest te overtuigen :( )..
Das geen goede ontwikkeling.

ik wil zolang het kan en mag gewoon vlees blijven eten
Ik heb t al eens eerder gezegd.
Ik eet liever lekker, en dan toevallig vegetarisch, dan saai vlees.

Maar ik hoef niemand te overtuigen hier, gelukkig.
 
Das geen goede ontwikkeling.


Ik heb t al eens eerder gezegd.
Ik eet liever lekker, en dan toevallig vegetarisch, dan saai vlees.

Maar ik hoef niemand te overtuigen hier, gelukkig.
En zo is het!

broodje ziet er fantastisch uit, de burger ook 🤣 Heb je dat recept nog onder een link staan? 😇

Dat die kleine er zo in heeft lopen “vreten” is toch het mooiste? 😍

Heb laatst zelf met kikkererwten houmous gemaakt op de Q. Ook een dikke aanrader!
 
Ja stond onderaan.
Klikkerdeklik.



En je hebt gelijk.. Die kinderen die net zo veel eten als papa en mama, dat is een groter gebaar dan een volwassene die zegt dat het lekker is ;)
Oh! Deed het niet, nu wel 😂

Haha! Zo is het! Die mag op een tegeltje 😅
 
Ziet er weer geweldig uit Sander, falafel kan erg lekker zijn.
En of het nu vegetarisch is of vlees dat maakt mij dan inderdaad niet zoveel uit, als het maar niet door mijn strot geduwd wordt.
Melanzane van mijn Jetje is ook Vega en verdomd lekker, al eten we daar wel meestal een stukje vlees bij.
Ik heb een recept geplaatst van Beetroot pomme duchesse een fusion van de Indiaase keuken en de Franse.
Het origineel komt van mijn collega Amit uit India en is een Vega snack. een andere vorm en je hebt een soort Pomme duchesse.
 
Ziet er geweldig uit. Wat ik nou niet snap als je vegetarisch wil eten waarom het dan op vlees moet lijken. Natuurlijk mag dat maar namen die op vlees namen lijken? Zal wel marketing zijn.
 
Ze vielen toch niet uit elkaar op het broodje, dan zijn het burgers 😉

zien er goed uit
Pannetje ook 😱, maar is nog schoon te krijgen
 
Lekker hoor Sander. Er is absoluut niets mis met vega. Het belangrijkste is dat het lekker smaakt en een vega gerecht kan je ook fantastisch laten smaken. Zo hebben wij vorige week in Gent bij Souvenir gegeten. Geen vlees en van de 7 gangen een aantal vega. Ik heb het vlees absoluut niet gemist.
Lang verhaal kort: bedankt voor de inspiratie. Dit gaan we zeker eens proberen 😁
 
Mooi falafel-burgers geworden Sander en lekker belangrijk dat ze een beetje uit elkaar vallen, dat noemen wij "Landelijk" 😜

Een tijdje terug eens falafel besteld bij onze plaatselijke shoarma/kapsalon bezorger, gewoon omdat ik heel nieuwsgierig was hoe het smaakte, nou ik vond het heerlijk 🥰 ondertussen zelf al een keertje falafel gemaakt, die was qua smaakt fantastisch maar qua consistentie nog niet helemaal goed.
Deze burgers gaan we ook een keertje proberen, bedankt voor het linkje naar het recept (y)
 
Ziet er geweldig uit. Wat ik nou niet snap als je vegetarisch wil eten waarom het dan op vlees moet lijken. Natuurlijk mag dat maar namen die op vlees namen lijken? Zal wel marketing zijn.
Zeker een vorm van marketing. Het is op die manier makkelijker voor een niet-doorgewinterde-vegetarier om het eens te proberen. Of misschien wil je kip vervangen voor iets anders omdat je een gast krijgt die daar naar vraagt. Dan is het wel zo fijn dat je gewoon kip stukjes kan kopen van de vega slager bijv. Persoonlijk vind ik alles wat probeert vlees te zijn meestal niet zo geslaagd.
Bedankt!

Mooi falafel-burgers geworden Sander en lekker belangrijk dat ze een beetje uit elkaar vallen, dat noemen wij "Landelijk" 😜

Een tijdje terug eens falafel besteld bij onze plaatselijke shoarma/kapsalon bezorger, gewoon omdat ik heel nieuwsgierig was hoe het smaakte, nou ik vond het heerlijk 🥰 ondertussen zelf al een keertje falafel gemaakt, die was qua smaakt fantastisch maar qua consistentie nog niet helemaal goed.
Deze burgers gaan we ook een keertje proberen, bedankt voor het linkje naar het recept (y)

Haha artisanaal! Huisgemaakt! Ja lekker Jet!
Ik heb nog een ander falafel recept uit het hamburger boek van julius. Dat is denk ik de volgende die we gaan proberen. Ik zal wel een topic aanmaken als we dat doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jet
Ha Sander, dit draadje ff gemist.
Leuk concept voor een burger. Niets mis mee. Blij dat het in de smaak is gevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan