BasBQ
Beef en Steak

Ervaringen broil king keg 4000

Komt er bij jullie ook rook onder het gietijzer bovenop vandaan? Hoopte dat na een paar sessies de boel wel dicht zou zitten met van die plakkerige rookaanslag maar nog steeds niet het geval na een keer of 10 gebruiken.

Verder een geweldig apparaat, even lastig om de temperatuur onder controle te krijgen omdat minimale aanpassingen aan de schuiven al grote veranderingen opleveren. Verder valt me op dat hij bizar snel heet is, denk nog geen 5 minuten van 200 naar 500 graden. Temperatuur terug brengen is onmogelijk, toen hij al bijna 2 uur uitstond was hij nog boven de 200.

Na die hitte is de Keg trouwens helemaal wit uitgeslagen, geen idee hoe of wat dit is maar het is er gelukkig af te poetsen met een natte doek.

 
Ik heb hetzelfde als Peter  gedaan.(preventief )
Ff loshalen schoonmaken en met de juiste kit afdichten.
Maar beetje rook onder de bovenste schuif maakt niet zo heel veel uit en zal waarschijnlijk in het gebruik nog wel minder worden.
 
Gezien de toch wel redelijk lastige temperatuurcontrole wil ik ieder lek dicht hebben. Maar ben niet bepaald een klusjesman dus kijk het nog even aan  :D

Ik gebruik nu overigens een BGE platesetter (die had ik al icm imitatiechinees) en vroeg me af op de diffuser van de BKK nog voordelen biedt. De ingebouwde waterpan lijkt me wel ideaal maar om daar nou 60 euro voor neer te leggen.

Wat is de laagste temperatuur waarop jullie de BKK stabiel krijgen? Ik probeerde hem <100 te krijgen maar ondanks dat hij nog niet dicht stond leek hij toch te doven, toen ik hem wat open zette was hij binnen no-time weer op temperatuur overigens.

Lijkt er trouwens ook op dat je gedurende een sessie de schuiven steeds iets verder moet knijpen. Je steekt hem natuurlijk in het midden aan en gedurende de uren beginnen de kolen eromheen te gloeien. Dus dat wordt steeds meer. Is het wellicht handig om de kolen aan 1 kant aan de zijkant aan te steken ipv het midden? Lijkt me ook weer niet ideaal voor de warmteverdeling?

Verder valt me op dat de BKK extreem zuinig is. Veel zuiniger dan de chinees en volgens mij ook veel zuiniger dan een BGE. Vroeg me af hoe dat moest toen ik zag hoe weinig kolen erin mochten. Daarnaast ook totaal geen as na een keer of 8 gebruik.

 
Hari-Bo zei:
Peter W zei:
Nou ik heb die rand ook dicht gekit toen valt mischien niet zo op omdat ik zwarte pakking kit gebruikt heb.
voordeel van pakking kit is dat deze vet bestendig is maar geloof niet dat het echt een noodzaak is gewone silicone had het ook goed gedaan.

voordeel van het dicht kitten is dat er nu ook geen as meer in gaat zitten.

Welke kit heb je hiervoor gebruikt qua merk?

gewoon een tubbe van bison gebruikt met zwarte kit.
Ooit een keer gekregen om een motor te reviceren van een bedrijf wat motoren reviceerd deze vertelde dat het het zelfde was als die dure tubes van loctide.
 
Ondertussen weer wat sessies verder maar nog steeds niet helemaal luchtdicht op de plekken waar dat zo hoort te zijn. Merk wel dat ze steeds dichter gaan zitten want de temperatuurcontrole is wordt steeds beter. Eigenlijk hou ik hem nu al op de graad stabiel aangezien ik het kan monitoren met de igrill. Een minimale aanpassing aan de onderschuif (1-2mm) zorgt binnen een paar minuten dat de temperatuur ook daadwerkelijk 1 graadje omhoog of omlaag gaat, redelijk briljant dus.
 
Nog steeds ervaar ik problemen met het stabiel houden van de KEG 4000.

Nu gebruik ik daarbij de BBQGURU PartyQ die ik instel op 107 graden. Als hij eenmaal iets onder de ingestelde 107 graden komt blaast hij er wat lucht in en loopt hij op tot 111 ongeveer. Dit is logisch door de toevoeging van zuurstof. Maar ik houd dat de de temperatuur opeens doorschiet naar de 130 a 135 graden. Dan kost het vervolgens weer zeer lang voor hij weer rond de 107 is. Deze flinke schommelingen hebben natuurlijk invloed op het eindproduct en wil er dus uit hebben.

Ik werk tegenwoordig als volgt. Ik vul de KEG met 2 handjes Dammers houtskool. Steek het aan met 1 wokkel en begin ongeveer 50 graden voor de 107 te temperen. Eenmaal rond de 95 zet ik de Partyq aan.

Kan iemand mij vertellen waar deze schommelingen door komen.... is het bijvoorbeeld dat er dan een nieuwstuk houtskool vlam vat of is het toch de onderste schuif die te veel valse lucht doorlaat.

 
Soms is partyq wat te enthousiast, ik zet hem dan wat lager (in jouw voorbeeld bv op 95) en wanneer q tijdje stabiel langzaam opvoeren
 
Ik heb geen partyQ maar mer de heatermeter ook voorzichtig opbouwen.
Klein vuurtje hm de rest laten doen.
Als ik het idee heb dat het vuurtje te groot is de HM eerst instellen op 90/95 dan op 110.
Meestal kleine overschoot maar daarna de rest van de sessie redelijk stabiel
 
Is je keg nog nieuw? Toen ik hem nieuw had had ik dezelfde ervaring, maar na een keer of 10 gebruiken wordt hij steeds luchtdichter door de dikke rookaanslag  :)

Herken mezelf ook niet in het temperen 50 graden voor je de gewenste temp bereikt hebt, ik temper pas bij 20 graden eronder ongeveer.

Mijn ervaring is wel dat kleine aanpassingen aan de schuiven al grote gevolgen kan hebben, echt millimeter werk dus. Ondertussen icm een igrill (dus met grafiek op de telefoon) in staat om de temp op de graad precies te regelen. MM dichter en binnen de minuut daalt een graadje en blijft vervolgens perfect stabiel.
 
Ter indicatie een plaatje van het temperatuurverloop icm een heatermeter.

fce27e6f2212159bde8a5380a17be03f.jpg
 
Heeft er iemand ervaring om met een Kegg Low & Slow te doen, in het verleden geprobeerd maar de temperatuur liep altijd snel op en morgen heb ik deze nodig ivm barbecue voor 45 personen.  :D
 
Opzich geen probleem om een lagere temperatuur aan tehouden.
Als je de temperatuur maar niet te snel op laat lopen, dus vroeg beginnen met de schuiven te dichten en langzaam op laten lopen.
 
Laatst nog 2 procureurs op 85 graden heel stabiel 20 uur laten roken en nog kolen over. Blijft een mooi apparaat!
Dus geen prolemen. ik vind het enige grote nadeel dat met opstoken en je bent ff afgeleid de temp ver doorschiet en niet makkelijk terug te krijgen is.
en soms het water (condens denk ik) er uit de lucht schuif loopt.
Met wat hogere temperaturen ben je dat kwijt.
 
Hoi Willem,

Tijdens L&S sessies heb ik met mijn Bastard ook veel condens.  Is dus niet specifiek voor de Kegg.



Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk

 
Vorige week beef jerky gemaakt in en bge rond de 40 - 45 graden. Veel condens (maar zo nu en dan met een doekje erdoor en het ging best goed).
Zal kome. Door de combinatie van temperatuur onder de 100 graden en de weinig hoeveelheid luchtcirculatie (lees zuinigheid) gok ik zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan