BasBQ
Beef en Steak

Eerste Pulled Pork. Spannend

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.644
Vrijdag avond 2 kg verkesnek (procureur) ingerubt en iS14:AM25ngepakt. Gebruik gemaakt van gekregen rub van Grate Goods, aangevuld met knoflook, peper, komijn, bruine suiker.

1a Verkesnek.JPG
1c Ingepakt.JPG


Vandaag Q klaar gemaakt. 2 kg koude briketten op het rooster tegen de wand geschikt en 0,5 kg in de kleine Weber starter.
Ik heb kokosbriketten van V&R gebruikt. Zijn in de starter lastig op temperatuur te krijgen.
Vanaf 08.30 gerommeld met de Q om deze temperatuur krijgen en af te regelen. Lesje geleerd, te zuinig geweest met lucht bij opstarten/stabiliseren; Verder had ik in eeste instantie de roosterprobe te ver van de briketten gepositioneerd.
Porky uit de koelkast en nog een beetje geïnjecteerd met Applebandit.

1d gemarineerd.JPG
2 Kolenbed.JPG
3 Porky on.JPG


Om 09.20 gaat de pork op de Q, met warm water in de lekbak en koud water boven het rooster. In 2 blokjes eiken rookhout toegevoegd. Temperatuur is stabiel rond de 110 C.
10.20 Aan het bbq front alles goed. Verder gegaan met mijn egaa te vervelen. Rond 11.00 nog een blokje rookhout toegevoegd.
Tegen de middag een glaze aangebracht van applebandit en zoete chilisaus. Waterbakje op het rooster opnieuw gevuld.

13.40. Rooster- en keteltemperatuur lopen om onduidelijke reden terug. De kerntemp loopt al een tijd moeizaam op en blijft steken bij 65 C. Besloten om de pork in te pakken in alu folie en nog een 1/2 kg briketten toegevoegd.

5 zone.JPG
6 ingepakt.JPG


Daarna is het lang afwachten. Vanaf 14.30 begint de kerntemperatuur verder op te lopen.
De Q blijft de gehele run netjes tussen de 105 en 115, met af een toe een kleine uitschieter.
Rond 16.00 brengt opstekende wind en een bui de warmtehuishouding in de Q in de war. Briketten geherschikt. Vanaf dit moment is de temperatuur wat schommelend. Er zijn nog voldoende briketten in de bak. waarom ?
Om 17.30 is de porky gaar met een kerntemperatuur van 92 C. Dan begint het rusten.
Tijd voor ff alvast wat op te ruimen, te poetsen en broodjes te grillen.

8 Uitgepakt.JPG
9 Rookring.JPG
11 Resultaat van een dag werk.JPG


Het is voor de eerste keer een spannend project. Kost inderdaad erg veel tijd maar het resultaat is zeer smakelijk.
Naast de PP een eigen coleslaw en een zoetige bbq saus op basis van kentucky saus gemaakt.

12 Bordje.JPG


Voor allen, bedankt voor het lezen en plaatjes kijken.
 
Laatst bewerkt:
Altijd lekker broodje PP


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ziet er ook goed uit!
Kreeg je hem met meer luchttoevoer ook niet meer op de juiste temperatuur? Ik weet niet hoeveel as die briketten geven, maar je verstookt er aardig wat. Als er teveel as onderin ligt kan je hem verstikken waardoor te temperatuur niet meer oploopt.
 
Mooi project wat je nog vaak gaat herhalen. Gefeliciteerd met je Knorretje
 
Ziet er ook goed uit!
Kreeg je hem met meer luchttoevoer ook niet meer op de juiste temperatuur? Ik weet niet hoeveel as die briketten geven, maar je verstookt er aardig wat. Als er teveel as onderin ligt kan je hem verstikken waardoor te temperatuur niet meer oploopt.
Paar keer tijdens dde run asresten verwijderd. Van de totaal 3 kg nog wat over.
Ik had bij de kokosbriketten minder as verwacht.
Hoeveel en welk soort heb jij gebruikt?
 
Lekker!! Ben vanochtend ook aan mijn run begonnen. Altijd een heel avontuur zo'n pulled pork-dagje.

Ik gebruik normaal Ecobrasa of dammers briketten. Gooi de Q voor ca. 1/3 vol en normaal gesproken haal ik daar gemakkelijk het einde mee.
 
Mooi verslag,
Ziet er lekker uit.
Binnenkort ook maar eens proberen op mijn nieuwe smoker.
 
Prachtig verhaal. Pp blijft een hele happening maar oh zo lekker.
Gewoon lekker vaak maken, dan wordt je er vertrouwder mee
Gefeliciteerd met je sticker
 
Mooi verhaal, en niks is lekkerder als alles zelf vers maken. Dat geeft je eten toch net dat beetje extra.
 
Mooie run zeg. En dat op de Weber. Knap gedaan. Je PP ziet er smakelijk uit, dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je knorrie.
 
Mooie run zeg. En dat op de Weber. Knap gedaan. Je PP ziet er smakelijk uit, dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je knorrie.
@ Bram. Ik lees enige verbazing dat ik dat op mijn Weber heb gedaan. Is dat apart ?
 
1/3 wat is dat in dit geval?

@Peter64 die pp ziet er smakelijk uit zeg!

Ik zet mijn brikettenrekje ongeveer op 1/3-2/3 verhouding op het kolenrooster. Het 1/3 gedeelte gooi ik dan vol met briketten en een paar chunks rookhout. Hoeveel briketten dit zijn weet ik niet precies. Afgelopen zondag op deze manier PP gemaakt en had nog wat over na een sessie van ongeveer 10uur. Heb op deze manier ook bijvoorbeeld bijna 6kg gemaakt op 30 december zonder bij te vullen. Hou wel aan de zijkant wat ruimte zodat ik ze met een kooltje of 12 kan aansteken (minion-methode).
 
Ik zet mijn brikettenrekje ongeveer op 1/3-2/3 verhouding op het kolenrooster. Het 1/3 gedeelte gooi ik dan vol met briketten en een paar chunks rookhout. Hoeveel briketten dit zijn weet ik niet precies. Afgelopen zondag op deze manier PP gemaakt en had nog wat over na een sessie van ongeveer 10uur. Heb op deze manier ook bijvoorbeeld bijna 6kg gemaakt op 30 december zonder bij te vullen. Hou wel aan de zijkant wat ruimte zodat ik ze met een kooltje of 12 kan aansteken (minion-methode).
Bedankt voor de info? 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan