BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs...

Blijven proberen. Als je eenmaal je smaak heb gevonden zijn ribben een van de lekkerste dingen van de bbq vinden we hier.

Ik heb altijd een basis Rub in huis, recept gebaseerd op de basis Rub van noskos. Iets minder zout, meer knoflook. Bevalt prima. Soms doe ik een paar eetlepels in een schaaltje, voeg nog wat kruiden toe en heb weer een andere smaakervaring.
Da's een goeie!

Bedankt voor de tip
 
Dit was trouwens de rub die ik gebruikt heb.

30gr zout
30gr bruine basterdsuiker
20gr zoete paprikapoeder
5gr knoflookpoeder
4gr uienpoeder
3gr mosterdpoeder
3gr cayennepeper
5gr cajunkruiden
2gr tijm


Het nadeel is dat praktisch alle rubs zo'n bak paprikapoeder bevatten.
Heeft er iemand wellicht een recept waarin dit niet zo overheersend is? Dacht zelf al aan om de verhoudingen iets te veranderen en om de paprikapoeder voor de helft te vervangen door iets meer tijm, oregano, karwijzaad en chilivlokken
50/50 zout en peper en aflakken met wat je lekker vind
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet van aflakken hou.
Met sticky wings e.d. wel, maar ben met dit soort gerechten meer voorstander van wat meer kruiden dan een vaak zoete lak.
Elke saus met zo'n kunstmatige rooksmaak vind ik sowieso niet lekker, zoals Sweet Baby Ray's enz.
Verder ben ik nog niet zo bedreven met andere sauzen voor aflakken, dus ik kan helemaal verkeerd zitten hoor ;)
 
Mooie eerste run ribs. zien er prima uit. Mooie kleur en lekkere plaatjes. top

Maak de rub voortaan zonder zout en zonder suiker. Bestrooi je stukje vlees eerst met zout. Zodat je zelf in kan schatten hoeveel zout er op gaat. Daarna de rub aan brengen. En de recepten zijn een leidraad. Je bent niet verplicht om alle hoeveelheden aan te houden. Als er ingrediënten in zitten waar je geen liefhebber van bent laat je die gewoon weg. Of doe je ze er gematigd in.
Wat betreft de suiker. Als je een glaze of BBQ saus gebruikt zit daar als een beste hoeveelheid suiker in. En voorkom je dat er verbrande puntjes op de gerecht zitten. Suikers kunnen gemakkelijk verbranden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan