BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs...

 

Ronald Bonestroo

Kooltjesharker
Berichten
245
Best grappig, al zoveel dingen gemaakt in de afgelopen jaren, maar spareribs heb ik nog nooit gedaan.

Stelde niet heel veel voor uiteindelijk. Het resultaat vond ik stiekem wel iets tegenvallen. Volgende keer wil ik 'm wat kruidiger en minder hoog op smaak.
Recept voor de rub had ik op internet gevonden, maar 30% zout in je rub vind ik teveel van 't goede. Paprikapoeder was ook wat overheersend, dat ga ik ook nog aanpassen. Mocht van mij kruidiger.
Garing was daarentegen wel goed zo. Mals maar nog wel een lichte bite, dankzij het filmpje van @noskos waarvoor grote dank.

Foto van 't ingepakte gedeelte ben ik vergeten te maken o_O
IMG_9425.jpg
IMG_9433.jpg
IMG_9435.jpg
IMG_9436.jpg
 
Mooie ribbels, 😋
 
Spareribs met frietjes zijn altijd lekker. 😋😋
 
Dit was trouwens de rub die ik gebruikt heb.

30gr zout
30gr bruine basterdsuiker
20gr zoete paprikapoeder
5gr knoflookpoeder
4gr uienpoeder
3gr mosterdpoeder
3gr cayennepeper
5gr cajunkruiden
2gr tijm


Het nadeel is dat praktisch alle rubs zo'n bak paprikapoeder bevatten.
Heeft er iemand wellicht een recept waarin dit niet zo overheersend is? Dacht zelf al aan om de verhoudingen iets te veranderen en om de paprikapoeder voor de helft te vervangen door iets meer tijm, oregano, karwijzaad en chilivlokken
 
Die zien er goed uit!

En wat rub, probeer het eerst wat eenvoudig te houden. En schrijf op wat je doet en wat je ervan vond, want over een paar weken ben je de details vergeten. (Al verzuim ik dit zelf ook nog regelmatig om te doen)

Af en toe probeer ik ook verschillende varianten tijdens de zelfde run.
 
Zien er heerlijk uit. Ik maak zelf geen rubs. Er zijn 1000’den kant en klaar te kopen en van degene die in heb/had viel er geen tegen. Dus ga ik geen risico’s nemen :D

Die dry rub van Noskos voor spareribs vind ik een zeer goeie. Het hangt er wat vanaf of ik ze eens zoet wil of pittig. Velen doen ook bij het inpakken nog bruine suiker EN agavesiroop erbij, maar de bruine suiker laat ik altijd achterwege. Is me te zoet dan.

In ieder geval heb je een reden om het nog eens te maken.
 
Laatst bewerkt:


Hier legt Pitmaster X helemaal uit hoe je rubs naar je eigen hand kunt zetten.
 
Beetje venkelzaad bij die basisrub maakt het ook wel lekker. Mooie ribbels hoor. Beetje van de rub ook door je aflaksausje doen maakt het ook een mooiere harmonie.
 
Mooie ribben en zeker zo voor de eerste keer! Rome was ook niet in een dag gebouwd! 😉
Je hebt nu gewoon weer een hele mooie reden om de bbq opnieuw aan te steken en je ribs te fine tunen!
 
Dit zijn toch gave ribbels. Ziet er tof uit.
En zoveel ribbies, zoveel smaken, .......lekker zelf experimenteren.
 
Heerlijk spareribs van de bbq. Qua rub zou ik gewoon proberen wat jij lekker vindt. Als dat betekent nagenoeg geen paprikapoeder dan is dat prima. Zoveel mensen zoveel wensen. Laatst gewoon zout en peper ribs gemaakt. Simpel maar geweldig.
 
Gewoon pikante gerookte paprikapoeder erop en dan de helft van de helft....naar wens opbouwen. Desnoods verschillende batches maken met diverse rubs.

Ik heb zelf niets met spareribs. Vind een goed gemarmerde shortrib lekkerder!

Waren dit trouwens dik bevleesde ribben? Overigens veel positiefs gelezen over Livar ribben. Wellicht kan je zoiets eens proberen.

Je bent aardig op dreef ouwe... kijk nu al uit naar de blade only!
 
Mooie ribben en zeker zo voor de eerste keer! Rome was ook niet in een dag gebouwd! 😉
Je hebt nu gewoon weer een hele mooie reden om de bbq opnieuw aan te steken en je ribs te fine tunen!
de bbq staat al meer dan genoeg aan hier hoor :)
Vandaag de 45e keer van 2022
 
  • Leuk
Waarderingen: Boom
Blijven proberen. Als je eenmaal je smaak heb gevonden zijn ribben een van de lekkerste dingen van de bbq vinden we hier.

Ik heb altijd een basis Rub in huis, recept gebaseerd op de basis Rub van noskos. Iets minder zout, meer knoflook. Bevalt prima. Soms doe ik een paar eetlepels in een schaaltje, voeg nog wat kruiden toe en heb weer een andere smaakervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan