BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Spareribs

 
 

DvDeurzen

Vuurmaker
Berichten
65
Gisteren de Weber mastertouch aangestoken om voor de eerste keer spareribs te maken op e 3-2-1 manier (werkelijk 3-0,75-1). De ribben de avond van te voren ontvliest en in de rub gezet. Ribben gekocht bij de plaatstelijke slager, Slagerij Schneider in Terneuzen.

SR1.jpg
SR2.jpg


Recept van de Rub gevonden ergens op het internet:
- 1 cup bruine basterdsuiker (hand alleen maar lichtbruine in huis)
- 1/2 cup paprika poeder
- 2 tl zout
- 1 tl vers gemalen peper
- 1 tl uienpoeder
- 1 tl knoflookpoeder
- 1 tl mosterdpoeder

Ik had hiervan uiteindelijk nog ongeveer de helft over.


De volgende dag een snake gelegd en een briket of 8 aangestoken. Eerste kreeg ik maar weinig temperatuur in de bbq, dus uiteindelijk nog 4 extra briketten aangestoken. Hierna kon ik mijn temperatuur mooi onder controle houden tussen de 110 en 120 graden. Lekbak met water geplaatst en de ribben erop gezet in het ikea rekje voor de komende 3 uur.

SR3.jpg
SR4.jpg


Na drie uur roken (met een pakketje whiskey snippers) zagen ze er mooi van kleur uit. Tijd om in te pakken. Dit gedaan volgens het recept van Dennis. Boter, agave siroop en bruine basterdsuiker. Ik heb ze ongeveer 3 kwartier laten garen in de folie. Nadat ze in de folie geweest waren zagen ze er prachtig uit. Nog even een half uurtje laten opdrogenen daarna in gesmeerd met BBQ saus. Deze heb ik niet zelf gemaakt. Dit was de Remia BBQ sauce The Real Black Jack Smokey.

SR6.jpg
SR7.jpg



Hier na nog een half uurtje de BBQ saus laten karameliseren en toen was het tijd om te proeven. Ze waren goed mals. De personen waar ik mee proefde vonden de ribs heerlijk. Ik persoonlijk vond ze behoorlijk zoet. Eigenlijk iets te zoet. Iemand nog tips. Misschien de suiker in de rub weg laten?? Ik hoor het graag. Al bij al een prima resultaat en mijn eerste "lange" run op de Weber!!:D
 
Gaaf, een mooi gevoel als het voor de eerste keer lukt!
Ik weet het nog goed, het was 4 weken geleden en ik weet het nog als de dag van gisteren
Qua smaak, bbq saus is over het algemeen behoorlijk zoet, maar ik vind die remia sauzen veel te zoet, en eigenlijk ook gewoon niet geschikt voor 'echt' bbq'en.
Ik vind mijn ribs lekkerder met maple syrup dan met agave, het lijkt wat minder zoet. Agave smaakt voor mij als vloeibare suiker, donkere maple syrup heeft een complexere smaak.
De saus (Sweet Baby Ray's Honey Chipotle) leng ik aan met vocht uit de folie en een scheut bruine rum.
Maakt voor mij het geheel wat minder zoet en de smaak wat voller.
Als er kinderen mee-eten kun je de rum achterwege laten of de saus even laten pruttelen.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Gaaf, een mooi gevoel als het voor de eerste keer lukt!
Ik weet het nog goed, het was 4 weken geleden en ik weet het nog als de dag van gisteren
Qua smaak, bbq saus is over het algemeen behoorlijk zoet, maar ik vind die remia sauzen veel te zoet, en eigenlijk ook gewoon niet geschikt voor 'echt' bbq'en.
Ik vind mijn ribs lekkerder met maple syrup dan met agave, het lijkt wat minder zoet. Agave smaakt voor mij als vloeibare suiker, donkere maple syrup heeft een complexere smaak.
De saus (Sweet Baby Ray's Honey Chipotle) leng ik aan met vocht uit de folie en een scheut bruine rum.
Maakt voor mij het geheel wat minder zoet en de smaak wat voller.
Als er kinderen mee-eten kun je de rum achterwege laten of de saus even laten pruttelen.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Denk persoonlijk dat het niet aan de saus lag. Na de eerst drie uur op de Q kon ik het eigenlijk al ruiken dat ze behoorijk zoet waren. Denk toch wat minder enthousiast met de suiker in de rub. En misschien inderdaad de avagesiroop vervangen. Dat is een goeie. Bedankt voor de tip!
 
Mooie ribben geworden. Ik hou ook niet van dat zoete
En mooie dat je eerste lange run gelukt is
 
Mooie ribben geworden. Ik hou ook niet van dat zoete
En mooie dat je eerste lange run gelukt is
Denk dat ik de volgende keer de "gewone" paprika poeder ga vervangen voor gerookte en toch donkere basterdsuiker ga gebruken. Hopelijk geeft dat een beter resulaat. Geeft weer een mooie reden om het nog eens te proberen.
 
Geen reden voor nodig toch?
Maar nieuwe recepten en inzichten gaan er doorgaans wel in als "geldig" excuus :D


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Ik gebruik ook maplesirup ipv agave.
 
Zoveel eters, zoveel smaken.
Niet alles is vooraf vast te leggen.
Zien er evengoed prima uit. En variatie kan geen kwaad.
Succes
 
mooie ribben hoor
lekker

hier maken we altijd zelf onze rubs en sauzen. super simpel, lekker en je hebt het helemaal in de hand wat er in gaat.
op de website van noskos staan een paar goede basisrecepten.
 
"Tijd om in te pakken ~ Boter, agave siroop en bruine basterdsuiker."

Ik doe zelf tijdens het inpakken er alleen een beetje appelcider bij. Je kan ook puur appelsap gebruiken. Dit maakt het wat minder zoet.

Na het uitpakken doe ik het zelf inwrijven met een kant en klare BBQ saus. WIl je toch nog zoett, dan kan je eentje nemen met de nadruk op honing.
 
Moet er zelf nog aan beginnen, maar toen ik het lad vond ik dat je veel toevoegt. Om zen eerste keer proberen zou ik de agave en de suiker weggelaten hebben bij het inpakken. Enkel boter.

Maar zoals gezegd, ik moet er zelf nog aan beginnen:p
 
Ik doe zelf tijdens het inpakken er alleen een beetje appelcider bij. Je kan ook puur appelsap gebruiken. Dit maakt het wat minder zoet.

Mss een domme vraag, maar kan je ipv appelcider ook whiskey of rum gebruiken? Of is dat not done?
 
Not done bestaat niet (behalve spiritus)
Gewoon proberen - I know I will.
Als niemand het lekker vind behalve jij heb je alvast een recept voor de dagen dat je voor jezelf kookt.
Vind niemand het lekker? Jammer, noteren, en door met het volgende experiment :)


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan