Beef en Steak

Eerste keer spare ribs

Leuk dat gele ei! Er is inmiddels al genoeg verteld over de tijden enz maar blijf vooral proberen. Ik heb gemerkt dat de ene rib anders uitpakt als de ander. Maar de vrienden die hier komen eten vinden ze altijd heerlijk. Die koppies als ze merken dat het zo van het bot afvalt blijft onbetaalbaar. Het enige nadeel is dat het op een gegeven moment op alle verjaardagen over jouw spare ribs gaat en iedereen zichzelf subtiel uitnodigt 😂
 
Bekijk bijlage 67966

Mijn ribs vandaag na 3 uur op 120°C, NOSKOS the Pulled Pork rub (zit rietsuiker in), twee blokjes appelhout.

En dit is de kleur die ik wel hebben als ik in ga pakken.

Ja precies. Zo’n kleur had ik verwacht te krijgen. Die had ik in jouw filmpje ook gezien. Maar werd een stuk donkerder. Komt dus denk ik vooral door hogere temp door kleinere dome en dunnere ribs.

Ik heb er nog genoeg in de vriezer dus zodra ik weer terug ben uit Italië probeer ik weer een keer.
 
Net als mensen zijn ook niet alle varkentjes gelijk.
Precies dit. Ik heb dikbevleesde ribben gehad die sneller gaarden dan dunnen.
Als richtlijn hou ik ongeveer 1,5-1-0,5 aan, maar vooral kijk naar je ribben. Inpakken als ze net iets van het botje beginnen terug te trekken. Hoe snel dat gaat is vaak ook een indicatie voor hoe lang je zevwilt inpakken, al is dat ook weer afhankelijk van de gewenste structuur. Stap 3 gebruik ik enkel voor een mooi laklaagje te laten karameliseren. Garing is voor mij hier niet meer het doel en ik vind een half uurtje daarvoor genoeg.
 
Vandaag gaat hij er weer voor!

Aanpassingen op het vorige recept;
- de tijd eerste fase wordt veel korter, ik ga voor 1,5-2-0,5 (tijdens inpakfase gluur ik tussendoor even)
- tijdens inpakfase beetje cola er op zodat het hopelijk iets zachter wordt
- andere rub, ik heb nu dit gebruikt;
1,5 el zwarte peper
0,75 el cayennepeper
6 el paprikapoeder
3 el bruine suiker
0,75 el knoflookpoeder
0,75 el zout
1,5 el komijn
0,75 el tijm

We wachten het weer af!
 
Ik had foto’s gemaakt, maar als je dan je telefoon op de grond flikkert heb je dan geen foto’s meer. Nou ja, toch even een terugkoppeling; nu waren ze heerlijk! Tijdens inpakken klontje boter en wat cola er op, en dan afgelakt met wat bbq saus. Nu waren ze met deze rub wat pittiger dan de vorige keer, maar niet té. Wel lekker!
En belangrijker; met dit recept veel zachter! Dit was prima zo!
 
Klinkt wel erg lekker. Vooral die rub ook. Maar deed je telefoon het achteraf nog of moet je een nieuwe kopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan