Beef en Steak

Eerste keer spare ribs

Ik deel derkzz zijn gedachte.
Kan je uw rooster niet lager plaatsen?
 
Nee kan niet lager, dat komt door de plate setter dat hij zo hoog uit komt. Maar ik kan de temperatuur wel bijstellen natuurlijk; nu moest ik 105-120 graden en ik hield 112 aan. Maar kan natuurlijk ook 105 aanhouden
 
@derkzz @Ghost +1.
Zou een iets lagere temperatuur aanhouden om te kijken of het verschil maakt.
Wat korter fase 1 kan sowieso geen kwaad.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Jongens jullie zijn geweldig. Uiteindelijk ga ik het met al jullie adviezen ook wel leren (denk ik) wordt gewaardeerd!
 
Heeft denk echt met te lange eerste fase in combi met de temp te maken. Heb je de rooster temperatuur gemeten met een thermometer ? Misschien wijkt die van de dome wel af. Ik maak namelijk mn ribs ook zo op een zelfde formaat compact kamado, en dat gaat gewoon helemaal prima.
 
Nu gemeten op het rooster met een INKBIRD temperatuur controller. Is ietsje lager dan de dome thermometer. Ik heb hem nooit geijkt ofzo trouwens. Kan wel misschien
 
Jongens jullie zijn geweldig. Uiteindelijk ga ik het met al jullie adviezen ook wel leren (denk ik) wordt gewaardeerd!
Een relatief kleine bbq is veel moeilijker dan een grote hè.
Dus petje af voor wat je al bereikt hebt

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Gisteren hebben wij een workshop low & slow gedaan. Ook spareribs waren daarbij. Wel het 3 2 1 methode toegepast, maar de kerntemperatuur was ook heel belangrijk. Bij 93 graden waren de spareribs goed. Maar voor spareribs waar het vlees losser is, kan jij voor een kerntemperatuur van 95 of 98 graden gaan.
 
Een workshop? Júllie zijn mijn workshop! ik durf me met mijn huidige skills niet op workshops te vertonen

Maar euh, kerntemperatuur? Tijdens welke fase meet je die dan? Alleen bij laatste fase?
 
Een workshop? Júllie zijn mijn workshop! ik durf me met mijn huidige skills niet op workshops te vertonen

Maar euh, kerntemperatuur? Tijdens welke fase meet je die dan? Alleen bij laatste fase?
Workshops zijn niet om te laten zien wat je allemaal kan maar om te leren.

Er zijn workshops voor beginners die uitleggen hoe een kamado werkt en hoe je direct en indirect gaart tot en met uitbenen van vlees, hele varkens klaarmaken en luxe gerechten aan toe..en alles daar tussen in.

Dus als het je leuk lijkt en je het geld erover hebt is een workshop altijd een goede nieuwe ervaring waarin je leert, een leuke dag hebt en lekker eet en drinkt.
 
Er zijn hier maar weinig mensen op het forum die bij spareribs de kerntemperatuur meten.
Die is zo sterk afhankelijk van waar je meet dat dat met spareribs eigenlijk niet te doen is.

Gewoon kijken en voelen.
Meer uitleg:
Of :


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Wat een keigave kleur. Springt er lekker tussenuit. Ik heb eerst minder bevleesde sparring gedaan op 3 uur en die werden echt te droog. Later bij de Maros dikbevleesd gehaald en ook op 3 uur gedaan op aanraden van slager. Waren perfect. Dun bevleesde ribben doe ik nu op 2/1,5/0.30 en dit gaat prima
 
Ja precies. Volgende keer wat korter doen en temp ietsje lager aanhouden. En ik wil dan eigenlijk tegelijkertijd ook andere kruiden proberen voor de afwisseling, icm met misschien wat cola ofzo tijdens de inpakfase.

We blijven net zolang proberen totdat ik denk het onder de knie te hebben. :LOL:
 
Ja precies. Volgende keer wat korter doen en temp ietsje lager aanhouden. En ik wil dan eigenlijk tegelijkertijd ook andere kruiden proberen voor de afwisseling, icm met misschien wat cola ofzo tijdens de inpakfase.

We blijven net zolang proberen totdat ik denk het onder de knie te hebben. :LOL:
Het blijft uitdagend. Je bent nooit uitgeleerd en ondertussen genieten van de toch al behaalde resultaten.
 
Ik vind de reacties grappig. Ik doe altijd 3 uur voordat ik inpak en dan op 120°C. Ook met dunne ribben. Mijn ribs zijn dan nooit donker.
Maar ik gebruik geen donkerbruine basterdsuiker meer voor mijn rubs maar rietsuiker. Bruine basterdsuiker heeft al karamelachtige dingen en dat wordt snel donker.

Zo zie je dat er verschillende manieren zijn om ergens te komen 😁
 
Ik vind de reacties grappig. Ik doe altijd 3 uur voordat ik inpak en dan op 120°C. Ook met dunne ribben. Mijn ribs zijn dan nooit donker.
Maar ik gebruik geen donkerbruine basterdsuiker meer voor mijn rubs maar rietsuiker. Bruine basterdsuiker heeft al karamelachtige dingen en dat wordt snel donker.

Zo zie je dat er verschillende manieren zijn om ergens te komen 😁

Hm interessant. Ik zag inderdaad in een filmpje van jou (denk ik, er zijn vast niet veel noskossen in BBQ land) een hele andere kleur van de ribs. Maar dat kan natuurlijk ook goed van de suiker komen.

Ik blijf maar een beetje proberen denk ik en ondertussen onderga ik mijn lot met het opeten van die dingen. Ik heb geloof ik nog 5 zelfde porties in de vriezer liggen dus ik kan nog een paar keer proberen met dezelfde dikte.
 
Al doende leert men ,was bij ons allemaal denk ik ,maar vind de kleur van je BBQ wel geweldig hoor.
 
Voor de Haagse BBQ-ers een gele i.c.m. een green egg ...............
1721727863154.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan