BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spare ribs

Gemineye

Sprokkelaar
Berichten
40
Vandaag de eerste keer spare ribs op de yellow egg geprobeerd.

Ik heb een zoete rub recept opgezocht waarvan ik alle ingrediënten al in huis had. Het pannenrekje uit de kast opgeofferd.

54e13afd0b1e225ab6452f429334e95a.jpg



Daarna in the yellow egg met wat appel hout wat ik nog had;
14dd9ba55a056442cdbfe8f588627af3.jpg


Vandaag was ik thuis aan het werk maar moest ik ook een paar keer weg. Nu dus de inbird controller eraan; geniaal!

74c9f674622febb934fa54f23f351fc7.jpg


Na 3 uur op plm 115 graden was dit het resultaat; wel wat donker maar mijn smaak misschien?


7969d5c7e3c0dbedff5bb8816a88078d.jpg




c84a6245cf56ff8287bc48b32d3d7718.jpg



Daarna ingepakt met wat basterdsuiker, honing, beetje water en boter, en weer terug;

faa12592c0cd79e65786206b42538822.jpg


Uiteindelijk was dit het resultaat na een kant en klare bbq saus erop gedaan te hebben;

9a083a43928f3ff97bfa8cb59cd5e054.jpg



Conclusie; op zich prima voor een eerste keer. De smaak is wel heel toegankelijk, heel neutraal. Ribs hadden wel zachter gemogen wat mij betreft, dus volgende keer wellicht gewoon 1,5 uur in de folie, of misschien meer boter/water/?? Er bij? Tips welkom. Nu was het meer zoals je het in restaurants ook vaak krijgt, maar ik vind ze wat zachter vaak veel lekkerder; dat het botje er zó uit valt zeg maar.

Daarnaast; leerpuntje om de INKBIRD uit te zetten als je de klep open doet. Nu had ik dat denk ik een keer vergeten toen ik de alu folie pakketjes er op wilde leggen en dan vliegt de temperatuur meteen flink omhoog. Moest ik weer wachten tot het wat gedaald was voordat die pakketjes erop konden.

De zoete kruiden en bbq saus uit de supermarkt werden hier wel gewaardeerd, maar ik denk dat ik volgende keer iets anders kies. Ik vond hem zelf nu te zoet denk ik. Maar goed; de eerste keer ging mij ook meer om de hele techniek wat aan te leren en die temperatuur controller te leren kennen.
 
Ik heb deze rub gebruikt. Even kwijt waar hij vandaan kwam eerlijk gezegd.. dit was voor twee ribs en ik had er vier, dus alles x2 gedaan.

062c0ede8e996714fc8e7bc7634aa5e4.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Opa
Ziet er goed uit.
Mogelijk de eerste stap wat korter als je ze te donker vindt.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ze lijken me wat droog te zijn geworden.
3 uur voor de eerste ronde voor deze dikte van ribs is wel te lang . Dat moeten wel zeer goede dik bevleesde ribben zijn , zou zeker niet langer dan 2 uur doen . Heb ze zelf van de Sligro ( dik bevleest) maar die gaan ook niet langer dan 2 uur de eerste ronde ( zo dik zijn ze ook weer niet 😄). 321 methoden aanpassen aan de dikte van de ribs .
 
Dank voor de tip. Ik denk idd dat die eerste stap te lang was. Ik las drie uur, maar dat moet je dus aanpassen aan de dikte begrijp ik. Volgende week een nieuwe poging
 
Dank voor de tip. Ik denk idd dat die eerste stap te lang was. Ik las drie uur, maar dat moet je dus aanpassen aan de dikte begrijp ik. Volgende week een nieuwe poging
Altijd een goede reden om het nog eens te proberen.
"Fall of the bone" bereik je vooral in de inpak fase. Als je die te lang aanhoudt breken strengen spontaan.
Dus een beetje voelen hoever je bent kan geen kwaad.
Uitdroging is in de inpak fase, mits goed ingepakt, niet mogelijk.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dank voor de tip. Ik denk idd dat die eerste stap te lang was. Ik las drie uur, maar dat moet je dus aanpassen aan de dikte begrijp ik. Volgende week een nieuwe poging
Het is een gevoel! Komt vanzelf met wat ervaring. Ziet er desalniettemin erg lekker uit!
 
Oké. De overige spareribs die ik hier nog heb zijn net zo dik als deze. Das op zich handig; dan blijft dat in ieder geval hetzelfde.

Op zich waren ze lekker hoor! Ze waren helemaal op, dus dan kan het nooit erg zijn

Desalniettemin; het kan wel beter denk ik. Iets zachter zou lekker zijn. Dus dan doe ik de eerste fase naar 1,5 of twee uur en de inpak fase iets langer (1,5 ofzo)

Proberen we dat.

Maakt het trouwens nog uit wat ik in de inpak fase in dat folie doe? Ik deed nu wat boter, basterdsuiker, honing en een eetlepel water.

Ik wil volgende keer ook wat andere kruiden denk ik, al is het alleen al ivm afwisseling.
 
Laatst bewerkt:
Net als mensen zijn ook niet alle varkentjes gelijk. Tja, dit zijn inderdaad wat "mager" bevleesde ribben. Maar ook die smaken.
Wat @Rdj ook aangeedt, tijden van de 321 methodiek aanpassen. Voor deze dikte zou ik ze volgens de @Frits "easterwood" methode maken.
Ik zou me verder niet te druk maken over het oplopen van de temp als het deksel opengaat. Open, ribbels eraf halen, deksel dicht, ribs inpakken, deksel open, stapelen, klep dicht en een biertje pakken.
Succes met de volgende run.

Tip. Als je rubs wil maken, haal kruiden bij een turkse super of online bij kruidenbaron of van Beekum. Stukken voordeliger dan in de supermarkt.
 
Dank voor alle tips! Zo ga ik het uiteindelijk wel leren denk ik. Ik dacht ik hou me maar eens stug aan de voorgeschreven methode, maar deze ribs zijn inderdaad wat dun. Smaakt op zich ook wel maar moet dus wat korter (eigenlijk wel logisch)

Conclusie zou dan zijn; de eerste fase korter (1,5 ipv 3 uur), de tweede fase mag dan iets langer voor zachtere ribs (1,5 uur ipv 45 minuten) en de laatste fase laat ik dan ongewijzigd. Eerst even droog bakken en daarna aflakken.

Ik heb die easterwood methode ook even bekeken; dan duurt het maar 2 uur totaal ofzo. Dan heb je geen inpakfase, worden ze dan niet droog? En; dan kun je beter geen rub met veel suiker gebruiken vermoed ik? Anders verbrandt dat lijkt mij door de hogere temperatuur
 
Top gedaan ! Makkelijk 4 ribs op het gele monster !! Misschien niet helemaal wat je gehoopt had, maar zo leren we allemaal steeds weer. Ik vind ze er lekker uitzien (y)
 
Bij hogere temperaturen geen suiker idd ivm verbranden.
Als je richting "fall of the bone " wil ontkom je m.i. niet aan inpakken.
Easterwood is ook lekker maar meestal meer "bite".
Na uitpakken gewoon lakken.
Dat een beetje laten indrogen en dan lekker eten

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Oké. De overige spareribs die ik hier nog heb zijn net zo dik als deze. Das op zich handig; dan blijft dat in ieder geval hetzelfde.

Op zich waren ze lekker hoor! Ze waren helemaal op, dus dan kan het nooit erg zijn

Desalniettemin; het kan wel beter denk ik. Iets zachter zou lekker zijn. Dus dan doe ik de eerste fase naar 1,5 of twee uur en de inpak fase iets langer (1,5 ofzo)

Proberen we dat.

Maakt het trouwens nog uit wat ik in de inpak fase in dat folie doe? Ik deed nu wat boter, basterdsuiker, honing en een eetlepel water.

Ik wil volgende keer ook wat andere kruiden denk ik, al is het alleen al ivm afwisseling.
Iets zurigs (appelsap, appelciderazijn) breekt de eiwitten in je vlees af, waardoor het malser wordt, bij Ribs kun je dit sprayen of toevoegen bij het inpakken
 
Ja toch? In het begin moest ik even wennen maar eigenlijk kan ik hem best wel waarderen! Vind het best een geinig ding.
 
De 3-2-1 methode is bedacht op de dikkere Sint Louis style ribben, met onze Hollandse baby back ribben gaat dit niet werken.

Zie 3-2-1 meer als een richtlijn voor tijd.

Zelf doe ik meestal 2 1/2uur, 2uur en dan 15/30 min afhankelijk van het aflakken.

In stap 2 ga je na 1 1/2 prikken met een satéprikker of thermapen (let op dat je niet door de folie heen prikt! (Heb ik proefondervindelijk ontdekt))
Het moet nu zo zacht zijn als jij ze zelf wilt.
Normaal moet je net zolang doorgaan tot het voelt alsof je in de pindakaas prikt.

Ribben zien er verder goed uit!
Als jullie ze niet lusten eet ik ze wel op.
 
Dank voor de tip!

Ribben waren op zich lekker hoor! Ik ben gewoon heel kritisch op mezelf denk ik ;-)
 
gekscherend gedacht.. het lijkt me een iets kleinere bbq.. kan het zijn dat je ribs op de zijkant liggen daardoor hoger uitkomen in de dome?
die geeft namelijk ook een bult stralings warmte af.. waardoor het als snel wat harder gaat dan je wil..
 
Ja, dat zou goed kunnen; geen idee eigenlijk.. de temperatuur is gemeten op het rooster, maar bovenin de done zal hij wel iets heter zijn inderdaad. Misschien wel een idee om in een kleinere bbq voor low&slow een iets lagere temp aan te houden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan