BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spare rib 3-1-1

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ging de char siu gisteren goed met 3,5 uur kneuten, wordt het vandaag dan tijd voor de eerste spare rib. Veel over gelezen dus heel benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat smaken.

Ik gebruik voor de eerste keer maar de klassieke 3-1-1 methode (in plaats van 3-2-1 omdat ik begreep dat nederlandse spareribs anders zijn dan amerikaanse). Nu moet het beestje dus 5 uur lang op lage temperatuur aanblijven.

De spare rib heeft eerste een nachtje in de rub gelegen.

2016-05-08%2013.11.04.jpg


De Q tot 100-110 graden gestookt en het ribje erop.

2016-05-08%2014.26.54-1.jpg


Nu dan het lange wachten aangebroken. Over drie uur de zaak inpakken :)
 
ziet er goed uit, staat bij mij nog op mijn lijstje om te doen.
suc6 en smakelijk.
 
Zo, das een dikke jongen... Succes!
 
Dat zijn wel hele dikke ribbels zeg. Erg benieuwd waar je die vandaan hebt, lijkt wel Amerikaans


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
De ribbel kwam van bbquality, Marcel. En inderdaad goed bevleesd.

Na 5 uur was het dan zover en waren ze gereed.

2016-05-08%2019.46.20.jpg


En na het snijden nog best een bordje vol

2016-05-08%2019.50.33-1.jpg


Wat vonden we ervan van de eerste ribbel? Het smaakte niet slecht, de rooksmaak was erg lekker en goed aanwezig. Maar niet overheersend. Ik vond het allemaal echter een beetje droog vlees. Geen idee wat ik precies verkeerd gedaan heb. En het lukt natuurlijk ook niet altijd de eerste keer. Maar ik had nog niet echt een *wauw* ervaring nu.

Ik houd me aanbevolen voor tips om het de volgende keer beter te doen. Want eigenlijk weet ik het niet. Heb de procedure toch goed gevolgd dacht ik zo.

 
Ik ben benieuwd naar je bron van 3-1-1 versus de 3-2-1 en ik ben ook benieuwd of Noskos hier iets over kan zeggen.

Zelf heb ik afgelopen week 2x ribs gemaakt met de 3-2-1 methode; de eerste keer was het w?l 3-2-1 maar de tweede keer was het eerder 3-1-0.5;
Ik vond de ribs ook niet zo mals als ik verwacht had (beide keren niet) wat ik vermoed komt door mijn tweede stap.

Vrijdag (3-2-1) had ik:
- Woensdag de ribs uit de vriezen gehaald
- Donderdag ribben ontvliezen en in de rub gezet (BBQ Guru all purpose, Plowboys Yardbird en Bad Byron's But Rub)

Nadat ik de BBQ aan had en op temp gingen de ribs erop. Helaas ging de BBQ eerst richting de 180 graden (ondanks instelliing van HM op 105 graden). Dit was vermoedelijk vanwege teveel opening aan de bovenkant of teveel 'wokkels' op het vuur waardoor ik 4 brandhaarden had. Ik kreeg hem uiteindelijk niet lager dan 140 graden.

Na 3 uur de ribs ingepakt in aluminum folie volgens de methode beschreven op het blog van Noskos:
Het inpakken gaat het gemakkelijkst als je de ribs op de folie legt , dan de lange kanten naar elkaar doet en dit oprolt. Daarna rol je ??n zijkant dicht en van de andere maak je een soort tuit waar je de appelsap in kan doen. Daarna rol je ook die kant dicht.

Wat me hier opviel was dat ik de ribs met de vleeskant omlaag op de bbq legde, waardoor ze feitlijk IN het appelsap lagen te koken ipv te stomen. Misschien zou beter geweest zijn om ze met de bolle kant naar boven op de bbq te leggen waardoor ze meer stomen (door de verdampende appelsap).

Zaterdag:
Dus zaterdag revanche! Dit keer alleen de Plowboys Yardbird rub gebruikt want die was favoriet.
Als BBQ saus wederom (een) saus uit het boek van "Big Bob Gibson BBQ Book" want zoals altijd maak je veel ste veel saus :)

De temperatuur bleef heel stabiel op 110 graden maar omdat ik een fout had gemaakt bij de software update van de heatermeter kon ik geen graphs tevoorschijn krijgen (Raspberry Pi startte niet meer op). Gelukkig werkt de heatermeter ook zonder Pi.

Wat heb ik anders gedaan; Vooral de stoom methode. In plaats van de ribs afzonderlijk in te pakken heb ik ze in een aluminium dripbak geplaatst met de bolle kant naar boven. In de drip bak de appelsap en de dripbak zelf goed afgesloten met aluminiumfolie. Bij het 'weghalen' van de folie beschadigen de ribs dan ook niet. Helaas door gebrek aan tijd gingen de ribbels in totaal er 1.5 uur minder lang op. Dat is best substantieel wat ik had verwacht op te lossen door beide 'laatste stappen' evenredig te verkorten. Dit concept ga ik dus wel nog een keer testen, maar mijn ribs waren ook verreweg MINDER bevleesd dan de jouwne!
 
Ik begin ook te vermoeden dat mijn ribbel van bbquality eerder een amerikaanse ribbel is (ze geven op de site ook aan dat ze zelf gesneden worden) waardoor ik inderdaad 3-2-1 had moeten gebruiken in plaats van 3-1-1.

Volgende keer dus 3-2-1 proberen en misschien inderdaad zoals jij zegt de ribbel inpakken met de vleeskant naar boven.

Mijn bron ten aanzien van 3-1-1 was trouwens noskos ;)

http://www.bbq-nl.com/2010/03/3-2-1-methode-spareribs.html
 
Heb jij ribs van bbqquality (per kg) gekocht of een doos van 10kg?
 
De BBQuality rib is een buikrib. Die 10kg doos zijn baby backs. Dus is sowieso anders :)
 
Lekker hoor!
 
Ribbels hebben veel variabelen.


Je kunt fluctueren in je tijdschema, inpakken, waterpan etc etc.


Het verschil tussen droge en sappige ribbels kan kan al beginnen bij de ribben die van een bepaald varken komen. Daarbij de dikte, vetgehalte en manier van uitsnijden. Dan zal het nog verschil maken of deze ingevroren zijn/geweest. De de rub kan nog invloed hebben.


Aan de hand van bovenstaande pas je je eigen tijdschema aan en bepaal je het inpakken.


De 3-2-1 methode die je beschrijft is ene basis. Als je dunnere ribben hebt met minder vlees kun je sommige stappen inkorten.


Gewoon blijven oefenen :D :D :D :D  is heel vervelend.

 
ik doe bij de dikkere ribs de temp. iets lager en langer op mijn ei (half uur a 45 min.) ,en dan met inpakken gebruik ik ananas sap en ik leg de ribben met hun vlees kant in het sap .na de inpak proces klein uurtje na roken met veel ananassap sprayen en laatste kwartiertje blue hogs insmeren .
Ze zijn dan super mals en het vlees valt letterlijk van zijn botjes
Dit werkt voor mij super
 
Heb je appelsap eerst opgewarmd voordat het bij het ingepakte vlees ging?
Vroeger kreeg ik mijn draadjes vlees nooit mals, totdat iemand me vertelde om er warm water bij te doen ipv koud. Vlees schrikt van dat koude vocht en wordt dan niet mals. Daarna altijd mals draadjes vlees gehad.
Ik heb afgelopen weekend ook dikke ribs gemaakt en in een schaal gelegd met warme appelsap (schaal vervolgens afgedekt met alu folie). Ribs waren super mals
 
McPeet zei:
Heb je appelsap eerst opgewarmd voordat het bij het ingepakte vlees ging?
Vroeger kreeg ik mijn draadjes vlees nooit mals, totdat iemand me vertelde om er warm water bij te doen ipv koud. Vlees schrikt van dat koude vocht en wordt dan niet mals. Dasrna altijd mals draadjes vlees gehad.
Ik heb afgelopen weekend ook dikke ribs gemaakt en in een schaal gelegd met warme appelsap (schaal vervolgens afgedekt met alu folie). Ribs waren super mals


Kijk, ook weer iets geleerd. :D
 
Check, bedankt voor de tip! @KamadoHans; roken nadat het vlees al gaar is heeft toch geen effect meer (heb ik me ooit laten vertellen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan