BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Short Ribs op de kamado

Cakr

Sprokkelaar
Berichten
29
Ik ben ondertussen al bijna 5 jaar een fanatieke barbecuer. Ik ben begonnen met een Weber en toen ik de bbq virus te pakken had, had ik mijn pijlen gericht op een kamado en werd het een Grill Guru. Het oog wil ook wel eens wat en na 2 jaar een Grill Guru te hebben gebruikt ben ik sinds de zomer van dit jaar overgestapt naar een Bastard Urban Large, waar ik echt super super blij mee ben.

Echter heb ik in al die tijd van alles bereid, behalve short ribs. De short ribs stonden al heel lang op mijn bucket list, echter was het moeilijk om kwalitatief goede halal short ribs te vinden. Eindelijk heb ik die vandaag kunnen vinden bij Kaddour slagerij in Amsterdam. Dit is een slagerij, die premium hoogwaardig vlees verkoopt. De prijzen zijn iets hoger dan een gemiddelde slagerij, maar de kwaliteit is er ook naar. Het werd halal Black Angus short ribs van maar liefst 1,3 kilo.

Nadat de short ribs bij de slagerij werd getrimd heb ik hem meegenomen naar huis en ben ik nog lichtjes bezig geweest met trimmen van het vet en silverskin. De short ribs heb ik royaal bestrooid met de rub van Noskos Beef.

IMG_6851.jpeg
IMG_6856.jpeg


Vervolgens heb ik de Bastard ingesteld op 120 graden, waarna de ribben er op konden. Dit vind ik altijd het mooiste moment van het bbqen. Het moment dat je het vlees op de BBQ legt, heerlijkkk.

IMG_6865.jpeg


Na ongeveer 3 uur was de rub ingetrokken en heb uk de short ribs ingepakt in slagerspapier.

23c43b7f-cb90-4199-a6f2-633f9b943dab.jpeg


Vervolgens gingen de short ribs in een braadslede weer terug op de bbq om het vet op te vangen van de short ribs. Echter had ik mij verheugd op het feit dat de short ribs met 6 uur wel klaar zou zijn, maar daar heb ik mij aardig in vergist. Uiteindelijk hebben de ribben er toch zo een 9,5 uur op gelegen, waarna ook nog een half uur tot een uur rusttijd. Maar goed, mijn geduld werd uiteindelijk beloond met een prachtig resultaat. De botten waren helemaal los gekomen en met mijn thermapen voelde ik of de short ribs gaar waren. Nou als boter zeggen ze en dat was bij mij ook het geval.

IMG_6870.jpeg



IMG_6875.jpeg
IMG_6880.jpeg
Het vocht uit het vlees kon je er zo uit drukken met je handen. Ze waren echt perfect gegaard. We hebben met zijn allen genoten en dit stukje vlees is zeker voor herhaling vatbaar. Ik zou ook iedereen dit stukje vlees kunnen aanraden.
 
Blijft fantastisch om te zien hoe mooi dat vlees terugtrekt van de botten. Had graag even geproefd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cakr
Ziet er zeker goed uit.

Staat ook op mijn bucketlist. Voorlopig eerst wat drukke weekenden...



Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Blijft fantastisch om te zien hoe mooi dat vlees terugtrekt van de botten. Had graag even geproefd.
De volgende keer zal ik hem proberen met bbqsaus en sriracha bij het inpakken 😀😀. Dat had ik deze keer niet gedaan, maar hij was botermals en smaakte zalig.
 
Ik ben om......dit moet ik ook proberen :)
 
Ziet er top uit!
Ik vind short ribs echt het lekkerste stuk vlees van de bbq 😋😋
 
Ziet er goed uit, vergeet sausjes oid dat is zonde met zo'n mooi stuk vlees, eventueel een eenvoudige jus volstaat.
Butcherpaper, niet meer gebruiken, hoop geklooi en je wordt er niet wijzer van, gewoon in alu folie inpakken dan hou je ook wat meer vocht over voor de bereiding van een jus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cakr
Ziet er goed uit, vergeet sausjes oid dat is zonde met zo'n mooi stuk vlees, eventueel een eenvoudige jus volstaat.
Butcherpaper, niet meer gebruiken, hoop geklooi en je wordt er niet wijzer van, gewoon in alu folie inpakken dan hou je ook wat meer vocht over voor de bereiding van een jus.
Dat butcherpaper wordt toch gebruikt om bij het inpakken toch een stevige bark te houden? Hoe doe je dat met alu folie?
 
Dat butcherpaper wordt toch gebruikt om bij het inpakken toch een stevige bark te houden? Hoe doe je dat met alu folie?
Fabeltjes, en veel te duur, en je vocht loopt eruit als je het wilt handelen, waardeloos dus.
Gewoon dubbel Alu Folie werkt veel beter, aan het eind eventueel het pakket open maken en uit laten wasemen om de bark weer stevig te krijgen, " het Aluminium bootje" (doe ik overigens nooit)
 
Zo, lekker puur, vind ik ze het aller lekkerste ooit! Top gedaan kerel!
 
Ziet er goed uit, vergeet sausjes oid dat is zonde met zo'n mooi stuk vlees, eventueel een eenvoudige jus volstaat.
Butcherpaper, niet meer gebruiken, hoop geklooi en je wordt er niet wijzer van, gewoon in alu folie inpakken dan hou je ook wat meer vocht over voor de bereiding van een jus.
Bedankt voor de tip Ewald 👍
 
Die shortribs zien er goed uit! Persoonlijk vind ik dit het lekkerste stukje vlees van bbq, had graag aangehaakt.
 
Die zien er heerlijk uit. Goed gelukt dus.
 
lekker hoor, 1 van mijn favorietjes. ik heb ze ook op de planning staan voor volgend weekend.

inpakken met saus zou ik ook niet doen.
en ik gebruik altijd alu folie.. ze zijn dan vaak ook wel met 6 uur klaar
 
Vandaag ook weer eens short ribs bereid, was eerst bang dat ‘ie wat te droog was geworden, maar van binnen was ‘ie nog lekker sappig.
Man man, lekker stukje vlees altijd 😋

IMG_0391.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan