BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer ribbetjes op de Weber Summit!

 
 

Bookie

Kooltjesharker
Berichten
188
Aangezien we terug wat meer volk mogen ontvangen kan ik nog eens een verjaardagsfeest(je) houden 🥳 .

Om de nieuwe Q wat beter te begrijpen vandaag een low & slow sessie gehouden en ribbetjes klaargemaakt. De ribbetjes gewoon in de supermarkt gaan halen en deze waren wat klein dus de 3-2-1 methode diende wat te worden ingekort. Als dit uitdraaide op een faling was minder erg dan te werken met topkwaliteit.

Om in de stemming te komen de avond ervoor Noskos en zijn 3-2-1 methode even opgezocht op Youtube. De hond (Pita) vond het even interessant !

IMG_0114.jpg


Om 9 u 15 de ribbetjes erop gelegd op een temperatuur die heel stabiel bleef tussen 116 en 117 graden en wat appelhout erbij gedaan. Elk uurtje even met een beetje appelsap besproeid.

IMG_0140.jpg


IMG_0136.jpg

IMG_0149.jpg


Na 2 uurtjes ingepakt met wat boter en honing. De honing komt van een kennis van mijn vrouw die een vrij specifieke hobby heeft, nl. Imker!
IMG_0148.jpg


Na een uurtje uit de verpakking gehaald en het waardevolle sap op de ribbetjes gestreken.
IMG_0156.jpg


Ze waren overheerlijk! Nu rest er enkel nog een goede kwaliteit te kopen en zelf te marineren...
 
Mooi gedaan! Die Weber blijft een imposant apparaat. Qua boter zou ik voor roomboter gaan. Kan nu niet zo goed zien welke jij hebt gebruikt maar dit lijkt geen roomboter. Verbeter mij gerust wanneer ik het verkeerd heb :)
 
tegenvaller voor Pita. 2 ribbels op tv, blijkt er maar 1 heerlijke rib onder het deksel te liggen....voor de baas!!!!
zo maak je geen vrienden :ROFLMAO:
 
Mooi gedaan! Die Weber blijft een imposant apparaat. Qua boter zou ik voor roomboter gaan. Kan nu niet zo goed zien welke jij hebt gebruikt maar dit lijkt geen roomboter. Verbeter mij gerust wanneer ik het verkeerd heb :)
Was inderdaad geen roomboter maar plantaardig (schandalig, I know). Is inderdaad een belangrijk punt voor de smaakbeleving dat we volgende keer anders gaan doen !
 
Prima test. Blij dat alles goed verlopen is.
Volgende keer aan de slag met echte ribbels. ;)
 
Zo'n eerste keer spareribs maken is altijd aftasten. Hoe gaat het met de temperatuur, doe ik het goed. Volgende keer leer je weer wat bij. En zo leer je bij elke keer weer, zoals we allemaal steeds weer ontdekken en ook af en toe de fouten maken. Dit zijn wel de leermomenten waar je van leert.
Maar hoe ging het qua temperatuur op de summit?
Het probleem qua lekkage was bijna volledig van de baan waardoor het zonder kopzorgen verlopen is. Tussen de controlemomenten rustig een serie kunnen bekijken. Heb volgens de minion methode gewerkt en heb na het eerste halfuur dat de ribs erop lagen een constante temperatuur gehaald van 116-117 graden. Bij het openen van het deksel ging deze mooi terug naar de temperatuur van ervoor 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan