BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork!

 
 
 

Jorizzz

Kooltjesharker
Berichten
116
Nou, daar gaan we dan. Mooie procureur van 2,5 kg gekocht en vandaag is de dag dat deze in pulled pork omgetoverd wordt.

Vanmorgen om 7:00 ging de wekker. Meteen even een starter gemaakt en ondertussen de procureur in de rub.

De Weber MT 57 een keer anders ingedeeld. Ik heb zo'n grote rvs braadslede van de IKEA op het kolenrooster gelegd (heel klein beetje schuin tegen de wand aan) en de rest van het rooster voor 3/4 - 4/5 gevuld met briketten. Heet water in de braadslede, de hete briketten in het leeggelaten hoekje. Appelhout erbij en meteen de procureur ook maar. Temperatuur liep snel op tot 85 graden, beetje meer zuurstof, en na een minuut of twintig, vijfentwintig was hij netjes zo'n 107 graden.

IMG_7756.JPG


IMG_7760.JPG


En dan is het wachten. En nog meer wachten. Mezelf inhouden om niet te gluren. Vijf uur en een kwartier lang is de roostertemperatuur echt heel keurig tussen de 105 en de 112 gebleven. Top! De kerntemperatuur heb ik elke 45 minuten genoteerd. Net erop: 7 graden. Daarna 22, 41, 54, 61, 67, 70 en 71. Toen ingepakt en nu is het weer wachten...

IMG_7767.JPG


Temperatuur is nog een half uur op 71 graden gebleven (70/71 was blijkbaar het 'plateau') en loopt nu langzaam iets op tot nu 74 graden, na zes uur totaal. Volgens mij gaat het wel goed komen om etenstijd te redden!

kerntemp.JPG


To be continued...

Update 1:
04D891A2-7ECE-4C6F-AD9C-A34A034B16DD.jpeg


Wel wat lekkers drinken tijdens het wachten, natuurlijk...
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor. Mooie dag uitgekozen
 
Heerlijk. En inderdaad een goede dag om "druk" te zijn met de barbecue

Verstuurd vanaf mijn SM-N770F met Tapatalk
 
Update 2:

Acht uur en een kwartier onderweg. 89 graden kerntemperatuur. Ik geef een nog een half uurtje en dan ga ik eens een beetje prikken om te kijken hoe mals hij is. Spannend!


IMG_7772.JPG
kerntemp2.JPG
 
Gaat helemaal goed komen daar, eet smakelijk voor straks. ;)
 
Heerlijke dag om te Q-en met (een) biertje(s) :D
Geniet ervan.
 
Dat komt prima in orde bel maar even als het klaar is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Update 3:

Na acht uur en drie kwartier even met de probe hier en daar in het vlees geprikt, of door het vlees gegleden moet ik misschien zeggen. Poeh, dat voelt mals. Gelukkig stond de schaal al klaar want met mijn laatste prik ging ik door de onderkant van de folie heen en hoorde ik sap in de lekbak druipen. Als de brandweer het pakket in de schaal gegooid, dus de schade viel mee. En alweer wat geleerd, dat gebeurt me niet nog eens, haha. Even laten uitwasemen:

C029C12C-3021-41E0-AE9C-0E32B4385D40.jpeg


En na tien minuten weer ingepakt om te laten rusten. En ja, wat doe je dan als je nog drie kwartier moet wachten?

462EC7AD-1137-4ED0-BF5E-A2EBAAF3D8C9.jpeg


Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
 
Lekker bezig geweest en gelukkig niet uitgedroogd.
Wacht op het eind resultaat
 
Klaar om uit elkaar getrokken te worden (that's what she said ;)):

IMG_7777.JPG


Uit elkaar getrokken:

IMG_7778.JPG


En een lekkere maaltijd met eigengemaakte cole slaw (was nog net op tijd voor de foto daarvan, haha):

IMG_7779.JPG


Eindoordeel: heerlijk! Voor 95% supermals en sappig vlees, al zat er hier en daar toch net een wat droger stukje tussen. Alles door elkaar merkte je daar eigenlijk niets van. Ik heb ervoor gekozen om het vlees alleen met het sap te mengen, geen barbecuesaus erdoorheen, aangezien niet iedereen daar superdol op is. Maar zelfs 'kaal' was het al superlekker. Op een broodje met augurk en bbq-saus, op een broodje met coleslaw, op een broodje met knoflooksaus. Allemaal lekker. Iedereen (twee volwassenen, twee kinderen) zit nu met een bijna-buikpijn uit te buiken, en er is echt nog zat over om morgen met de lunch te eten!


Al met al was het een fantastische dag! Vroeg op (dat wel), in alle rust de voorbereiding en het eerste uurtje kunnen doen, de buurt en het gezin langzaam wakker horen worden. Mooi weer, een lekkere biertjes en een heerlijk zelf verzorgd eindresultaat! Deze bbq kopen en (o.a.) dit forum doorspitten is nu al met stip de beste keuze die ik in 2020 gemaakt heb of nog ga maken. Ik heb er een geweldige hobby bij. Op naar het volgende dagje bbq-en!
 
Zeer mooie run. Ik waardeer de technische en grafische onderbouwing.
Ben maar blij dat het ff duurt. Komt tenminste de biervooraad op. ;)
Al met al Toppie met een grote T

Graatz met je Knor 🐷
 
Laatst bewerkt:
Mooi eind resultaat
Ik begin er bijna aan te denken om het een ‘s avonds te maken, kan het ‘s nachts doorgaan. Wel hopen dat ik dan kan slapen natuurlijk
 
Mooi eind resultaat
Ik begin er bijna aan te denken om het een ‘s avonds te maken, kan het ‘s nachts doorgaan. Wel hopen dat ik dan kan slapen natuurlijk
Geen probleem. Ik ben altijd (te) vroeg op. Kom ik wel ff kijken en smikkelen
 
Mooi eind resultaat
Ik begin er bijna aan te denken om het een ‘s avonds te maken, kan het ‘s nachts doorgaan. Wel hopen dat ik dan kan slapen natuurlijk

Heb de laatste keer de bbq met PP ook s’avonds aangezet ging prima had lekker geslapen s’ochtends was de temperatuur wat lager weer even opgestookt en gaan mooi op tijd klaar


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ben daarom ook nog aan het oriënteren naar een Egg Genius of een Flame Boss 400
Kan ik in bed effe de temp controleren als ik echt niet slapen kan
 
Prachtig verslag van een heerlijke dag.
 
Met jou bierkeuzes uit ons mooi Breda is niks mis. Lekker bier brouwen die gasten.
En je PP heb je mooi gemaakt op de Weber. Netjes hoor. Ziet er lekker uit. Had graag een broodje mee gegeten.
Gefeliciteerd met je knorrie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan