BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer PP

 

Hies

Sprokkelaar
Berichten
45
Vandaag dan de stoute schoenen aangetrokken en mijn Weber o ook gestart voor Pulled Pork.

Afgelopen woensdag een procureur van circa 2 kilo bij Beef&Steak gehaald. Gisteravond de injectiemix volgens het wedstrijdrecept van Noskos gemaakt en de procureur volgespoten en daarna gerubbed met PP Rub van Noskos.

Mijn grootste uitdaging is de Q op temperatuur houden. Ik probeer nu voor het eerst de snake methode. Ik hoop dat ik hem goed heb neergelegd. Vervolgens de starter deels gevuld met kolen en er een stuk of zes tegenaan gelegd.

Stom genoeg ben ik vergeten het kolenrooster af te dekken met alufolie. Is dit heel ernstig?

Langzaam kroop de temperatuur omhoog. Ik heb een probe aan het rooster geklipt en eentje in het midden van de procureur. De temp is nu, nadat ik de lap er een hald uurtje geleden op heb gelegd nog niet ?cht stabiel en schommelt een beetje tussen de 120 en de 125. Ik reguleer iedere keer een beetje met de onderste schuif. De dekselschuif staat volledig open.

Ik blijf sowieso de hele dag thuis om langs de lijn te blijven en de boel te reguleren wanneer nodig, maar toch blijft het een spannende onderneming!

Ik zal in de loop van het proces wat meer foto's posten!
89acaea99bd80046cbe540379cd6c390.jpg
24cee22ea2b1e87f0588811d7431bb00.jpg
d54c1d3a6b5ab0760c1725b7ad49ac08.jpg
8fb619fa72d124beab8796df6fd914c4.jpg
b0a51c10885c2926ab8a8f5229d2408c.jpg
cb5da37d8637fcba2e7b549e9eadd9e3.jpg
 
Het niet afdekken van je kolen rooster is niet zo heel erg dat doe je alleen voor een betere temperatuur beheersing.
Volgende keer wel doen want het helpt zeker mee. ;)
Gaat wel goed komen, veel plezier met je P.P.  :)
 
Thanks Hans, voor de geruststelling. En wat is ongeveer de maxtemp waar ik de roostertemp naar op mag laten lopen, voordat ik in actie dien te komen zeg maar?
 
Ik vermoed dat ik tussentijds een nieuw slangetje moet leggen, want hij lijkt nu al voor 1/3 opgerookt. Iemand tips?
1a2f5aee15c474f32b175069b4c70ac8.jpg
 
Tussen de 120 en 125 vind ik al wel behoorlijk stabiel, ik loop zelf altijd meer te prutsen en uiteindelijk smaakt het prima.
 
Temperatuur is goed hoor. Je zou boven ietsje kunnen knijpen als je lager zou willen. Zelfs met een uitschieter naar 150 hoef je je nog geen zorgen te maken. Dit stuk vlees is erg vergevend.
 
Inmiddels ruim 2 uur op de Q. Roostertemp schommelt tussen de 118 tot 130. Af en toe een uitschietertje als een wood chip vlam dat, dus dat lijkt me prima.

Thx @noskos voor de additionele info! Hoef ik me geen zorgen te maken.

Moet er wel voor zorgen dat ik voldoende brandstof overhoud voor de nog komende 6 uur. Dus denk over een uurtje of twee de snake aanvullen. Liever teveel dan te weinig!

Kerntemp zit nu op 47 graden!

Buiten schijnt de zon, maar is het toch aardig fris! Lekker dagje zo !
ed75c9118f0bb89503bfce58e3285fda.jpg
f01f6963a5d99f48767981f02def1488.jpg
6488d40a4f0a4670dca23ee9b8225d5f.jpg
 
Ziet eruit als een prima run tot nu toe. Veel plezier!
 
Na 4.40 uur bereikte de procureur de 74 graden! Tijd om te glazen !

Nu nog twee uurtjes en dan in de folie inpakken. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor het plateau bereikt wordt en hoe lang het duurt daaroverheen te komen !
5cf23f66569382404320e0ba8feac87c.jpg
2ede8ddec0fddf8ed34190108c3d996c.jpg
 
Ziet er goed uit hoor.
Kan nog wel een lang blijven hangen op 72-74 kern na het inpakken.
Geen zorgen en op naar kern 90 in de folie.

 
Het inpakken voorkomt eigenlijk dat je op een "plateau"  blijft hangen.
Het blijven hangen wordt veroorzaakt door vochtverlies,en met inpakken voorkom je dat.

Verder voor volgende keer :
Behalve het rooster met folie afdekken, ook 1 of 2 bakstenen ingepakt met aluminiumfolie erbij leggen. Deze massa werkt dan als demper bij temperatuur schommeling. Iets anders kan natuurlijk ook, als het maar massa heeft.
En niet bezuinigen op je brandstof. Beter overhouden dan halverwege bij moeten vullen.

Verder gaat het erg goed hoor. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat
 
Na 2 uur op de Q met de glaze heb ik hem in alu folie ingepakt en weer op de Q gelegd. Na een uur was ie op 88 graden en was hij in mijn mening 'boterzacht'. Uit de folie gehaald en... geen vocht. Dus wat ga ik nu gebruiken voor mijn eindsaus naast de appelsap en de bbq saus??

Anyway, opnieuw in de folie gepakt voor nog een half uur / uur.. En dan uit elkaar trekken!!
e30dd6c5ec6e7b9bc06d2773d4931728.jpg
 
Je kan er evt wat boter en bruine suiker bij doen...

Inpakken zonder lekkage is best wel even een dingetje.
 
Marcel zei:
Je kan er evt wat boter en bruine suiker bij doen...

Inpakken zonder lekkage is best wel even een dingetje.
En appelsap.....
 
Thx voor de support mensen! Eindsaus can bbq saus, appelsap, bruine basterdsuiker, worcestershiresaus ?n roomboter in het pannetje!!
d9fbceb709e880fab1318a35ccdb1d86.jpg
 
En de volgende keer misschien dubbel inpakken om iig evt lekkage te voorkomen zodat je meer vocht binnenhoud. :-?
 
Kunst en Vliegwerk level 2.0 is ook een van eigenschappen die een bbq-er  leert door het simpel weg gwoon te doen. Deze run vergeet je nooit meer.

Wit bolletje met wat koolsla, augurk plakje en je eerste eigen Pulled pork met BBQ saus. Gaat vast smaken.
 
Als ik het zelf mag zeggen: Een zeer geslaagde eerste run... ok?, ik had de temp niet dermate onder controle dat ik ondertussen even b boodschappen had kunnen doen, maar ik ben z??r tevreden over het eindresultaat. En mijn vrienden dienst naast mij van genoten hebben ook!

Heb, uiteraard, nog wat over! Dus morgen lekker nog een broodje !

Bedankt voor jullie hulp, ondersteuning en medeleven !
e10a3bf317324f3a3a13678094baef65.jpg
a3a8056574945dd5e209bfd4f54dd664.jpg
 
Hans zei:
En de volgende keer misschien dubbel inpakken om iig evt lekkage te voorkomen zodat je meer vocht binnenhoud. :-?
Heb het wel driedubbel ingepakt....! Zat nauwelijks een druppeltje in...
 
Eet smakelijk! Ziet er goed uit hoor!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan