BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer PP op de Summit en eerste keer van Boston butt

 
 
 

Cherrywood

Gemarineerd
Berichten
2.063
Vandaag een dagje vrij om wat te klussen in de tuin in de buurt van de BBQ dus ook een mooi moment om weer eens pulled pork te maken.
Voor het eerst op de Summit en voor het eerst een Boston Butt ipv procureur.

Boston butt van 2100 gram, Heyde Hoeve:
IMG_20210804_091804.jpg
IMG_20210804_092048.jpg


Gisteravond gekruid met de Noskos PP rub:
IMG_20210804_092151.jpg
IMG_20210804_092926.jpg


Vanmorgen de BBQ aan en zodra ik er vertrouwen in had bij een temperatuur van 75 graden het rookhout, appel en kers, erbij en het vlees erop:
IMG_20210804_093939.jpg
IMG_20210804_095344.jpg


Na ca 4,5 uur bij 120 graden de kerntemperatuur even gemeten deze was al 75 graden dus snel inpakken en terug:
IMG_20210804_145122.jpg
























Na nog eens 1,5 uur op 125-130 graden was de temperatuur van 92 graden bereikt en werd de "prikproef" met glans doorstaan.
Even laten uitdampen :

IMG_20210804_160720.jpg

En omdat het nog best vroeg was nog ca 2,5 uur in koelbox met handdoeken warm gehouden.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik de koelbox methode gebruikt heb en moet zeggen dat ik erg verrast was hoe heet het vlees nog was bij het "pullen".

Nog een verrassing......ik had een bot verwacht......het was toch Boston Butt :cautious: maar geen bot.....

Vlees smaakte er niet minder om. De vetkap was lekker gesmolten en liet zich lekker door het vlees mengen.
Met een zuurtje en wat koolsla a la @Dominique (dank voor het recept) was het een lekker bordje.

IMG_20210804_191939.jpg
IMG_20210804_193130.jpg
 
Lekker bezig geweest! Had graag een broodje mee gegeten 😁

Zo te zien heb je een halve Boston butt, dat kan verklaren waarom er geen bot in zit.
 
Lekker bezig geweest! Had graag een broodje mee gegeten

Zo te zien heb je een halve Boston butt, dat kan verklaren waarom er geen bot in zit.
Dat zou kunnen idd.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Bot or not, het zal er niet minder om gesmaakt hebben. Lekker productief dagje zo! 👌🏻
 
Bot or not, het zal er niet minder om gesmaakt hebben. Lekker productief dagje zo!
"bot OR not" that's the question
Jazeker. Koken en klussen tegelijkertijd ik wist niet dat (ik) het kon.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er goed uit man! Tip van Flip trouwens: de zelfgemaakte saus van Jord Althuizen is echt heel erg fijn op de PP! Als je z’n eerste boek hebt, zou ik die zeker eens een poging geven!
Die zetten we er weer bij op het lijstje. Thx.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Aan het klussen geweest en ondertussen een PP maken om het klussen af te sluiten 👍🏻
 
Ik vraag me af of ik hier ook een "knorretje" mee ga verdienen ;)
 
Nou vooruit dan, omdat je mijn rub hebt gebruikt 😜 Hij komt eraan als het goed is.
 
@noskos uit vrije wil hè en gewoon omdat ze hem hier erg lekker vinden

Was niet mijn eerste keer PP op de BBQ maar wel op de Summit en hier "onder het kritisch oog van de natie"....
Moet wel zeggen dat de Summit een stuk relaxter werkt dan mijn oude Weber 47 cm.

Regeling van temperatuur was in de ketel ook te doen. Al moet ik zeggen dat ik naar beneden regelen in de 47 cm lastiger vond. Daarom ook continue in de buurt blijven en er mee bezig zijn.
Had zeker ook zijn charme maar merkte wel dat ik daardoor toch weleens een keer "oversloeg".
Ruimte op het rooster 57 IPV 47 cm had natuurlijk al heel veel gescheeld.
Maar ja dat dat krijg je als je in een opwelling een BBQ koopt. Maar de 47 heeft "zijn geld" wel opgebracht en doe hem ook niet weg.







Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ookal is het nog geen 9 uur, zo'n broodje kan ik wel lusten nu zeg..
Lekker!
 
Ja, de summit is wel even wat anders dan een 47 keteltje 😜 Jij hebt de dunne platesetter toch? Ben benieuwd hoe die het doet tegenover hun vorige, geïsoleerde model. Qua stralingswarmte dan vooral. Al zul je met een lekbak erop en de afstand daar minder last van hebben dan bij de Mastertouches.
 
Bij de 47 cm had ik er een pizza steen onder hangen als deflector. Was gedoe maar voldeed.
Ik heb geen vergelijking tussen de enkelwandige deflector bij de nieuwere versies van de Summit t.o.v. de oude dubbelwandige.
Maar heb idd altijd een dienblad op mijn deflector staan om het vet enz op te vangen. Tot nu toe niet het idee dat ik last heb van de stralingswarmte.
De simpele deflector is ook niet in gedeelten op te klappen om nog bij te vullen dat was de originele volgens mij wel maar ik kan ook niet zeggen dat ik dat mis.
Overweeg nog wel om eens een halve deflector te maken om te kijken of dat wat brengt.

Tot nu toe ruimte genoeg om het vlees "naast het vuur" te leggenals ik zonder deflector werk. Zoals bij de Mastertouches.
Op dit moment laat ik de kolen ook best vaak op het onderste niveau liggen bij direct grillen. De afstand tot het vlees is dan wat groter en dat werkt wat rustiger.
 
Ja, de oude deflector is opklapbaar, niet dat ik dat ooit gebruik trouwens. Dat in twee niveaus gebruik van de kolen ben ik ook nog steeds niet helemaal uit 😂
Maar dat is vaker bij Weber. Dingen worden in de praktijk vaak anders gebruikt dan dat ze ze bedoeld hadden.
 
Op het hoge niveau ligt het er best kort op.....
Op de 47 was ik dat gewend.
Maar iets meer afstand geeft net even meer spelling.
Nou ja beter mogelijkheden teveel dan tegen beperkingen aanlopen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Gefeliciteerd met je Knor 🥳 dat is een heerlijk broodje pulled pork geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan