Beef en Steak

Eerste keer pastrami

Reynald

Vuurmaker
Een paar jaar geleden stond op de planning om naar NYC te gaan voor een vakantie: tickets en hotel was geboekt, en niets ging ons tegenhouden... Behalve dat we niet meer konden vliegen/reizen, want... CORONA ....

Een van de dingen die zeker op mn lijstje stond om te doen was broodje pastrami bij Katz te gaan eten. Dat is er nu dus nooit van gekomen, en dus moest ik maar zelf een keer wat gaan fabrieken wat hier (hopelijk) op ging lijken.

Omdat ik toch ook nog een weekje op vakantie ging, leek dat me het perfecte moment om 2kg brisket in de brine te leggen... Mbt google/chatgpt het recept gevonden, en brine maken was piece of cake. Toen in vaccuumzak met de brisket en wachten maar (en dus op vakantie gaan :) )

Na een weekje t vlees goed afgespoeld, een uur in water gelegd om te "ontbrinen" en daarna goed drooggedept en 2u op aanrecht gelaten met een ventilator erop.

IMG_4670.jpeg

Daarna tijd om de rub (ook weer met dank aan google/chatgpt) op t vlees en op de bbq dan maar! Bbq op 115Cm wat blokjes kersenhout erop en rustig laten gaan maar.

IMG_4671.jpeg

IMG_4672.jpeg

Na een uurtje of 3 was kerntemp rond de 70C, dus tijd om in te pakken en daarna in de stoomoven (dat ik blijkbaar de clou van de pastrami van Katz).

Het duurde in de stoomoven ook een uurtje of 3 voordat kerntemp van vlees rond de 93C zat. Dan komt (voor mij dan) het moeilijkste, namelijk het vlees laten rusten... Na een uurtje begonnen met aansnijden, en dan is dit het resultaat. Zo te zien aan het grijze stuk in het midden de volgende keer nog langer dan de 6d brinen?

IMG_4673.jpeg

IMG_4674.jpeg
IMG_4675.jpeg

Al met al waren we hier met zn allen HEEL tevreden over! Heerlijk tender en juicy en een heerlijke smaak! Van de broodjes zijn geen fotos, want we hadden te veel haast met eten :sneaky:

En ja ik weet t, ik heb niet goed gesneden mbt de draad, maar t vlees was zo zacht en mals, dat t niet uitmaakte :)

T was al met al geen hele moeilijke bereiding. Het moeilijkste is eigenlijk dat je ruim een week van tevoren moet beginnen met bedenken dat je dit wilt maken.
Zou deze zo weer maken! 😋😋😋😋

Staat hier ook nog op de to do list, maar dit jaar is het BBQ'en een beetje stilgevallen. Tijdgebrek en een weegschaal die me deed duizelen.

Heerlijk Renald😋

Dit is een van mijn lievelings vlees om te maken. Pastrami… ik heb wel wat te zeuren als ik jouw heerlijke stukje Pastrami zie ( ik bedoel dit goed zodat je een nog lekkerder Pastrami krijgt )
Ik lees dat je het 1 weekje in de brine heeft gelegen en dat zie je in jouw stukje Brisket goed dat de brine niet helemaal naar de kern is getrokken. Dit kun je oplossen door het langer te pekelen. Ik zelf pekel dik 3 weken en gebruik Jet haar beproefde recept: Rund: Pastrami van Jet, het recept ik denk dat als je het op deze wijze gaat maken je verliefd wordt op je zelf gemaakte Pastrami. En maak er dan gelijk een goddelijk Ruben Sandwich van.

3712fd1e-1834-46f3-b5e7-7c798217856e.jpeg
IMG_1453.jpeg

Ik krijg gelijk zin om het weer te maken 🤗

Heerlijk Renald😋

Dit is een van mijn lievelings vlees om te maken. Pastrami… ik heb wel wat te zeuren als ik jouw heerlijke stukje Pastrami zie ( ik bedoel dit goed zodat je een nog lekkerder Pastrami krijgt )
Ik lees dat je het 1 weekje in de brine heeft gelegen en dat zie je in jouw stukje Brisket goed dat de brine niet helemaal naar de kern is getrokken. Dit kun je oplossen door het langer te pekelen. Ik zelf pekel dik 3 weken en gebruik Jet haar beproefde recept: Rund: Pastrami van Jet, het recept ik denk dat als je het op deze wijze gaat maken je verliefd wordt op je zelf gemaakte Pastrami. En maak er dan gelijk een goddelijk Ruben Sandwich van.

Bekijk bijlage 80288Bekijk bijlage 80290
Ik krijg gelijk zin om het weer te maken 🤗
Ik ben nooit te beroerd om naar iemands gezeur te luisteren (zolang me dat beter eten oplevert natuurlijk :ROFLMAO:)

Goede tip: ik zal de volgende x zeker langer brinen. Ik was zelf van plan om 2wk te doen, maar wellicht doe ik dan idd wel de door jou voorgestelde 3wk.

Wat betreft t maken van een reuben: dat is zeker ook gebeurd met deze brisket, maar zoals ik al zei: het was op voordat ik er aan dacht een foto te maken.

Reuben…. Hmmmmmm :)))

Hier zie je een beetje wat een brine badje met het vlees doet. Dit is na 2 weken en je ziet dat het vlees nog niet tot de kern is gepekeld. Ik heb destijds een stuk vlees door midden gesneden om het osmose proces te volgen zodat ik begreep wat een natte pekel met het vlees deed.

IMG_1369.jpeg
IMG_1372.jpeg

Goede tip: ik zal de volgende x zeker langer brinen. Ik was zelf van plan om 2wk te doen, maar wellicht doe ik dan idd wel de door jou voorgestelde 3wk.
Ja probeer het recept wat ik je heb gegeven🤗 Dat is echt goddelijk 😋

Terug
Bovenaan Onderaan