BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer DanBras Sateh

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi,

Gisteren Bami gemaakt en omdat zoonlief dat niet zo lekker vind, en ik BBQ wel leuk vind  B-) zelf gemaakte sateh gemaakt. Hiervoor heb ik het recept van DanBras gebruikt:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/sateh-babiajam-%28-varkensvleeskippenvlees%29/

Er is al veel over gezegd maar hier nogmaals.
2 dagen van te voren de kipfilet (yep kipfilet) in de marinade gezet.
Na 2 dagen uit de koelkast gehaald






Vervolgens sateh-tjes van gemaakt:


De Q was al op temperatuur 220C+
Indirect erop gelegd:


Ik heb tijdens het indirecte gebeuren de satehtjes een keer of 3 ingesmeerd met de marinade.

De satehtjes eraf gehaald, efkes flink gewapperd zodat de kooltjes godsgloeiend heet waren en toen nog eventjes direct erop gelegd:


Ondertussen was de sate-saus ook klaar:

Uiteindelijk vond ik de saus toch te dik en heb er nog wat melk bijgedaan om te verdunnen.

RAPAPAPAPAPAAAAAA en hoe smaakte het?


Als je dan bedenkt dat we normaal moeite hebben om 3 zakjes van die sateh van de jumbo van 1 euro het stuk op te krijgen....kan ook met de smaak te maken hebben  :D

Maar:
- De satehtjes waren erg mals
- De smaak is sensationeel. Zonder blikken of blozen waarschijnlijk de beste sateh die ik ooit gehad heb
- Icm een beetje sateh saus en gebakken uitjes is het helemaal af. Extra crunchie.
- Sateh saus is echt niet nodig voor dit recept

DanBras: B E D A N K T !

Opmerkingen die ik om de oren kreeg:
- Wow!
- Hmmm lekker zeg.
- Super mals
- Dit moet je vaker maken
- Kun je dit ook van varkensvlees maken? Antwoord: Ja natuurlijk
- Hak die procureur uit de diepvries dan maar in blokjes! :D
en als klap op de vuurpijl zegt de kleine meneer voor wie het (zogenaamd) allemaal gedaan hebben:
- als ik eerlijk ben vind ik die zakjes toch lekkerder  :-O :-S :p :( :D
 
Dus als ik het goes begrijp heb je de volgende keer 1 portie over..... Geen straf om je daar vanaf te helpen :)
 
Sateh altijd lekker hoor bij Bami, Nasi of gewoon met friet. Zoveel lekkerder zelf gemaakt dan prefab. Grappig commentaar van die kleine trouwens, no mercy :D
 
Hahaha. Leuk man.
De eerste keer dat wij de danbras sat? aten waren we ook overdonderd door het heerlijke recept. Wat is dat lekker  :p

En de reactie van je zoon is heerlijk eerlijk  :D
Maar gewoon nog eens klaarmaken. En na een paar keer die jumbo sat? voorschotelen. Eens kijken wat hij dan zegt. Onze dochter is in iedergeval om  :D
Durft amper nog sat? van de Chinees te eten, want "die is toch niet zo lekker als de danbras sat? van papa"  :blush:

Alle credits voor Danny  ;)
 
Opmerkingen die ik om de oren kreeg:
- Wow!
- Hmmm lekker zeg.
- Super mals
- Dit moet je vaker maken
- Kun je dit ook van varkensvlees maken? Antwoord: Ja natuurlijk
- Hak die procureur uit de diepvries dan maar in blokjes! :D
en als klap op de vuurpijl zegt de kleine meneer voor wie het (zogenaamd) allemaal gedaan hebben:
- als ik eerlijk ben vind ik die zakjes toch lekkerder  :-O :-S :p :( :D
[/quote]


Gemaakt van kalkoen is ie ook HEERLIJK  :) !
 
Dat iet er allemaal lekker uit, die lust ik wel. :D
 
Heerlijke sateh Danbras sateh...
 
Na het lezen deze post toch weer eens enthousiast geworden van de 'gouwe ouwe' good old sat?!

Gaan we snel eens maken


Gr. Mike
 
Hier ook ??n die 't gaat proberen. Met al die mooie grote stukken vlees vergeet ik bijna dat de sat?h er ook nog is.
Grz.
 
Goed te horen dat het goed gesmaakt heeft. Kan je nagaan hoe het smaakt als je het van kippendijen maakt  :D ;)

Voor een nog meer geconcentreerde smaak zou je de stukjes vlees nog iets kleiner kunnen snijden. De citroensap in de marinade zorgt er dan nog beter voor dat het mals wordt en je haalt uiteraard meer satehs uit je vlees. Ter indicatie; wij halen uit 500 gram vlees 15 stokjes sateh (+1/-1).
 
DanBras zei:
Goed te horen dat het goed gesmaakt heeft. Kan je nagaan hoe het smaakt als je het van kippendijen maakt  :D ;)

Voor een nog meer geconcentreerde smaak zou je de stukjes vlees nog iets kleiner kunnen snijden. De citroensap in de marinade zorgt er dan nog beter voor dat het mals wordt en je haalt uiteraard meer satehs uit je vlees. Ter indicatie; wij halen uit 500 gram vlees 15 stokjes sateh (+1/-1).

Yep! Maar ik had een groot pak kipfilet in 1 keer in de vriezer gedaan en wist eigenlijk niet wat ik er mee moest....PING een TODO'tje van mijn lijst afhalen :D
Vandaar de kipfilet. Kippendij is toch echt wel lekkerder ja maar dit was ook best goed binnen te houden  :D :D :D
 
Lekker hoor !
 
db30a6765a82ceb20ce8b1c1ea7695e0.jpg


Naast de kippedijen marineer ook eens 2 dagen met deze ketjap manis. Indirect en op einde even in de hitte (anders verbrand de suiker in de ketjap)
 
Nou ben ik zeker wel van de ketjap manis en dan met name de betere merken zoals Kaki Tiga en deze A. Maar alleen marineren in ketjap is wel heel erg saai. Alleen maar zoetig en geen complexere smaak
 
Natuurlijk wel aan je recept houden..  Veel eerste keer gebruikers gebruiken wat ze in huis hebben en dat is veelal de standaard Conimex ketjap. Je krijgt dan een lichtbruine sat?. De A maakt de sat? een stuk donkerder (het verschil of er 1 of 2 dagen is gemarineerd is ook te zien)

Vrijdag bij de toko Goela Djawa gehaald. Binnenkort eens proeven of daar verschil in zit..
 
ShuttleX zei:
Natuurlijk wel aan je recept houden..  Veel eerste keer gebruikers gebruiken wat ze in huis hebben en dat is veelal de standaard Conimex ketjap. Je krijgt dan een lichtbruine sat?. De A maakt de sat? een stuk donkerder (het verschil of er 1 of 2 dagen is gemarineerd is ook te zien)

Vrijdag bij de toko Goela Djawa gehaald. Binnenkort eens proeven of daar verschil in zit..

Uiteraard. Bedankt voor de tip. Ik zag laatst ook een recept bij 24kitchen, iets van recepten met oma. Daar gebruikten ze ook een soort afgewerkte olie, zo dik was dat spul ;)
Toen ik je plaatje zag dacht ik te maken te hebben met een 5 liter vat hahahahaa.

Toch eens kijken of er betere kwali soja saus te verkrijgen is. Liefst nog wat minder zout als t de smaak er niet te veel onder te leiden heeft.
 
groundhog667 zei:
Toch eens kijken of er betere kwali soja saus te verkrijgen is. Liefst nog wat minder zout als t de smaak er niet te veel onder te leiden heeft.
De A-ketjap staat tegenwoordig ook gewoon bij Jumbo in het schap
 
Aangestoken door het DanBras Sateh virus ook maar aan de gang gegaan met de kippendijen en varkenshaas.
Lekker in de marinade en gezellig bij zn vriendjes in de koeling.
559a5ccc5d4bf04223ed9a9d91ced1da.jpg


6a522ab4d2ba0c1393750972f6f0981f.jpg


9ff8e3f72225ff5033568eddcf9107d1.jpg


Vandaag de op de stokjes geregen, nog wat biefstuk spiesen met gedroogde tomaat en wat mini burgers gemaakt.
Waren heerlijke sateetjes  helaas geen tijd gehad om foto's te maken van het eind product.

4fed2518b0f60d9b4670180cb9aedd42.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan