BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket: 8,25 kg

 
 
 

RookEnVuur

Vuurmaker
Berichten
59
Goedemorgen,

Gisteren zijn we begonnen met onze eerste Brisket. Een black angus van 8,25 kg uit Australie. Na trimmen (750 gram eraf) bleef er een goede 7,5 kg over. Toch zat er nog echt veel vet op (0,5 cm minimaal, stukken hard vet en ook wat zachter/blubber). Vrijdagavond begonnen met rubben naar recept van Smokey Goodness (met cacao en koffie). Zaterdagavond geïnjecteerd met bouillon en erop gegooid. Paste nog maar net 😀

E041CF4A-F180-4227-ABA8-1BD342915319.jpeg

894051BB-9DF4-4EC9-8EB8-B7A1CDD48C58.jpeg

4210C0ED-BB12-4BD4-AADB-0487D0257EEC.jpeg

365C8C86-5F22-4ECC-B491-92BEE2DEA8DA.jpeg


4AA6320E-6495-4CFE-BE7A-54AD2988FF3F.jpeg

CB50432D-1FF8-435F-8F31-FFAFAA366EBA.jpeg

90032746-5330-4480-88F3-A4146DA21C66.jpeg

Omdat de temperatuur snel steeg tot zo’n 65 graden hebben we hem niet ingepakt. Nu is de kerntemperatuur net onder de 80 graden (flat). We willen rond 16:00 uur eten. Wellicht toch inpakken? De bark voelt stevig op de vlees delen, maar zacht op de vet delen. Hebben we teveel erop laten zitten? Iemand nog andere tips?
 
Qua timing kan ik je niet helpen, maar als de kern op 80 gr zit, is je brisket door de stall heen en moet het naar mijn idee goedkomen. Veel plezier nog en hou ons op de hoogte! Ik heb voor mijn verjaardag ook een brisket gepland, maar dat duurt helaas nog een tijdje...

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Gewoon inpakken. Als hij klaar is, met de priktest, maak je de bovenkant van de folie open en laat je hem op de bbq (met gesloten deksel) een half uur uitwasemen. De bark droogt dan weer een beetje op terwijl de temperatuur niet door stijgt noskos methode. Daarna inpakken in folie en twee handdoeken en in een koelbox leggen. Zo blijft hij minstens 5-6 uur warm.
 
Kan het net niet lekker zien maar klopt het dat de zijkanten directe hitte ontvangen?
Dan zeker inpakken.
 
Update:
Rond 12:00 uur was de temperatuur 95 graden. De priktest gedaan, gleed er in als boter. Niet ingepakt dus uiteindelijk. Nu dan wel inpakken maar. Wel eerst de Point geprobeerd te vinden en die eraf gesneden (point was nog maar 85 graden). Lastig te localiseren. Ingepakt in aluminium folie en 3 handdoeken, dan koelbox. Nu de BBQ saus maken en opwarmen, straks point snijden en nog een uurtje in de saus laten sudderen. 16:00 etenstijd, kijk er naar uit om m’n brisket mes uit te proberen 😀

DF422112-8120-4245-918A-29F0C7D35B7D.jpeg

9B9FE5CD-4FD7-40ED-BB0B-0823911B92A3.jpeg
 
Flinke unit. Mooi dat het de eerste keer meteen goed is gegaan. Je leest weleens anders.
 
Dat ziet er goed uit en blij dat het meteen gelukt is. Zelf moet ik er nog eens aan beginnen. Naar mijn mening het enige stickertje dat ik nog mis.
 
Dank voor de reacties. Ja, was goed gelukt, zonder inpakken en op tijd dankzij aluminium folie en 3 handdoeken. Smaak was heerlijk mals met toch een kleine bite. Paar verbeterpunten:

- rookring en rooksmaak viel me iets tegen. Wellicht meer rookhout eerste uren toevoegen, of nat spayen?
- temperatuur bleef oplopen in de avond. Teveel houtskool? Lekkende luchtdoorlaat? Toen we rond 2 uur ‘s nachts helft van de kolen eruit hebben gehaald bleef temperatuur lager. Zelfs met helft van de kolen 12 uur kunnen stoken 😀
- eindresultaat was erg sappig, zelfs nog wat vet op sommige stukken. Volgende keer gaan we het zachte vet nog meer trimmen
- nog beter oefennen met de point eraf snijden. Sommige stukken hadden duidelijk nog twee spieren met vet ertussen

Dank voor het brisket stickertje!
 
Gefeliciteerd met je koetje.
Ziet er super uit! Zit nu in de trein verschrikkelijk te kwijlen. 🤤
Dit ga ik toch ook maar snel weer maken.
 
Kleine tip vwb trimmen: concentreer je meer op het harde vet trimmen, dat doet echt helemaal niks bij de bereiding.
Blijft hard en on-eetbaar.
Dat zachte vet kan wegsmelten en als niet kun je dat bij het serveren altijd nog verwijderen.
Maar linksom of rechtsom: je hebt vet nodig om tot een mooi eind resultaat te komen.
Helemaal kaal trimmen gaat het niet worden.
 
WOW. Dapper hoor, direct een van ruim 8 kg. Ik durf het tot op heden nog niet aan (al motiveren geslaagde verslagen wel om het een keer te gaan proberen)
 
Wauw!! Wil het zelf ook zo graag een keer maken!
 
Ziet er top uit. Wil het ook nog een keer maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan