Beef en Steak

eerste keer 5 kg pulled pork op de outdoorchef

Zo de bastard ligt al vanaf 19.15 op de bbq. So far so good, hij heeft bijna 10 uur in de rub gestaan het kan meer maar helaas had ik het vlees niet eerder. De temperatuur hangt rond de 110 graden en het begint al lekker te ruiken.

Als de korst is mooi vast op het vlees zit (denk na een uur of 5/6) wil ik hem eigenlijk beginnen om hem te besproeien met appelsap wel of niet doen?

sucses dr mee.

en heb je die oven temp meter wel geijkt.?
ik heb  2x zo n ding in de kliko gedumpt omdat ze behoorlijk naar beneden afweken

Ik heb de ovenmeter niet geijkt, maar de meter bovenop de bbq geeft 135/140 graden aan. ervan uitgaand dat hitte opstijgt en de meeste mensen hier schijnbaar last van hebben(wisselende temperatuur van de meterbbq of de meter die langs het vlees staat). Denk ik dat de ovenmeter wel redelijk betrouwbaar is. evengoed hou ik ze beide wel de hele tijd in de gaten

patrickjanssen zei:
ervan uitgaan

Denk ik

met deze 2 kun je niks mee en is een verkeerde instelling. ,,t gaat om een mooie bonk vlees en niet ffn vissticks braden.

enkele weken gelee nog over gehad over verschil van temp op of net onder t rooster en de meter in de kap.
deze laatse geeft zeker 15 graden minder dan die van  t rooster,,dus neem dat ffn mee in je sessie.
maar t is  jouw feestje en je zult t dr mee moeten doen,maar weet zeker dat je deze week nog in andere/betere  meters gaat investeren :D

Succes gaat vast goed komen

Ik ga het hiermee mooi proberen.(kan op het moment toch niets anders. Ik heb er nu 4 uur opzitten en de kerntemp is 22 graden. Is dit te koud(voor de tijdspanne)? Ik heb nog wel 20 uur voor de boeg.

Zo de nacht goed door gekomen. De bastard ligt er inmiddels 13 uur op, en hij heeft een kern van 52 graden. Hier blijft hij overigens wel al vanaf 01.30 op steken.

Net met een lange prikker geprobeerd , ik kon hem zo doorduwen. Ik ben nu toch al niet bij de zone of toch wel?

Meet de temperatuur ff op verschillende plekken, ben ik zelf ook wel eens de mist mee ingegaan met een groot stuk vlees.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

patrickjanssen zei:
Zo de nacht goed door gekomen. De bastard ligt er inmiddels 13 uur op, en hij heeft een kern van 52 graden. Hier blijft hij overigens wel al vanaf 01.30 op steken.

Net met een lange prikker geprobeerd , ik kon hem zo doorduwen. Ik ben nu toch al niet bij de zone of toch wel?

Wat is de temperatuur van het vlees dichter bij de rand? Ik weet niet of het kan, maar misschien omdat het een stuk is van ongeveer 5kg zit de buitenkant nu in "the zone" en moet je daar ff doorheen voordat de kern omhoog gaat.

anders breng  water aan de kook en stop ter controle daar ffn die prikker .
dan weet je ongeveer t verschil en dan heb je enig idee wat de werkelijke kern temp is.

heb nog zn meter liggen en heb nu een kip in mn oven.
dit metertje geeft nu 8 graden minder aan .

Dat heb ik inderdaad geprobeerd. Mijn meter was schijnbaar stuk. Voordat ik gisteravond begonnen ben heb ik hem nog getest met kokend water. Die gaf hij goed aan nu is die ergens blijven steken op 50 graden.

Nieuwe meter net gehaald en die gaf meteen 90 graden aan. Veelste heet en gaar.(hoop niet dat hij droog is) Heb hem er meteen afgehaald en in de folue gedraaid. Ligt nu in handdoeken in de koelbox te rusten
Deze is helaas niet meer warm om 19.00.

Hoe warm jullie de pp eigelijk op?

Zo zie je maar weer, meten is weten. En daarbij het vlees doet wat die wil ;). Goed inpakken in folie en handdoeken, in een isolerende bak (tempex, koelbox) kan wonderen verrichten. Maar idd hem 9 uur warm houden wordt lastig.

Opwarmen kan gewoon in de magnetron (met een scheutje cola voor de vochtigheid).
Ik heb ingevroren pp (na ontdooien) ook wel eens opgebakken. Werd het een stuk droger van.
Misschien au-bain-marie?

de nieuwe meter ook geijkt ? kan zo maar 20 graden naar beneden afwijken en dan zit je nog goed

Schaf gelijk een goede meter aan, en een thermapen voor controle ! Dan kun je nooit mis gaan, niets is vervelender om een duur stuk vlees te verkloten omdat je bezuinigt op je materiaal.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hij ligt nu inderdaad onder dikke folie in een grootte handdoek. Te rusten in de koelbox. Uiteraard heb ik deze wel eerst geprobeerd. Gaf mooi 100 graden aan met kokend water.

Hoe lang hij op de 90 heeft gehangen weet ik niet. Schat zelf een uurtje. Hij heeft er ook pas 14 uur opgelegen. Vind het alleen jammer dat ik nu geen glaze heb aan kunnen brengen.

Maar ja de eerste is altijd het lastigste. Daarna heb je wel ongeveer een richtpunt met je eigen bbq.

En nu maar hopen dat hij niet droog is geworden.

patrickjanssen zei:
Hij ligt nu inderdaad onder dikke folie in een grootte handdoek. Te rusten in de koelbox. Uiteraard heb ik deze wel eerst geprobeerd. Gaf mooi 100 graden aan met kokend water.

Hoe lang hij op de 90 heeft gehangen weet ik niet. Schat zelf een uurtje. Hij heeft er ook pas 14 uur opgelegen. Vind het alleen jammer dat ik nu geen glaze heb aan kunnen brengen.

Maar ja de eerste is altijd het lastigste. Daarna heb je wel ongeveer een richtpunt met je eigen bbq.

En nu maar hopen dat hij niet droog is geworden.
Je hebt nu in ieder geval wel ruim de tijd om een mooie eindsaus te maken!

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Terug
Bovenaan Onderaan