BasBQ
Beef en Steak

Eerste Bacon

Noto

Tondelzoeker
Berichten
11
Helaas even een topic zonder verheerlijkende foto's, ik zit nog op m'n werk

Dit weekend heb ik m'n eerste spek zelf gerookt, 1.2kg Zeeuws en 1kg Walchers spek. Het heeft van donderdag avond tot zondag avond in de koelkast gelegen en iedere dag braaf gedraaid en gemasseerd. Zondag avond gerookt tot een kern temp van 65C. Gesneden, gevacumeerd en in de vriezer... tussendoor uiteraard wat gesnoept, het is echt heerlijk :D

Na het snijden viel me op dat in de kern een stukje is waar het vlees een normale "grijze" kleur krijgt en niet mooi roze blijft zoals de rest. Het lijkt erop dat het nitriet niet zover in het vlees is doorgedrongen. De grote vraag natuurlijk: kan dit kwaad?
 
Beter laat dan nooit, de foto's :)

Donderdag avond vlees gehaald en in de pekel gelegd
smoker08.jpg


smoker07.jpg


Zondag de eerste run met de UDS, alle sensors netjes ingeprikt :)
smoker02.jpg


en vanuit de luie stoel alles in de gaten houden. Het duurde wel even voor de temperatuur de goeie kant op ging, ik zal nog wel even moeten wennen aan een UDS
smoker05.jpg


smoker01.jpg


Vacumeer machine van de Lidl gelijk goed gebruikt. :) Op deze foto is ook te zien wat ik bedoelde in m'n vorige post. Het stuk links is iets dikker en daar zie je een "grijze" plek bijna bovenaan
smoker04.jpg

 
dat ziet er heerlijk uit
 
Dat kan ik ook wel bevestigen  ;) Dit is zeker niet de laatste keer dat ik zelf bacon maak
 
Lekker!
Wat betreft die grijze kleur in het midden, ik neem aan dat je kerntemperatuur hoog genoeg geweest is?
In dat geval had het ook met gewoon zout gekund, colorozo is alleen voor de kleur.
 
Ja, beide stukken hebben een kern temp van 65 graden gehad voordat ik ze eraf haalde. Niks om me zorgen over te maken dus, dat scheelt :)
 
Goed bezig. Spekkie naar het bekkie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan