BasBQ
Beef en Steak

Dutch oven

 
 

Brownie

Sprokkelaar
Berichten
43
Goedemiddag ervaringsdeskundigen!

Ik wil een dutch oven gaan kopen voor gebruik in een kamado. Nu zie ik vele merken en prijzen. Zijn er nog aan of afraders qua kwaliteit? Er is nu een aanbieding bij de Welkoop voor The Windmill. En neig daar naar.

Dank alvast
 
Ik heb diverse spullen van Windmill.
Ben daar zeer tevreden van.
 
Heb ook een DO van the Windmill en ook erg blij mee

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Hier een Petromax liefhebber :) heb de ft-9 & ft-18.
Maar ook Windmill zal prima zijn!
 
Hier ook een DO van the Windmill, prima ding.
Hij heeft wel een wat ruwere afwerking in verhouding tot duurdere merken, maar voor stoofpotjes etc. is dat geen probleem.
 
Je moet even opletten wat je er mee wil gaan doen.

er zijn 2 soorten, met pootjes en zonder.

De Dutch ovens met pootjes zijn gemaakt om “outdoor” te gebruiken, dat wil zeggen je kunt er kooltjes onder leggen of hem stabiel in een (kamp)vuur zetten.

De versie zonder pootjes is vanzelfsprekend makkelijker voor op een kamado of andere bbq.

Ik heb er zelf diverse, met en zonder pootjes. De grootste is van de windmill (welkoop) en heeft pootjes.

koop er ook gelijk een pot crisco bij, dan blijft hij netjes.
 
Goeie tip van die pootjes!

Ik heb ook allerlei merken gebruikt en ervaar weinig verschil. Lekker seasonen en lekker koken ermee, heerlijk!
 
Ik heb een ketels van Windmill en van Petromax. Beide prima ketels.
Tipjes
- Kijk naar de maten welke je wil gebruiken. Afh. van het aantal personen.
- In de Q zou ik geen pootjes adviseren
- Goed inbranden met Crisco
 
Je moet even opletten wat je er mee wil gaan doen.

er zijn 2 soorten, met pootjes en zonder.

De Dutch ovens met pootjes zijn gemaakt om “outdoor” te gebruiken, dat wil zeggen je kunt er kooltjes onder leggen of hem stabiel in een (kamp)vuur zetten.

De versie zonder pootjes is vanzelfsprekend makkelijker voor op een kamado of andere bbq.

Ik heb er zelf diverse, met en zonder pootjes. De grootste is van de windmill (welkoop) en heeft pootjes.

koop er ook gelijk een pot crisco bij, dan blijft hij netjes.
Ik heb 2 D.O. zonder pootjes gemakkelijk voor gebruik op een rooster als ik deze wil gebruiken met kooltjes er onder zet ik ze op steentjes.



Dat doe ik ook als ik een wat groter oppervlak van m'n rooster wil gebruiken bij indirekte bereidingen dan met de pizzasteen er op.



Op deze manier kan ik bijna heel m'n gril opp gebruiken bij indirekt grillen.
 
Laatst bewerkt:
Je moet even opletten wat je er mee wil gaan doen.

er zijn 2 soorten, met pootjes en zonder.

De Dutch ovens met pootjes zijn gemaakt om “outdoor” te gebruiken, dat wil zeggen je kunt er kooltjes onder leggen of hem stabiel in een (kamp)vuur zetten.

De versie zonder pootjes is vanzelfsprekend makkelijker voor op een kamado of andere bbq.

Ik heb er zelf diverse, met en zonder pootjes. De grootste is van de windmill (welkoop) en heeft pootjes.

koop er ook gelijk een pot crisco bij, dan blijft hij netjes.

Die van mij heeft ook pootjes en ik vind het juist wel handig in mn kamado. Ik zet hem gewoon op m'n deflectorstenen.
Als ik flink hitte nodig heb om bijv. vlees even aan te zetten, zet ik hem gewoon in de kolen.

Als je hem op je rooster wil zetten zijn pootjes niet zo handig idd.
 
Ik heb ook met pootjes en hang de DO gewoon in het frame waar normaal de deflector op ligt. En anders plaats ik het gewoon direct op de deflector

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Ik heb zelf deze van Burnhard. Erg tevreden over. Binnen kook ik op inductie en daar kan ik dan deze pan zonder pootjes ook gewoon op gebruiken.
Windmill is overigens een prima merk en het is een goede aanbieding. Hier doe je dus geen miskoop aan.
 
Ik heb jaren terug een totaal merkloze D.O. voor m'n verjaardag gehad die ik met regelmaat gebruik die ziet er prima uit en voldoet uitstekend. ;)


 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 D.O. zonder pootjes gemakkelijk op gebruik op een rooster als ik deze wil gebruiken met kooltjes er onder zet ik ze op steentjes.



Dat doe ik ook als ik een wat groter oppervlak van m'n rooster wil gebruiken bij indirekte bereidingen danmet de pizzasteen er op.



Op deze manier kan ik bijna heel m'n gril opp gebruiken.
Ik heb hier exact de zelfde opstelling.
Je kan ook een onderstel kopen voor DO's zonder pootjes zoals dit:
https://www.valhaloutdoor.com/vh23g-stapelbare-grill/a3538?c=3473 (is meteen ook handig als grill)
 
Heb een Windmill DO, Nederlands product dus daarom gekocht.
Als je veel een probe wilt gebruiken in je pan dan zijn er weer andere pannen die een uitsparing hebben voor het draadje, is ook weer handig.

mijn DO heeft “bultjes” aan de binnenzijde van het deksel.
Andere deksels zijn glad, dus als skillet te gebruiken
 
Dank voor de reacties, het is de Windmill geworden.

16348401780602499743555023759727.jpg
 
Daar ga je zeker veel plezier aan beleven.
Deze versie heeft ook een hoge rand op de deksel, deze is ervoor dat als je erop kookt je ook briketten of andere brandstof bovenop kunt leggen.
(ja, dat kan ook zonder, maar dit is makkelijker)
C1857792-A3BF-4467-8EE4-FB680F5AFAB9.jpeg


tevens zou je bij de jouwe het deksel kunnen gebruiken om (ondersteboven) van alles in te bakken a-la plancha.
 
Ik heb ook een DO van Windmill, super product. Heel veel plezier ermee!
 
Mooie ketel.
Wel eerst goed schoonmaken en met crisco inbranden.
Daarna alleen maar schoonmaken met heet water en weer inwrijven met crisco.
Succes met je stoofgerechten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan