Mijn kamado komt binnenkort, helaas 3 weken vertraagd, maar ik ben vast ondertussen aan het kijken welke accessoires ik moet hebben. Een van de dingen die niet kan ontbreken is natuurlijk een braadpan.
Ik twijfel een beetje een gietijzeren pan en een geëmailleerde gietijzeren pan oftwel dutch of french oven.
dutch oven:
- goedkoper
- kan hogere temperaturen aan
- kan direct op en onder de kolen worden geplaatst
- ziet er stoerder uit
Nadeel: onderhoud na gebruik, kan slechter tegen zure gerechten
french oven:
- duurder
-kan max 200-250 graden aan
- mist pootjes en meestal geen kolen op de deksel
voordeel: geen onderhoud
Nu neig ik toch sterk naar de french oven. Dit is vooral omdat ik verwacht niet vaak mijn pan tussen de kolen hoef te plaatsen en prijsverschil is vaak maar 2-3 tientjes.Onderhoud is niet een gigantisch probleem aangezien ik ook al in stalen pannen bak, maar geen onderhoud is natuurlijk beter.
Mijn plan is trouwens voornamelijk stoofschotels, bottensoep en misschien brood bakken.
Zie ik iets over het hoofd waardoor ik toch een dutch oven moet aanschaffen?
Ik twijfel een beetje een gietijzeren pan en een geëmailleerde gietijzeren pan oftwel dutch of french oven.
dutch oven:
- goedkoper
- kan hogere temperaturen aan
- kan direct op en onder de kolen worden geplaatst
- ziet er stoerder uit
Nadeel: onderhoud na gebruik, kan slechter tegen zure gerechten
french oven:
- duurder
-kan max 200-250 graden aan
- mist pootjes en meestal geen kolen op de deksel
voordeel: geen onderhoud
Nu neig ik toch sterk naar de french oven. Dit is vooral omdat ik verwacht niet vaak mijn pan tussen de kolen hoef te plaatsen en prijsverschil is vaak maar 2-3 tientjes.Onderhoud is niet een gigantisch probleem aangezien ik ook al in stalen pannen bak, maar geen onderhoud is natuurlijk beter.
Mijn plan is trouwens voornamelijk stoofschotels, bottensoep en misschien brood bakken.
Zie ik iets over het hoofd waardoor ik toch een dutch oven moet aanschaffen?