BasBQ
Beef en Steak

Dutch of French oven

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
Mijn kamado komt binnenkort, helaas 3 weken vertraagd, maar ik ben vast ondertussen aan het kijken welke accessoires ik moet hebben. Een van de dingen die niet kan ontbreken is natuurlijk een braadpan.
Ik twijfel een beetje een gietijzeren pan en een geëmailleerde gietijzeren pan oftwel dutch of french oven.

dutch oven:
- goedkoper
- kan hogere temperaturen aan
- kan direct op en onder de kolen worden geplaatst
- ziet er stoerder uit

Nadeel: onderhoud na gebruik, kan slechter tegen zure gerechten

french oven:
- duurder
-kan max 200-250 graden aan
- mist pootjes en meestal geen kolen op de deksel

voordeel: geen onderhoud

Nu neig ik toch sterk naar de french oven. Dit is vooral omdat ik verwacht niet vaak mijn pan tussen de kolen hoef te plaatsen en prijsverschil is vaak maar 2-3 tientjes.Onderhoud is niet een gigantisch probleem aangezien ik ook al in stalen pannen bak, maar geen onderhoud is natuurlijk beter.

Mijn plan is trouwens voornamelijk stoofschotels, bottensoep en misschien brood bakken.

Zie ik iets over het hoofd waardoor ik toch een dutch oven moet aanschaffen?
 
Dan koop je ze toch allebei? Een Petromax of Lodge ofzo voor in de bbq en bijvoorbeeld een Combekk voor in de keuken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Voor op de bbq zou ik,altijd een do kopen
Zure gerechten heb je toch ook wel eens in je stalen pan?
Indien nodig even opnieuw season
 
Als je ‘m alleen op je kamado ga gebruiken zou ik kijken naar een DO zonder pootjes, die gebruik je toch niet dan
 
Dan koop je ze toch allebei? Een Petromax of Lodge ofzo voor in de bbq en bijvoorbeeld een Combekk voor in de keuken. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Heb al een geëmailleerde pan voor de keuken, maar ben bang ruzie te krijgen als ik deze op de bbq gebruik 😁


Voor op de bbq zou ik,altijd een do kopen
Waarom heeft de dutch oven de voorkeur boven de geëmailleerde versie?

en idd seasonen is het probleem niet zozeer maar als het niet hoeft maakt het de boel ietsje makkelijker.
 
een do is gemaakt voor in het vuur. een geemailleerde pan niet
en net wat je zegt: hou die emaille pan lekker in de keuken
 
Geëmailleerde pan verkleurd bij hogere temp ben ik achter gekomen......
 
Geëmailleerde pan verkleurd bij hogere temp ben ik achter gekomen......
Doet het iets af aan de functionaliteit?
Dus werkt het emaille minder/kortere levensduur of is het gewoon dat het niet mooi is?
Met dat laatste kan ik prima leven, maar als het uiteindelijk ten koste gaat van de levensduur de pan moet ik voor de DO gaan
 
Functionaliteit blijf gelijk, maar het oog wil ook wat. Een DO blijft gewoon lekker zwart, een dure Creuset verkleurt bij 230 (ik gebruikte hem een keer om brood te bakken)
 
Ondertussen heb ik een 9qt windmill DO + skillet gekocht. Lonkte toch teveel toen ik bij de welkoop was. Ik hoop alleen dat hij goed op de accessoires rek past in mijn kamado
 
Terug
Bovenaan Onderaan